Los imponderables de la tecnología educativa en la formación del profesorado

  1. José Peirats Chacón 1
  2. José Luis Muñoz Moreno 1
  3. Ángel San Martín Alonso 1
  1. 1 Universidad de Valencia. España
Aldizkaria:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Argitalpen urtea: 2015

Alea: 14

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 11-22

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Laburpena

The article focuses on the influence the attitude and cultural values of the pedagogical faculty before the use of technological devices in the classroom. Teacher training in educational technology, such as strategic value relevant, is pointing in the direction of promoting innovation and educational change for improvement. The analysis carried out lets you identify up to five major uncertainties in the technologies in the field of teacher training. It is the instability of the protocols of equipment for the schools, the innovation in the schools versus the development of technological artifacts, the management and control as an easement, the technological culture of the schools and the new roles and representations between the educational agents. Some considerations to the latter that stand out is reached the desirability of enhancing in the schools a technological culture sustained in attitudes and values such as freedom, democracy and critical spirit. Always from the logic of the shared reflection, and the cooperation between the various actors that shape the educational communities. In the development of our knowledgebased society is to be noted, also, a faculty adequate and timely formed in attitudes and ethical values, because in the exercise of the teaching will be basic pillars both independence, such as participation and the configuration of a critical citizenship.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Area, M. (2011). Los efectos del modelo 1:1 en el cambio educativo en las escuelas. Evidencias y desafíos para las políticas iberoamericanas. Revista Iberoamericana de Educación, 56, 49­-74.
  • Bass, B. M. y Avolio, B. J. (1994).  Improving organizational effectiveness through transformational leadership.  Sage: Thousand Oaks.
  • Beltrán, F. y  San Martín, A. (2000). Diseñar la coherencia escolar. Madrid: Morata.
  • Canales, R. y Marqués, P. (2007). Factores de buenas prácticas educativas con apoyo de las TIC. Análisis de su presencia en tres centros educativos. Educar, 39, 115­-133.
  • Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
  • Castro, D. y Gairín, J. (Coords.). Usos y abusos de las TIC en adolescentes. Decálogo para centros educativos, familias y jóvenes. Barcelona: EDO – Fundación Mapfre. 
  • Cochran­-Smith, M., Zeichner, K. y Fries, K. (2006).  Estudio sobre la formación del profesorado en los Estados Unidos: descripción del informe del comité de la American Educational Research Association (AERA) sobre investigación y formación del profesorado. Revista de Educación, 340, 87-­116.
  • Coller, X. y Garvía, R. (2004). Análisis de organizaciones. Madrid: CIS/Siglo XXI. COTEC (2011). Informe COTEC 2011. Tecnología e innovación en España. Madrid: COTEC. De Martín, E. (2005). La formació permanent del professorat centrada en institucions d’educació secundària. Educar, 36, 97­ 106.
  • De Martín,  E.   (2003).  La formació  permanent del professorat centrada en  la  institució  educativa.  (Tesis  Doctoral).  Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Del Moral,  Mª.  E.  y Villalustre,  L.  (2010).  Formación del profesor 2.0:  desarrollo de competencias tecnológicas para la escuela 2.0. MAGISTER Revista Miscelánea de Investigación, 23, 59­-70. 
  • Díaz Becerro, S. (2009). Introducción a las plataformas virtuales en la enseñanza. Temas para la educación. Revista Digital para profesionales de la enseñanza, 2, 1­7.
  • Durall,   E.   et   al.   (2012).  Perspectivas   tecnológicas:   educación   superior   en   Iberoamérica   2012­2017.   Austin:   The   New  Media Consortium.
  • Echeverría, J. (1999). Telépolis. Barcelona: Destinolibro.
  • Estebanell, M. y Ferrés, J. (2010). Competència per al tractament de la informació i competència digital. Revista Catalana de Pedagogia, 7, 99-­111.
  • Fainhole, B.; Nervi, H.; Romero, R. y Halal, C. (2013). La formación del profesorado y el uso pedagógico de las TIC. RED Revista de Educación a Distancia, 38. Accesible en: http://www.um.es/ead/red/38 
