Un día cualquiera en la cárcella etnografía-ficción como representación de una investigación
ISSN: 1578-9705
Año de publicación: 2015
Título del ejemplar: Septiembre-Diciembre
Volumen: 10
Número: 3
Páginas: 355-376
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana
Resumen
The use of alternative forms of representation has been a key issue within the social sciences for a long time, as a postmodern response to the limits of positivist science. However, its use in the field of Physical Activity and Sport Sciences is scarce, as in qualitative research. In this paper, we present an ethnography fiction story that attempts to recreate prison life, particularly that in the sports hall. It is based on data from a two‐year ethnographic study in a Spanish prison that emphasizes the meanings participants assigned to sport and physical activity. The purpose of this paper is twofold. First, to claim the use of ethnographic fiction as a form of representation in qualitative research. Second, to create a new story to give voice to participants and provoke reader’s emotions by evoking participants’ experiences.
Referencias bibliográficas
- Ayuso, A. (2003). Visión crítica de la reeducación penitenciaria en España. Valencia: Nau Llibres.
- Barbero, J.I. (1992). En torno a la concepcion idealista del deporte educativo. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 15: 43-54.
- Barbero, J.I. (2006). Ficcion autobiografica en torno a la cultura corporal y la vida cotidiana. Educación Física y Deporte, 25(2):47-63.
- Bruce, T. (2003). Pass. En Moving Writing: Crafting movement in sport research. J. Denison y P. Markula. New York: Peter Lang Publishing.
- Clifford, J. (1986). Introduction: Partial Truths. En Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography. J. Clifford y G.E. Marcus. Berkeley: University of California Press.
- Coffey, A. y Atkinson, P. (1996). Making Sense of Qualitative Data. Thousand Oaks: Sage Publications.
- Denison, J. y Markula, P. (2002). Moving Writing. Crafting Movement and Sport Research. New York: Peter Lang Publishing.
- Denzin, N. (1994). The art and Politics of Interpretation. En Handbook of Qualitative Research. I. Lincoln y N. Denzin, Eds. Thousand Oaks: Sage publications
- Denzin, N. (1997). Interpretative ethnography. Ethnographic practices for the 21st Century. Thousand Oaks: Sage Publications.
- Denzin, N. (2003). Foreword: narrative’s momento. En Lines of narrative. M. Andrews, S. Sclater, C. Squire y A. Treacher, Eds. London: Routledge.
- Emerson, R.; Fretz, R. y Shaw, L. (2011). Participant Observation and Fieldnotes. En Handbook of Ethnography. P. Atkinson, A. Coffey, S Delamont, J. Lofland y L. Lofland, Eds. London: Sage Publications.
- Fassin, D. (2014). True life, real lives: Revisiting the boundaries between ethnography and fiction. American Ethnologist, 41(1): 40-55.
- Foucault, M. (1996). La vida de los hombres infames. La Plata: Caronte Ensayos
- Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa Editorial.
- Goodall, H.L. Jr. (2010). From ‘The Tales of the Field’ to Tales of the Future. Organizational Research Methods, 13(2): 256-267.
- Hastrup, K. (1992). Writing ethnography: state of the art. En Anthropology and autobiography. J. Okely y H. Callaway. London: Routlegde.
- Klein, A. (1993). Little big men. Albany, NY: SUNY Press.
- Ley Organica 1/1979 de 11 de septiembre, General Penitenciaria. 5 de Octubre de 1979, Boletin Oficial del Estado (BOE), Madrid, Espana.
- Lyons, K. (1992). Telling Stories from the Field? A Discussion of an Ethnographic Approach to Researching the Teaching oh Physical Education. En Research in Physical Education and Sport: Exploring Alternative. A.C. Sparkes. Champaign: Human Kinetics.
- Martos-Garcia, D. (2005). Els significats de l’activitat fisica al poliesportiu d’una preso: una etnografia. Tesis doctoral, Departamento de Educacion Fisica y Deportiva, Universitat de Valencia.
- Martos-Garcia, D.; Devis-Devis, J. y Sparkes, A. C. (2007). Abriendo puertas en la carcel. La negociacion del acceso al polideportivo de una prision. Comunicacion presentada en II Congreso de Etnografía y Educación, Barcelona, 8 de septiembre.
