Evaluación de una propuesta para la enseñanza y el aprendizaje de la astronomía en secundaria
- Rafael Palomar Fons 1
- Jordi Solbes Matarredona 2
- 1 Colegio El Prat (Llíria)
- 2 Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències
ISSN: 0212-4521, 2174-6486
Año de publicación: 2015
Volumen: 33
Número: 2
Páginas: 91-111
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas
Resumen
This research shows a proposal to teach astronomy –framed in the socio-constructivism which has been implemented in 17-year-old students in secondary, carrying out a design of pre-test and post-test type. The data analysis has revealed it as a very effective treatment, showing a significant improvement in almost all items tested. It has also been shown that despite similar astronomical knowledge from, the students of the scientific-technological option have obtained a significantly greater improvement than those of the humanities and social-sciences option.
Referencias bibliográficas
- Arribas, A. (2001). Astronomía paso a paso. Madrid: Equipo Sirius.
- Atwood, R. y Atwood, V. (1997). Effects of instruction on preservice elementary teacher's conceptions of the causes of night and day and the seasons. Journal of Science Teacher education, 8(1), pp. 1-13. http://dx.doi.org/10.1023/A:1009455201314
- Camino, N. (1995). Ideas previas y cambio conceptual en astronomía. Un estudio con maestros de primaria sobre el día y la noche, las estaciones y las fases de la luna. Enseñanza de la ciencias, 13(1), pp. 81-96.
- Cardenete, S. (2009). El sistema solar no nos cabe en el techo. Alambique 61, pp. 38-47.
- Causeret, P., Fouquet, J. y Sarrazin-Vilas, L. (2008). El cielo al alcance de la mano. Madrid: Libsa.
- Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6.a ed.). New York: Routledge.
- Comins, N. F. (1993). Sources on Misconceptions in Astronomy. Third International Seminar on Misconceptions and Educational strategies in Science and Mathematics. New York, Cornell University: Ithaca.
- Davis, T. y Lineweaver, C. (2004). Expanding confusion: Common misconceptions of cosmological horizons and the superluminical expansion of the universe. Astronomical Society of Australia, 21(1), pp. 97-109. http://dx.doi.org/10.1071/AS03040
- Díaz, J. (2007). La conciencia viviente. México D.F.: Fondo de Cultura Económica. Dove, J. (2002). Does the man in the moon ever sleep? An analysis of students answers about simple astronomical events: a case study. International Journal of Science Education, 24(8), pp. 823-834. http://dx.doi.org/10.1080/09500690110066935
- Forer, B. R. (1949). The fallacy of personal validation: A classroom demonstration of gullibility. Journal of Abnormal and Social Psychology, 44, pp. 118-123. http://dx.doi.org/10.1037/h0059240
- Grup Astre (1998). Materials didàctics per a l'ensenyament de l'Astronomia. Valencia: Nau Llibres. Premi Baldiri Reixach 1997.
- Hansson, L. R. (2006). Swedish Upper Secondary Student?s Views of the Origin and Development of the Universe. Research in Science Educations, 36, pp. 355-379. http://dx.doi.org/10.1007/s11165-005-9009-y
- Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of meta-analyses in education. London: Routledge.
- Jiménez Liso, M., López-Gay, R. y Martínez Chico, M. (2012). Cómo trabajar en el aula los criterios para aceptar o rechazar modelos científicos. Alambique 72, pp. 47-54.
- Kragh, H. (2011). On Modern Cosmology and its Place in Science Education. Science & Education, 20(3-4), pp. 343-357. http://dx.doi.org/10.1007/s11191-010-9271-x
- Lima, P. J., Lang Da Silveira, F. y Ostermann, F. (2012). Revista Brasileira de Ensino de Fisica, 34(1403).
- Mulholland, J. y Ginns, I. (2008). College Moon Project Austrlia: Preservice Teachers Learning about the Moon's Phases. Research in Science Education (38), pp. 385-399. http://dx.doi.org/10.1007/s11165-007-9055-8
- Ogan-Bekiroglu, F. (2007). Effects of Model-based Teaching on Pre-service Physics Teachers' Conceptions of the Moon, Moon Phases, and Other Lunar Phenomena. International Journal of Science Education, 29(5), pp. 555-593. http://dx.doi.org/10.1080/09500690600718104
- Palomar, R. (2013). Enseñanza y Aprendizaje de la astronomía en el bachillerato. Valencia: Universidad de Valencia. Disponible en línea: <http://roderic.uv.es/handle/10550/32116>.
- Parker, J. y Heywood, D. (1998). The earth and beyond: developing primary teacher's understanding of astronomical events. International Journal of Science Education, 20, pp. 503-519. http://dx.doi.org/10.1080/0950069980200501
- Pasachoff, J. M. (Septiembre de 2001). What Should Students Learn? The phisycs teacher, 39, pp. 381-383.
- Pérez Sedeño, E. (2003). Las mujeres en la historia de la ciencia. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura (27). Disponible en línea: <http://quark.prbb.org/27/027060.htm> (consulta 3/30/2014).
- Solbes, J. (2009). Dificultades de aprendizaje y cambio conceptual, procedimental y axiológico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(1), pp. 2-20.
- Solbes, J. y Palomar, R. (2011). ¿Por qué resulta tan difícil la comprensión de la astronomía a los estudiantes? Didáctica de las ciencias experimentales y sociales 25, pp. 187-211.
- Solbes, J. y Palomar, R. (2013). Dificultades del aprendizaje de la astronomía en secundaria. Revista Brasileira de Ensino de Física, 35(1), p. 1401. http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172013000100016
- Solbes, J. y Traver, M. (2003). Against negative image of science: history of science in the physics & chemistry education. Science & Education, 12, pp. 703-717. http://dx.doi.org/10.1023/A:1025660420721
- Solbes, J. y Vilches, A. (1997). STS interactions and the teaching of physics and chemistry. Science Education, 81(4), pp. 377-386. http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199707)81:4<377::AID-SCE1>3.0.CO;2-9
- Solbes, J., Montserrat, R. y Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, pp. 91-117.
- Trumper, R. (2001). A cross-age study of junior high school students' conceptions on basic astronomy concepts. International Journal of science education, 23(11), pp. 1111-1123. http://dx.doi.org/10.1080/09500690010025085
- Trundle, K. C., Atwood, R. K. y Chistopher, J. E. (2007). Fourth Grade Elementary Students' Conceptions on Standards-Based Lunar Concepts. International Journal of Science Education, 29(25), pp. 595-616. http://dx.doi.org/10.1080/09500690600779932
- Vega, A. (2001). Tenerife tiene seguro de Sol (y de luna): Representaciones del profesorado de primaria acerca del día y la noche. Enseñanza de las Ciencias, 19(1), pp. 31-44.
- Zuza, K. y Alduncin, J. A. (2009). ¿Se puede conseguir que los estudiantes se aficionen a la astronomía si no pueden disfrutar del cielo nocturno? Alambique 61, pp. 65-72.