El diagnóstico de la crisis de la cultura en Españadel recorte público a la crisis sistémica

  1. Rubio-Arostegui, Juan A. 1
  2. Rius-Ulldemolins, Joaquim 2
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2016

Volume: 28

Issue: 1

Pages: 41-57

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2016.V28.N1.46909 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

Since its invention in the fifties, cultural policy has been subject of analysis and reflection by Social Sciences. However, Spain, due to Franco period, has a number of distinguishing features as compared to Western European democracies. With the restoration of democracy, Spain acquires the dominant paradigm of a democratic cultural policy based on freedom, pluralism and the right to culture. However, after decades of democratic governments, diagnosis of cultural policy in Spain shows signs of systemic crisis, added to the impact of the global financial crisis at the beginning of the XXI century. In this context, scholars, using the Delphi method along with secondary sources, identify a set of social discourses and narratives that seem to function as solving cognitive resources in the artistic and cultural sphere and which, because of their empirical contrast, are not free of contradictions and aporiae.

Funding information

Este artículo recoge una parte del Proyecto de Investigación EL MODELO DE FINANCIACIÓN DE LAS ARTES Y LA CULTURA EN EL CONTEXTO EUROPEO, TRAS LA CRISIS GLOBAL: EL VALOR DE LA CULTURA Y LA POLÍTICA CULTURAL, financiado por la Fundación Alternativas, unos de los Think Tanks más importantes a nivel nacional e internacional, con la colaboración de la Fundación SGAE.