- Martos-Garcia, D.; Devis-Devis, J. y Sparkes, A. C. (2009a). Deporte entre rejas, .algo mas que control social? Revista Internacional de Sociología, 67(2):391-412.
- Martos-Garcia, D.; Devis-Devis, J. y Sparkes, A.C. (2009b).Sport and physical activity in a high security Spanish prison: an ethnographic study of multiple meanings. Sport, Education and Society, 14(1):77-96.
- Matthews, R. (2003). Pagando tiempo. Una introducción a la sociología del encarcelamiento. Barcelona: Edicions Bellaterra.
- Nilges, L. (1998). I thought only fairy tales had supernatural power. Journal of Teaching in Physical Education, 17(2): 172-194.
- OCDE (2010). OECD Factbook 2010. Economic, Environmental and Social Statistics. En http://www.oecdilibrary.org/docserver/download/3010061ec095.pdf?expires=1442312949&id=id&accname=guest&checksum=EFB29167D73B88C0C74E8E35AAE9D36C. Accedido el 15 de Septiembre de 2015.
- Perez-Samaniego, V.; Devis-Devis, J.; Smith, B.M. y Sparkes, A.C. (2011). La investigacion narrativa en la educacion fisica y el deporte: que es y para que sirve. Movimento, 7(1):11-38.
- Rapport, F. y Sparkes, A.C. (2009). Narrating the Holocaust: in pursuit of poetic representations of health. Medical Humanities, 35(1):27-34
- Real Decreto 190/1996, de 9 de febrero, por el que se aprueba el Reglamento Penitenciario. 15 de febrero de 1996, Boletin Oficial del Estado (BOE), Madrid, Espana.
- Rhodes, L. (2009). Ethnography in Sites of Total Confinement. Anthropology News, January.
- Richardson, L. (1994). Writing. A Method of Inquiry. En Handbook of Qualitative Research. I. Lincoln y N. Denzin, Eds. Thousand Oaks: Sage publications.
- Richardson, L. (2000). New Writing Practices in Qualitative Research. Sociology of Sport Journal, 17:5-20.
- Richardson, L. y St Pierre, E.A. (2005). Writing. A Method of Inquiry. En Handbook of Qualitative Research. I. Lincoln y N. Denzin, Eds. Thousand Oaks: Sage publications.
- Rinehart, R. (1995). Pentecostal aquatics. Studies in Symbolic Interaction, 19:109-121.
- Rosaldo, R. (1991). Cultura y verdad. Nueva propuesta de análisis social. Mexico DF: Grijalbo.
- Sicilia, A. (2004). Las retoricas de la investigacion: Dilemas narrativos en el proceso de redaccion de una tesis doctoral. En La otra cara de la investigación. Reflexiones desde la educación física. A. Sicilia y J.M. Fernandez-Balboa. Sevilla: Wanceulen.
- Sparkes, A.C. (1996). The fatal flaw. Qualitative Inquiry, 2(4):463-494.
- Sparkes, A.C. (1997). Ethnographic Fiction and representing the absent other. Sport, Education and Society, 2(1):25-40.
- Sparkes, A.C. (2002).Telling tales in sport and physical activity. A qualitative journey. Champaign: Human Kinetics.
- Sparkes, A.C. (2009). Novel ethnographic representations and the dilemmas of judgment. Ethnography and Education, 4(3): 303-321.
- Sparkes, A.C. (2012). Fathers and Sons in Bits and Pieces. Qualitative Inquiry, 18(2):174-185.
- Wacquant, L. (2002). The curious eclipse of prison ethnography in the age of mass incarceration. Ethnography, 3(4): 371-397.
- Waldram, J.B. (2007). Everybody Has a Story: Listening to Imprisoned Sexual Offenders. Qualitative Health Research, 17(7): 963-970.
- Wolcott, H.F. (1973).The man in the principal’s office. An Ethnography. Eugene: University of Oregon.
- Wolcott, H.F. (1990). Writing up qualitative research. Newbury Park: Sage Publications.
- Woods, P. (1998). La escuela por dentro: la etnografía en la investigación educativa. Barcelona:Paidos.