Evaluación por competencias de las prácticas de Optometría II en el Grado de óptica y Optometría
- Hernández Andrés, Rosa María 1
- Gené Sampedro, Andrés 1
- Sañudo Buitrago, Francisco 1
- Bueno Gimeno, Inmaculada 1
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1989-3477
Year of publication: 2015
Issue Title: Competence assessment in Higher Education: Situation, experiences and didactic proposals
Issue: 14
Pages: 101-108
Type: Article
More publications in: @tic. revista d'innovació educativa
Abstract
In this paper we present an innovative educational experience focused on competency assessment in a practical subject of the Degree in Optics and Optometry at the University of Valencia. Firstly, we focus on the subject in the context of the Degree program and describe their particular characteristics. Then the dynamics of a practice session is explained. In the following section, we suggest the teaching methodology based on skills and assessment designed from them. We address some evaluation results and follow-up of graduates of the Observatory of Professional Integration and Labour Advisory of the University of Valencia (OPAL).Finally, we evaluate and compare our results and experience obtained such as the teaching practice, the successes and the points that we need to strengthen with those obtained by other authors.
Bibliographic References
- Anglada Monzón, Pablo. “Programas de formación “Adventure Based Counseling”. Un estudio sobre el desarrollo de competencias vinculadas al trabajo en equipo.” Anales de psicología. 28. 3. (2012): 939-945. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.3.156181
- Ibarra Saiz, María Soledad and Rodríguez Gómez, Gregorio. “Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad.” Revista española de educación y psicopedagogía. 21. 2, (2010): 443-461.
- Observatori d´inserció professional i assessorament laboral. http://www.fundacio.es/opal/index.asp?pagina=662 consultad en Septiembre 2014.
- Reverte Bernabeu, Juan. “El aprendizaje basado en proyectos como modelo docente.
- Experiencia interdisciplinar y herramientas groupware”. Actas de las XIII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI’07). Madrid:Thomson Paraninfo. http://biblioteca.universia.net/html_bura/ficha/params/title/aprendizaje-basado-proyectos-como-modelo-docente-experiencia-interdisciplinar-herramientas-groupware/id/35523621.html consultada en Septiembre 2014.
- Torres Gordillo, Juan José. “Construcción del conocimiento en educación superior a través del aprendizaje por proyectos.” Revista española de educación y psicopedagogía. 21.1. (2010): 137-142.
- Villarroel, Verónica and Bruna Daniela. “Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente.” Psicoperspectivas. 13.1. (2014): 23-34.