  • Fernández, F. D.; Hinojo, F. J.  y Aznar, I. (2002). Las actitudes de los docentes hacia la formación en tecnologías de la información y comunicación (TIC) aplicadas a la educación. Contextos Educativos, 5, 253-­270. 
  • Gairín, J. (2011). Formación de profesores basada en competencias. Bordón, 63 (1), 93­-108.
  • Gairín, J. y Muñoz, J. L. (2008). El agente de cambio en el desarrollo de las organizaciones.   Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 26, 187­-206.
  • Giddens, A. (1990). El estructuralismo, el post­estructuralismo y la producción de la cultura. En A. Giddens et al. La teoría social hoy (pp. 254-­289). Madrid: Alianza Editorial.
  • Hardt, M. y Negri, A. (2002). Imperio. Barcelona, Paidós.
  • Imbernón,   F.   (2010).   La   formación   del   profesorado   y   el   desarrollo   del   currículum.   En   J.   Gimeno   (Coord.).  Saberes   e incertidumbres sobre el currículum (pp. 588­-603). Madrid: Morata.
  • Jiménez, J.M. (2003). Aspectos de la eficiencia en la transferencia de tecnología. Madri+d. Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología, 14, 1-­15. Obtenido el 22 de mayo de 2007 desde http://www.madridmasd.org/revista 
  • Kvale, S. (2001). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Mifsud, E. (2010). Buenas prácticas en TIC. València: Generalitat Valenciana.
  • Míguez, P. (2008). Las transformaciones recientes de los procesos de trabajo: desde la automatización hasta la revolución informática. Trabajo y sociedad, X (11), 1-­20. 
  • OCDE. (2008).  El paper crucial del professorat. Atraure, preparar i mantindre professors de qualitat.  Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
  • Palomo, R.; Ruiz, J. y Sánchez, J. (2005). Las TIC como agentes de innovación educativa. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Pedró, F. (2011). Tecnología y escuela: lo que funciona y por qué. Madrid: Fundación Santillana. 
  • Pinto,   H.   (2012).   Instituciones,   innovación   y   transferencia   de   conocimiento:   contribuciones   de   los   estudios   sobre   las variedades de capitalismo. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188 (753), 31-­47.
  • Quintanilla,  M.  A.  y Escobar,  M.  et  al.  (2011).  Scientific  and  technological  culture   in ESO texbooks.  La cultura científica  y tecnológica en los libros de texto de la ESO. Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Romeo, A. y García, J. (2003). La pastilla roja. Software libre y Revolución digital. Madrid: Edit Lin.
  • Sales, C. (2009). El método didáctico a través de las TIC. Valencia: Nau Llibres.
  • San Martín, A. (2005). La digitalización de la enseñanza o el sueño del aprendiz electrónico. Teoría de la Educación, 17, 157­ 184.
  • San Martín, A.; Peirats, J.; López, M. (2015). Las tabletas y la gestión de los contenidos digitales en los centros escolares. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 139­-158.
  • Sancho, J.; Ornellas, A.; Sánchez, J. A.; Alonso, C. y Bosco, A. (2008). La formación del profesorado en el uso educativo de las TIC: una aproximación desde la política educativa. Praxis Educativa, 12, 10-­22. 
  • Sigalés, C. et al. (2008). La integración de Internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas de futuro.  Informe de investigación. Madrid, UOC ­Fundación Telefónica. Disponible en: http://www.fundacion.telefonica.com/ 
  • Sotomayor,  C.  y Walker,  H.   (2009).  Formación continua de  profesores:   cómo desarrollar  competencias  para el   trabajo  escolar, experiencias y propuestas. Santiago de Chile: Ed. Universitaria.
  • Tello, I. (2009). Formación a través de internet. Evaluación de la calidad. Barcelona: UOC.
  • Tejada, J. (2002). El docente innovador. En S. De la Torre y S. Barrios (Coords.). Estrategias didácticas innovadoras. Recursos para la formación y el cambio (pp. 47-­61). Barcelona: Octaedro.
  • Tenti Fanfani, E. (2010) El oficio del maestro en el siglo XXI, en VV.AA. La educación en el horizonte 2020. Madrid: Fundación Santillana.
  • Torres, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Morata.
  • Torres, E. y Micó, E. (2011). Formació tecnològica del professorat. INNVO[IB] Recursos i Recerca Educativa de les Illes Balears, 2, 320-­331.
  • Valverde ­Berrocoso, J. (2002). Formación del profesorado para el uso educativo de las tecnologías de la información y la comunicación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 1(2), 9­-28.