Símptomes, signes i estadísticaaplicacions de l'estadística en ciències de la salut i de la vida
ISSN: 1133-3987
Año de publicación: 2014
Título del ejemplar: Les xifres de la ciència : L'estadística com a eina científica
Número: 83
Páginas: 58-65
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Mètode: Revista de difusió de la investigació
Resumen
La determinació o constatació experimental dels mecanismes fi siològics de les malalties sol ser una tasca molt complexa. Aquest fet ha convertit l’epidemiologia en la principal eina de generació de coneixement en l’àmbit mèdic. L’epidemiologia aprèn sobre les malalties a partir de l’observació de la salut en col·lectius de persones, en compte de basar-se en l’observació individual d’aquestes. Si la principal eina de generació de coneixement mèdic es basa en l’observació de col·lectius de persones (mostres d’una població) de les quals voldrem aprendre (fer inferència), es fa clar el nexe entre l’estadística i la medicina. Al llarg d’aquest article il·lustrem aquest nexe presentant tres àrees d’investigació estadística d’especial utilitat per a la investigació biomèdica.
Referencias bibliográficas
- Aalen, O. O.; Borgan, Ø. i H. K. Gjessing, 2008. Survival and Event History Analysis: A Process Point of View. Springer. Nova York.
- Besag, J.; York, J. i A. Mollié, 1991. «Bayesian Image Restoration, with Two Applications in Spatial Statistics». Annals of the Institute of Statistical Mathematics, 43(1): 1-20. DOI: <10.1007/BF00116466>.
- Cook, T. D. i D. L. DeMets, 2008. Introduction to Statistical Methods for Clinical Trials. Chapman & Hall/CRC. Boca Ratón, EUA.
- Diggle, P. J.; Heagerty, P. J.; Liang, K.-Y. i S. Zeger, 2002. Analysis of Longitudinal Data. Oxford University Press. Oxford.
- Holland, P. W., 1986. «Statistics and Causal Inference». Journal of the American Statistical Association, 81(396): 945–960. DOI: <10.2307/2289064>.
- Matthews, J. N. S., 2006. Introduction to Randomized Controlled Clinical Trials. Chapman & Hall/CRC. Boca Ratón, EUA
- Rubin, D. B., 1974. «Estimating Causal Effects of Treatments in Randomized and Non-Randomized Studies». Journal of Educational Psychology, 66 (5): 688-701. DOI: <10.1037/h0037350>.