El espacio geográfico, una construcción escolar. Un estudio de casolos alumnos del valle de Limarí (Chile) (503)

  1. Fabián Araya Palacios 1
  2. Xosé Manuel Souto 2
  3. Yudi Herrera Núñez 1
  1. 1 Universidad de La Serena, Chile
  2. 2 Universidad de Valencia, España
Journal:
Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales

ISSN: 1138-9788

Year of publication: 2015

Issue: 19

Type: Article

More publications in: Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales

Abstract

Space is the specific subject of geography, although there are few empirical studies of their schooling. The topic of the work corresponds to the school construction of the geographical space, in the rural context. The target is to investigate until point the cognitive skills of the pupils, as well as the methodology used with the contribution of the materials designed, with help of academic institutions, there are determinant factors in the explanation of the elements that form the geographical space. The problem of investigation is the following: the space and the territory are objects of geographical knowledge that are constructed in the school education of conceptual and compartmentalized form, making difficult the comprehension of the next way and the space in different scales. For its development there is used a quantitative and qualitative methodology based on the research-action. In the design there informs an experimental group and a control group. The taking part courses correspond to the first year of average education to A and B of the Eduardo Frei Montalva school of the rural commune of Monte Patria, IV Region, Chile.

Bibliographic References

  • ANDERSON, Lorin W., and KRATHWOHL, David R., eds. 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
  • ARAYA, Fabián. Elaboración y validación de la funcionalidad de un modelo conceptual-metodológico para la enseñanza-aprendizaje del desarrollo rural sustentable, desde la perspectiva geográfica. En: memorias de tesis de doctorado (inédita). Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo. 2005.
  • BAILEY, Patrick. Didáctica de la geografía. Madrid: Cincel-Kapelusz, 1983.
  • BAILEY, Patrick. A Geographer's View: Contributions of Geography to School Curriculum, Geography, 1986, pp. 193-205.
  • BALE, John. Didáctica de la geografía en la escuela primaria. Madrid: Morata, 1996.
  • BIGGS, J. B. and TANG, C. (2007). Teaching for quality learning at university. Berkshire: Open University Press/Mc Graw-Hill Education (3ed. Edition).
  • BIDDLE Donald. La programación en geografía. En: N. Graves (coord.) Nuevo método para la enseñanza de la geografía. Barcelona: Teide, 1989, pp. 289-331.
  • BOARDMAN, D.: Handbook for Geogaphy Teachers. Sheffield: The Geographical Association. 1986.
  • BOIRA, J.V.; REQUES, P., SOUTO, X.M. Espacio subjetivo y geografía, Valencia: Nau Llibres, 1994.
  • CAPEL, H.; URTEAGA, L. La Geografía en un curriculum de Ciencias Sociales. Geocrítica, 1986, núm. 61, Barcelona: Publ. Cátedra Geografía Humana, Univ. Central.
  • CASTELLAR, Sonia V; CAVALCANTI, Lana S., CALLAI, Helena C. Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos, São Paulo: Xamã Editora, 2012.
  • CASTRO, Constancio de. La geografía en la vida cotidiana. De los mapas cognitivos al prejuicio regional. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1997. 248 p.
  • CELY RODRÍGUEZ, Alexander y MORENO LACHE, Nubia (compiladores). Cotidianidad y enseñanza geográfica, Bogotá: Editorial Códice, 2008.
  • COMES, Pilar. La disyuntiva sobre el objeto de la enseñanza: ¿Saber Geografía o aprender a ser geógrafo?, ¿aprender a observar el espacio o aprender a pensar el espacio para cambiar la sociedad?", en Pilar Benejam y Joan Pagés, Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la educación secundaria, Barcelona: Horsori, 1997, pp. 175-180.
  • CORDERO S.; SVARZMAN J. Hacer geografía en la escuela. Reflexiones y aportes para el trabajo en aula. Buenos Aires: Ediciones Novedades educativas, 2007.
  • CONSEJO Nacional de la Cultura y las Artes. Política Cultural Regional 2012-2016. Coquimbo, 2012. Disponible en: [www.cultura.gob.cl].
  • DAMASIO, Antonio. El error de Descartes, Barcelona: Crítica, 2006 (1º edición en biblioteca bolsillo, 2001) (edición original 1996).
  • DAMASIO, Antonio. Y el cerebro creó al hombre, Barcelona: Destino, 2010.
  • DELGADO Ovidio. Debates sobre el espacio en la geografía contemporánea. Santafé de Bogotá: Ediciones de la Universidad Nacional de Colombia, 2003.
  • D'HAINAUT, Louis. Objetivos didácticos y programación, Barcelona: Oikos-tau, 1985.
  • DÍAZ, J.L. Persona, mente y memoria. Salud Mental (México) 32, 2009, pp. 513-526.
  • ELLIOTT, John (1996): El cambio educativo desde la investigación-acción, 2.ª ed., Madrid, Morata.
  • FREMONT, A. La región, espace vécu. P.U.F. París, 1976.
