Avantatges i desavantatges de l'educació biblingüe en xiquets amb trastorn de l'espectre autista

  1. Valls Lanáquera, David
  2. Suay Lerma, Ferran
Revista:
Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

ISSN: 1135-1268

Año de publicación: 2013

Título del ejemplar: Monogràfic: Jove

Volumen: 15

Número: 2

Páginas: 83-97

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

Resumen

Aquest treball exposa una revisió de la literatura científica centrada en els efectes de l'educació bilingüe en escolars amb trastorns de l'espectre autista (TEA), duta a terme per tal d'explorar els possibles avantatges i desavantatges de proporcionar educació en més d'un idioma per a aquests xiquets amb necessitats especials. Malgrat que desaconsellar l'educació bilingüe és una pràctica bastant comuna entre alguns professionals de l'educació i de la salut, tots els estudis empírics moderns donen suport a la idea que l'educació bilingüe no sols no produeix cap desavantatge específic, sinó que fins i tot facilita l'adquisició futura d'algunes destreses.

Referencias bibliográficas

  • Abutalebi, J.; Miozzo, A. i Cappa, S. F. (2000). Do subcortical structures con- trol language selection in bilinguals? Evidence from pathological language mixing. Neurocase, 6.
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC.
  • American Speech-Language-Hearing Association (1982). Urban and ethnic perspectives, 9-10.
  • American Speech-Language-Hearing Association (1985). Clinical management of communicatively handicapped minority language populations.
  • American Speech-Language-Hearing Association (2004). Language, Speech, and Hearing Services in Schools, American Journal of Speech-Language Pathology, vol. 35, 155-168.
  • American Speech-Language-Hearing Association (2005). English Past Tense Use in Bilingual Children With Language Impairment. American Journal of Speech-Language Pathology, vol. 14, 313-323
  • American Speech-Language-Hearing Association (2013). Bilingual myth bust- ers series: Language confusion in bilingual children, perspectives on com- munication disorders and sciences in culturally and linguistically diverse populations. American Journal of Speech-Language Pathology, vol. 20, n. 5, 50.
  • Arregi, A. (1998). Bilingüismo y necesidades educativas especiales. Instituto para el desarrollo curricular y la formación del profesorado. Gasteiz: Eu- sko Jaurlaritza, Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saila.
  • Baron-Cohen, S. i Goodhart, W. (1994). The brain basis of theory of mind: the rol of the orbitofrontal region. British Journal of Psychiatry, 165. Londres. Bialystok, E. (2005). Consequences of bilingualism for cognitive development. En J. R. Dunbar (2010). Grooming, Gossip, and the Evolution of Language. London: Faber and Faber
  • Kroll i A. de Groot (Eds.). Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Ap- proaches (pp. 417-432). Oxford: Oxford University Press.
  • Charney, D. i Nestler, E. (2004). Neurobiology of mental illness. Nova York: Oxford University Press. ISBN 0-19-514962-9.
  • Col·legi Oficial de Logopedes de la Comunitat Valenciana (1974). Codi Deon- tològic del Logopeda.
  • Damasio, A. R. i Maurer, M. G. (1978). A neurological model for childhood autism. Archives in Neurology, 35, 777-786.
  • Darcy, N. T. (1963). Bilingualism and the measurement of intelligence: A review of a decade of research. Journal of Genetic Psychology, 103(2), 259-282.
  • Disease Control and Prevention (2008). Prevalence of Autism Spectrum Disor- ders–Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, Mor- bidity and Mortal Weekly Report (MMWR) 2012; Vol. 61(3). Estats Units. Fabbro, F. (1999). The neurolinguistics of bilingualism: an introduction. Hove: Psychology Press.
  • Frith, U. (2004). Autismo. Hacia una explicación del enigma. Madrid: Alianza Editorial.
