Análisis de la construcción de entornos virtuales en los “Centros Educativos Inteligentes”

  1. Peirats Chacón, José
  2. San Martín Alonso, Ángel
  3. Gallardo Fernández, Isabel María
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2013

Issue: 27

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

The objective of this article is to set out a metaevaluation with the results of the research project about the ministerial initiative “Escuela 2. 0”. Twelve universities have been involved in this research project. Our contribution is focused on the analysis of four case studies, all of them developed in “Centros Educativos Inteligentes” from the Valencian Community. With the data and information collected starts treating the sample with a mixed methodology to show how these centers are gradually evolving into virtual teaching and collaborative learning. The aim is to show how these centers are progressively becoming a virtual collaborative teaching and learning environment. In this transformation, the micro-policy of the organization plays a relevant role, even more important than the technology that creates the virtual frame. The results show that the process of change and the interactions inside the educational organizations interferes and defines the use of the technology.

Bibliographic References

  • BONEU, Josep M. (2007). Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, vol. 4, nº 1, pp. 36-47.
  • BUCKINGHAM, David y RODRÍGUEZ, Carlos (2012). Aprendiendo sobre el poder y la ciudadanía en un mundo virtual. Comunicar, nº 40, pp. 49-58.
  • CASSIMAN, Bruno (1999). Cooperación e investigación y desarrollo. Evidencia para la industria manufacturera española. Papeles de Economía Española, nº 81, pp. 143-154.
  • CASTELLS, Manuel. (2012). Redes de indignación y esperanza. Madrid: Alianza Editorial.
  • CASTELLS, Manuel y HIMANEN, Pekka (2002). El Estado del bienestar y la sociedad de la información. Madrid: Alianza Editorial.
  • DÍAZ BARRIGA, Ángel (2009). Pensar la didáctica. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
  • DOMINGO, María y MARQUÈS, Pere (2011). Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente. Comunicar, nº 37, pp. 169-175.
  • COLE, Michael. (1990). Desarrollo cognitivo y educación formal: comprobaciones a partir de la investigación transcultural. En L.C. MOLL (Comp.), Vygotsky y la educación. Buenos Aires: Aique.
  • ENGEL, Anna y ONRUBIA, Javier (2013). Estrategias discursivas para la construcción colaborativa del conocimiento en entornos virtuales de aprendizaje. Cultura y Educación, vol. 25, nº 1, pp. 77-94.
  • EURYDICE (2011). Cifras clave sobre el uso de las TIC para el aprendizaje y la innovación en los centros escolares de Europa. Disponible http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/index.php/2011/10/ (Consultado el 8.VI.2013).
  • FULLAN, Michael (2002). Los nuevos significados del cambio en la Educación. Barcelona: Octaedro.
  • HARGREAVES, Andy (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.
  • HARGREAVES, Andy y FINK, Dean (2006). Estrategias de cambio y mejora en educación caracterizadas por su relevancia, difusión y continuidad en el tiempo. Revista de Educación, nº 339, pp. 43-58.
  • JOHNSON, David W.; JOHNSON, Roger T. y HOLUBEC, Edythe J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós.
  • MARQUET, Pascal y DINET, Jérôme (2004). Les premiers usages d’un cartable numérique par les membres de la communauté scolaire: un exemple en lycée. Revue Française de Pédagogie, nº 146, pp. 79-90.
  • MERCHANT, Guy. (2010). Virtual Worlds as Environments for Literacy Learning. Educational Research, vol. 52, nº 2, pp.135-150.
  • MOSQUERA, Manuel A. (2008). De la etnografía antropológica a la etnografía virtual. Estudio de las relaciones sociales mediadas por Internet. FERMENTUM, nº 53, pp. 532-549.
  • NOBLE, David (2001). La locura de la automatización. Barcelona: Alikornio Ediciones.
  • OCDE (2005). Manual de Oslo. Disponible en: http://www.oei.es/salactsi/oslo3.htm (Consultado el 15.V.2013).
  • PEIRATS, José y SAN MARTÍN, Ángel (2012). Desafíos en la transferencia de tecnología a los centros educativos. Teoría de la educación, revista interuniversitaria, nº 24, pp. 215-235.
  • SÁNCHEZ, María P. y CASTRILLO, R. (2006). La tercera edición del Manual de Oslo: cambios e implicaciones. Revista MadriI+D, nº 35, pp. 1-16.
  • TASCÓN, Mario y QUINTANA, Yolanda (2012). Ciberactivismo. Las nuevas revoluciones de las multitudes conectadas. Madrid: Catarata.
  • VIÑAO, Antonio (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Morata.
  • WEINBERGER, Armin y FISCHER, Frank (2006). A framework to analyze argumentative knowledge construction in computer-supported collaborative learning. Computers and Education, nº 46, pp.71- 95.