Funders

  • Fundación Alternativas
  • Fundación SGAE

Bibliographic References

  • Ariño Villarroya, A., (2009) El Movimiento Open: La Creación de un Dominio Público en la Era Digital, , València: Universitat de València
  • Bednar, J., (2009) The Robust Federation, , UK: Cambridge University Press
  • Belfiore, E., Bennett, O., Rethinking the social impact of the arts (2007) International Journal of Cultural Policy, 13 (2), pp. 135-151
  • Bianchini, F., (1991) City Centres, City Cultures: The Role of the Arts in the Revitalisation of Towns and Cities, , London: Centre for local economic strategies
  • Bloomfield, J., Bianchini, F., (2004) Planning for Intercultural City, , London: Comedia
  • Bonet, L., Colomer, J., Introducció (2010) L'Externalització Dels Serveis Públics de Contingut Cultural: Límits i Potencialitats del Marc Jurídic Legal, pp. 11-14. , L. Bonet (ed.) Barcelona: Gescènic
  • Degen, M., García, M., The transformation of the Barcelona model?: An analysis of culture, urban regeneration and governance (2012) International Journal of Urban and Regional Research, 36 (5), pp. 1022-1038
  • Dinnie, K., (2008) Nation Branding Concepts, Issues, Practice, , Oxford: Butterworth-Heinemann
  • Dubois, V., Le modele français et sa crise: Ambitions, ambigüités et défis d'une politique culturelle (2010) Tendances et Défis des Politiques Culturelles, pp. 17-52. , D. Saint-Pierre, y C. Audet (eds.) Québec: Presses de l'Université de Laval
  • Evans, G., Hard-branding the cultural city-from prado to prada (2003) International Journal of Urban and Regional Research, 27 (2), pp. 417-440
  • Fullerton, L., Ettema, J., Ways of worldmaking in wikipedia: Reality, legitimacy and collaborative knowledge making (2014) Media, Culture & Society, 36 (2), pp. 183-199
  • García, B., Cultural policy and urban regeneration in Western European cities: Lessons from experience, prospects for the future (2004) Local Economy, 19 (4), pp. 312-326
  • Gray, C., Commodification and instrumentality in cultural policy (2007) International Journal of Cultural Policy, 13 (2), pp. 203-215
  • Hess, C., Ostrom, E., (2006) Understanding Knowledge as a Commons, , Cambridge: MIT Press
  • Inkey, P., <br/>The effects of the economic crisis on culture (2010) Culture Watch Europe Conference 2010, , 6-7 September 2010
  • Johanson, K., Glow, H., Kershaw, A., New modes of arts participation and the limits of cultural indicators for local government (2014) Poetics, 43, pp. 43-59
  • Jones, S., (2010) Culture Shock, , London: Demos
  • Levine, R., Caballero, F., Campos, V., (2013) Parásitos: Cómo Los Oportunistas Digitales Están Destruyendo el Negocio de la Cultura, , Barcelona: Ariel
  • McGuigan, J., (2004) Rethinking Cultural Policy, , Maidenhead: Open University
  • Menger, P.-M., (2010) Cultural Policies in Europe. From a State to a City-centered Perspective on Cultural Generativity, , Tokyo: National Graduate Institute for Policy Studies
  • Morozov, E., (2013) To Save Everything, Click Here, , New York: PublicAffairs
  • Poirrier, P., <br />Une histoire comparée de la démocratisation culturelle (2013) Territoires Contemporains, 5 (4), p. 10
  • Rausell Köster, P., La ciutat de l'Artista faller, districte cultural (2007) Revista d'Estudis Fallers, 12, pp. 16-18
  • Rendueles, C., (2013) Sociofobia: El Cambio Político en la Era de la Utopía Digital, , Madrid: Capitan Swing
  • Rius, J., (2005) Un Nou Paradigma de la Política Cultural. Estudi Sociològic del Cas Barcelona, , Barcelona: Universitat Autònoma de BarcelonaÉcole des Hautes Études en Sciences Sociales
  • Rowan, J., (2010) Emprendizajes en Cultura. Discursos, Instituciones y Contradicciones en la Empresarialidad Cultural, , Madrid: Traficantes de Sueños
  • Rubio Arostegui, J.A., Génesis configuración y evolución de la política cultural del estado a través del ministerio de cultura.: 1977-2007 (2008) RIPS: Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 7 (1), pp. 55-70
  • Rubio Arostegui, J.A., La dimensión social de la actividad creativa: Una introducción al enfoque de las ciencias sociales (2013) La Praxis del Artista Como Hacer Investigador, pp. 61-84. , R. Caerols Mateo, y J. A. Rubio Arostegui (eds.) Tenerife: Sociedad Latina de Comunicacin Social ed
  • Rubio Arostegui (eds.), La praxis del artista como hacer investigador (Tenerife : Sociedad Latina de Comunicacin Social ed., pp. 61-84)
  • Rubio Arostegui, J.A., Rius Ulldemollins, J., Martinez Illa, S., (2014) <br />El Modelo Español de Financiación de Las Artes y la Cultura en el Contexto Europeo. Crisis Económica, Cambio Institucional, Gobernanza y Valor Público de la Cultura y la Política Cultural, , Madrid: Fundación Alternativas
  • Sádaba, I., (2008) Propiedad Intelectual: ¿bienes Públicos o Mercancías Privadas?, , Madrid: Los libros de la Catarata
  • Sánchez, M.V., Rius-Ulldemolins, J., Zarlenga, M., ¿Ciudad creativa y ciudad sostenible?: Un análisis crítico del modelo Barcelona de políticas culturales (2013) Revista Crítica de Ciências Sociais, 96, pp. 48-57
  • Schlesinger, P., Creativity and the experts: New labour, think tanks, and the policy process (2009) International Journal of Press Politics, 14 (3), p. 20
  • Subirats, J., Barbieri, N., Partal, A., El retorn social de les polítiques culturals: De l'impacte social al valor públic (2010) Quaderns d'Acció Social i Ciutadania, 10, pp. 18-24
  • Tajadura Tejada, J., Federalismo cooperativo y conferencias sectoriales: Marco normativo y propuestas de reforma (2010) Revista Jurídica de Navarra, 49, pp. 137-181
  • Urfalino, P., (1996) L'Invention de la Politique Culturelle, , Paris: La Documentation Française