  • Gil, M. D. i Grau, C. (2010). Intervención psicoeducativa en necesidades específicas de apoyo educativo. Pearson educación S.A. Madrid.
  • Gould, S. J. (1981). The mismeasure of man. Nova York: Norton.
  • Hakuta, K. (1990). Language and cognition in bilingual children. EIn A. Pa- dilla, H.
  • Hambly, C. i Fombonne, E. (2012). The impact of bilingual environments on language development in children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(1), 1342-1352.
  • Kemper, T. L. i Bauman, M. (1998). Neuropathology of infantile autism. J. Neuropathology.
  • Klein, D.; Zatorre, R.; Milner, B.; Meyer, E. i Evans, A. (1994). Left putaminal activation when speaking a second language: evidence from PET. Neurore- port, 5(17), 2295-2297.
  • Klin, A. (2006). Autism and Asperger syndrome: an overview. Revista Brasileira de Psiquiatria.
  • Lambert, W. (1962). The relation of bilinguism to intelligence. Psychological monographs, 76(27), 1-23.
  • Mestres-Missé, A.; Rodríguez-Fornells, A. i Münte, T. F. (2010). Neural differences in the mapping of verb and noun concepts onto novel words. Neuroimage, 49(3), 2826-2835.
  • Paradis, M. (1998). The other side of language. Journal of Neurolinguistics, 11, 1-10.
  • Pennington, B. F. i Rogers, S. J. (1991). Executive function deficits in high- functioning autistic individuals: Relationship to theory of mind. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 32, 1081-1105
  • Petersen, J. M. et al. (2012). Brief report: An exploratory study of lexical skills in bilingual children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(7), 1499-1503
  • Petersen, J. M.; Marinova, S. i Mirenda, P. (2011). An Exploratory study of lexical skills in bilingual children with ASD. Springer science.
  • Phillips, W. et al. (1998). Understanding intention in normal development and in autism. British Journal of Developmental Psychology. Vol. 16, 337-348. Londres.
  • Pillai, J. J., et al. (2003). Functional MRI study of semantic and phonological language processing in bilingual subjects: preliminary findings. Neuroimage, 19, 565-576.
  • Pinel, J. (2009). Biopsychology. 7 edició. Boston: Bacon. ISBN-13: 978-0-205-54892-7.
  • Puigtobella, B. (2012). Els logopedes i el català. Núvol. Revista digital Núvol. Barcelona.
  • Russ, et al. (2006). Deconstructing executive deficits among persons with au- tism: Implications for cognitive neuroscience. Brain and Cognition, 64, 77-86.
  • Saer, D. J. (1923). The effects of bilingualism on intelligence. British Journal of Psychology, 14, 25-38.
  • Schultz, R. T.; Gauthier, I.; Klin, A.; Fulbright, R. K.; Anderson, A. W.; Volk- mar, F.; et al. (2000). Abnormal ventral temporal cortical activity during fa- cial discrimination among individuals with autism and Asperger syndrome. Arch Gen Psychiatry, 57, 331-340.
  • Schultz, R. T.; Grelotti, D. J.; Klin, A.; Levitan, E.; Cantey, T.; Skudlarski, P.; Gore, J. C.; Volkmar, F. i Cohen, D. J. (2001). An fMRI study of face rec- ognition, facial expression detection and social judgement in autism spec- trum conditions. San Diego: International Meeting for Autism Research.
  • Suay, F. i Sanginés, G. (2004). Un model d'analisi i intervenció en la submissió lingüística. Anuari de Psicologia, 9(1), 97-111.
  • Suay, F. i Sanginés, G. (2005). Un espai per als parlants d'una llengua. Llengua i Ús, 34, 27-39.
  • Tatsuno, Y. i Sakai, K. L. (2005). Language-related activations in the left pre- frontal regions are differentially modulated by age, proficiency, and task demands. J Neurosci, 25, 1637-1644.
  • Valdez, D. (2001). Teoría de la mente y espectro autista. Autismo: enfoques actuales para padres y profesionales de la salud y la educación. Buenos Aires: Fundec.
  • Yokoyama, S. et al. (2006). Cortical activation in the processing of passive sen- tences in L1 and L2: an fMRI study. Neuroimage, 30, 570-579.