  • GRUPO Chadule. Iniciación a los métodos estadísticos en geografía. Barcelona: Edit. Ariel, 1980.
  • GRAVES, N. Geography in Education, London: Heinemann, 1975. Edición revisada en 1980. Traducida al castellano: La enseñanza de la Geografía, Madrid: Visor, 1985.
  • HAESBAERT, Rogério. Espaços como Categoría e sua Constelação de Conceitos: uma abordagem didática, In TONINI, Ivaine et al. (org.) O ensino da Geografia e as suas composições curriculares, Porto Alegre: Universidade Federal ío Grande do Sul, 2011. pp.109-120.
  • HARVEY, David. Space as a keyword, In CASTREE, N y GREGORY, D. (org.s) David Harvey: a critical reader, Oxford: Blackwell, 2006.
  • HERNÁNDEZ, Roberto Metodología de la investigación. Santafé de Bogotá: Mcgraw-Hill, 1994.
  • MEDINA Antonio; SALVADOR Francisco. Didáctica general. Madrid: Edit. Prentice Hall, 2002.
  • JO, Injeong; BEDNARZ, Sarah & METOYER, Sandra. Selecting and Designing Questions to Facilitate Spatial Thinking, The Geography Teacher, 7:2, 2010, pp. 49-55.
  • KANDEL, Eric Richard. En busca de la memoria. El nacimiento de una nueva ciencia de la mente, Buenos Aires: Katz editores, 2007.
  • LAMBERT, David. MORGAN, John. Teaching Geography 11-18. A Conceptual Approach, London: McGraw Hill-Open University Press, 2010.
  • LEE, Jongwon & BEDNARZ, Robert (2012): Components of Spatial Thinking: Evidence from a Spatial Thinking Ability Test, Journal of Geography, 111:1, 2012, pp.15-26.
  • LEFEBVRE, Henri. La production de l’espace, Paris: Anthropos, 2000 (e.o. 1974).
  • LICERAS, Ángel. Las dificultades en el aprendizaje de las ciencias sociales. Una perspectiva psicodidáctica. Granada: Ediciones de la Universidad de Granada, 1997.
  • LOPEZ, Ana. Metodología de la Investigación. Valparaíso: Ediciones de la Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación, 2004.
  • MASSEY, Doreen. For space, London: SAGE Publications, 2011 (1est. Pub. 2005).
  • MARTÍNEZ-LÓPEZ, Miguel. Sociología del espacio: legado teórico y productividad empírica, REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, núm. 109, 2005, pp. 127-154.
  • MARZANO, R. J. (2001). Designing a new taxonomy of educational objectives. Experts in Assessment Series, Guskey, T. R., & Marzano, R. J. (Eds.). Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • MENDOZA, Cristóbal (coordinador) Tras las huellas de Milton Santos, Barcelona: Anthropos, 2008, pp. 84-97.
  • MERENNE-SCHOUMAKER, B. Savoir penser l'espace. Pour un renoveau conceptuel et metodologique de l'enseignement de la geographie dans la secundaire. L'information géographique, núm. 49, 1985, pp. 151-160.
  • MORENO-LACHE, Nubia (compiladores). Cotidianidad y enseñanza geográfica, Bogotá: Editorial Códice, 2008; pp. 173-341.
  • NOVO, María. La educación ambiental: bases éticas, conceptuales y metodológicas. Ediciones UNESCO. Madrid. Editorial Universitas S.A, 1996.
  • RODRÍGUEZ-DE-MORENO, Elsa A.; TORRES-DE-CÁRDENAS, Rosa; FRANCO-ARBELÁEZ, María Cristina y MONTAÑEZ-GÓMEZ, Gustavo. Educación y Geografía. Experiencias sugerentes de investigación en el aula, en CELY RODRÍGUEZ, Alexander y RODRÍGUEZ, Liliana Una geografía escolar (in) visible. Desarrollo del pensamiento espacial desde la construcción de conceptos geográficos. Santafé de Bogotá: Ediciones de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2007.
  • SANTOS, Milton. Espaço e método, São Paulo: Nobel, 1985.
  • SANTOS, Milton. O espaço do cidadão, São Paulo: Nobel, 1987.
  • SANTOS, Milton. Por una geografía nueva, Madrid: Espasa Universidad, 1990 (edición original en São Paulo, 1979).
  • SOJA, Edward W.Postmetrópolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones. Madrid; Traficantes de sueños, 2008 (Edición original; Los Ángeles: Blackwell Publishing, 2000) 594 p.
  • SOUTO GONZÁLEZ, Xosé M.¿Qué escuelas de Geografías para educar en ciudadanía? Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, número 24, Valencia, Escuela de Formación del Profesorado, 2010, pp. 25-44.
  • SOUTO GONZÁLEZ, Xosé M. Identidades espaciales y territorios políticos, Iber, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, número 69, julio-septiembre de 2011, pp. 55-63.
  • SOUTO GONZÁLEZ, Xosé M. Investigación e innovación educativa: el caso de la Geografía escolar. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. [En línea]. Barcelona: Universidad de Barcelona, 10 de diciembre de 2013, vol. XVII, nº 459.
  • SOUTO GONZÁLEZ, Xosé M.; MORENO LACHE, Nubia, COELHO LASTORIA, Andrea. La formación ciudadana en las sociedades tecnocráticas: una perspectiva crítica desde el Geoforo Iberoamericano de Educación, Investigación en la Escuela, número 76, 2012, pp. 67-78.
  • TIBADUIZA RODRÍGUEZ, Oscar. Construcción del concepto de espacio geográfico en el estudio y enseñanza de la geografía. Geoenseñanza, vol. 13, número 1, 2008, pp. 19-30.