Análisis de la eficacia de una intervención para reducir problemas conductuales en una alumna en situación de institucionalización

  1. Puche-Iriondo, Yessenia 1
  2. Sanz-Cervera, Pilar 1
  3. Tárraga Mínguez, Raúl 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2015

Volume: 4

Pages: 183-191

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.37088 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

The aim of this paper is to analyze the effectiveness of an intervention to reduce behavioral problems of a student in situation of institutionalization. To do this, a behavioral intervention in the classroom, through which it aims to reduce certain disruptive behaviors as well as to enhance other desired behaviors, is applied. The intervention is divided into two parts: one part aimed at controlling the consequences of behaviors and another for providing the girl some tools to understand the own and others emotions and feelings. Some improvements are obtained in their behavior, but the results are not significant. A better understanding of the needs of this population is required to intervene appropriately.

Bibliographic References

  • Barkley, R. A. (1997). Defiant children: a clinician’s manual for parent training, 2ª ed. New York: Guilford Press.
  • Bolwby, J. (1995). Una base segura. Aplicaciones clínicas de una teoría de apego. Barcelona, España: Editorial Paidós, Psicología Profunda. Primera reimpresión.
  • Cámara, A. M., y López, J.B. (2011). Estilos de educación en el ámbito familiar. REOP, 22 (3) 3º cuatrimestre 2011, 257-76.
  • Fernández, J. M., Hamido-Mohamed, A., y Ortiz, M. (2009). Influencia del acogimiento residencial en los menores en desamparo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(2), 715-728.
  • Fernández, M. P., y Fernández, A. (2013). Problemas de comportamiento y competencias psicosociales en niños y adolescentes institucionalizados. Universitas Psicológica, 12(3), 797-810.
  • Galán, A., Bermúdez, M., Gutiérrez, G., Ojea, J. P., y Marabel, F. (2007). Trastornos del comportamiento en el Sistema de Protección a la Infancia y Adolescencia: La conducta de los menores y el papel de los profesionales. Cuadernos de Psiquiatría y psicoterapia del niño y del adolescente, 43/44, 89-116.
  • Ghera, M., Marshall, P., Fox, N., Zeanah, C., Nelson, C., Smyke, A., y Guthrie, D. (2009). The effects of foster care intervention on socially deprived institutionalized children’s attention and positive affect: Results from the BEIP study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(3), 246-253.
  • Jodra, P., Navarro, I., Tortosa, N., Helliz, J., y Laosa, S. (2014). Prevalencia de los comportamientos disruptivos en adolescentes residentes en centros de menores. En Asociación Infancia, Cultura y Educación (Comp.), Congreso Internacional Infancia en Contextos de Riesgo, (pp. 2.944- 2.955). Huelva, España.
  • Méndez, L., y González, L. (2002). Descripción de patrones de apego en menores institucionalizados con problemas conductuales. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, XI (2), 75-92.
  • Musito, G., Clemente, A., Escarti, A., Ruipérez, A., y Román, J. M. (1990). Agresión y autoestima en el niño institucionalizado. Quaderns de Psicologia, 10, 231-250.
  • Raffo, L. F. (1994). Depresión y autoconcepto en niños institucionalizados y no institucionalizados. Revista de Psicología de la PUCP, XII (2), 221-234.
  • Rutter, M. (2000). Children in substitute care: Some conceptual considerations and research implications. Children and Youth Services Review, 22 (9), 685-703.
  • Rutter, R. L., Kreppner, J. M., y O’Connor, T. G. (2001). Specificity and heterogeneity in children’s responses to profound institutional privation. British Journal of Psichiatry, 179, 97-103.