The Homogeneity Process in the Online Media Agendaa Comparative Analysis of Spanish and Foreign Online Media

  1. Odriozola-Chené, Javier
  2. Llorca Abad, Germán
Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Ano de publicación: 2014

Volume: 27

Número: 3

Páxinas: 19-41

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Referencias bibliográficas

  • ALTHAUS, Scott L. and TEWKSBURY, David, "Agenda setting and the "New" news. Patterns of issue importance among readers of the paper and online versions of the New York Times", Communication Research, 29 (2), 2002, pp. 180-207
  • ALT64 DIGITAL and AIMC, Estudio Eyetrack medios España. Análisis del comportamiento visual de los internautas y la efectividad de la publicidad online, Alt64 Digital, San Cugat del Vallés, BA, 2005
  • ANDRÉU, Jaime, "Las técnicas de Análisis de Contenido. Una revisión actualizada", Centro de Estudios Andaluces, 2001 http://public.centrodeestudiosandaluces.es/pdfs/S200103.pdf 10/01/10
  • ARMENTIA, José Ignacio, "Los diarios digitales siguen buscando su propia identidad tras una década de existencia", Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 11, 2005, pp.9-22
  • ARMENTIA, José Ignacio and CAMINOS, José María, La información. Redacción y estructuras, Universidad del País Vasco, Bilbao, 1998
  • BÖCKELMANN, Frank, Formación y funciones sociales de la opinión pública, Gustavo Gili, Barcelona, 1983
  • BOCZKOWSKI, Pablo J. and DE SANTOS, Martín, "When more media equals less news. Patterns of content U in Argentina's leading print and online newspapers", Political Communication, 24 (2), 2007, pp. 167-180
  • BORRAT, Héctor, "Los periódicos narradores en interacción", in FONTCUBERTA, Mar and BORRAT, Héctor (eds.), Periódicos. Sistemas complejos, narradores en interacción, La Crujía, Buenos Aires, 2006, pp. 157-346
  • BOURDIEU, Pierre, On television, The New Press, New York, 1998
  • BOWMAN, Shayne and WILLIS, Chris, We Media. How audiences are shaping the future of news and information, The Media Center at American Press Institute, Reston, VA, 2003
  • BRUNS, Axel, "Produsage. Towards a Broader Framework for User-Led Content Creation" Proceedings of the 6th ACM SIGCHI conference on Creativity & Cognition, 2007 http://eprints.qut.edu.au/6623/1/6623.pdf
  • CANAVILHAS, João, "Web journalism. From the inverted pyramid to the tumbled pyramid", Biblioteca on-line de ciências da comunicação, 2007 http://www.bocc.uff.br/pag/canavilhas-joao-inverted-pyramid.pdf, 24/10/2012
  • CASERO, Andreu, "La crisis política como fenómeno comunicativo. La emergencia del caso crítico", Sphera Publica, 6, 2006, pp. 179-192
  • COHEN, Bernard, "A Coefficient of Agreement for Nominal Scales", Educational and Psychological Measurement, vol. 20 (1), 1960, pp. 37-46
  • DEARING, James and ROGERS, Everett, Agenda setting, Sage, Thousand Oaks, CA, 1996
  • DEL VALLE, Félix and GARCÍA, Antonio, "Construcción de un tesauro para el Centro de Documentación de Telecinco", Scire, n 8 (1), 2002, pp. 103-118
  • DÍAZ-NOCI, Javier, SEIXAS, Lia, LÓPEZ, Guillermo et al., “Content and message analysis of online journalism. Some methodological proposals”, Trípodos (extra 2009), V Congrés Internacional. Comunicació y realitat, 2009, pp. 647-656
  • ENTMAN, Robert, "Framing. Toward clarification of a fractured paradigm", Journal of Communication, 43 (4), 1993, pp. 51-58
  • FIDALGO, António, "Jornalismo online segundo o modelo de Otto Groth", Pauta Geral, 11, (6), 2004, pp. 1-13
  • GANDY, Oscar, Beyond the Agenda-Setting. Information Subsidies and Public Policy, Ablex Publishing, Norwood, NJ, 1982
  • GREER, Jennifer and MENSING, Donica, "The Evolution of Online Newspapers. A Longitudinal Content Analysis, 1997-2003", in XIGEN, Li (ed.), Internet newspapers. The making of a mainstream medium, Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ, 2006, pp.13-33
  • GROSSI, Giorgio, Rappresentanza e rappresentazione, Franco Agneli, Milano, 1985.
  • GROTH, Otto, Vermittelte Mitteilung. Ein journalistisches Modell der Massenkommunikation, Reinhard Fischer, München, 1998
  • HERMIDA Alfred and THURMAN, Neil, "A Clash of Culture. The integration of user- generated content within professional journalistic frameworks at British newspaper sites", Journalism Practice, vol. 2 (3), 2008, pp. 343-356
  • HOOGEVEEN, Martijn, "Toward a theory of the effectiveness of multimedia systems". International journal of human-computer interaction, vol. 2, n 3, 1997, pp.151-168
  • IGARTUA, Juan José and HUMANES, María Luisa, Teoría e investigación en comunicación social, Síntesis, Madrid, 2004
  • IZQUIERDO, Luis, "La uniformidad temática en las secciones de internacional de los diarios madrileños de información general", Index.comunicación, n 2, 2012, pp. 37-48
  • KRIPPENDORFF, Klaus, Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica, Paidós, Barcelona, 1990
  • LOMBARD, Matthew; SNYDER-DUCH, Jennifer and CAMPANELLA, Cheryl, "Content Analysis in Mass Communication. Assessment and Reporting of Intercoder Reliability", Human Communication Research, vol. 28, n 4, 2002, pp. 587-604
  • LÓPEZ, Xosé, LIMIA, Moisés et al., "Tipología de los cibermedios", in SALAVERRÍA, Ramón (ed.), Cibermedios. El impacto de Internet de los medios de comunicación en España, Comunicación Social, Sevilla, 2005
  • LÓPEZ, Pablo y CASERO, Andreu, "La evolución de la agenda mediática española (1980- 2010). Un análisis longitudinal sobre temas, actores y espacios informativos en la portada de la prensa de referencia", Revista Latina de Comunicación Social, 67, 2011, p. 20
  • LUHMANN, Niklas, Observaciones e la modernidad, Paidós, Barcelona, 1997.
  • LUHMANN, Niklas, Sistemas sociales, Anthropos, Barcelona, 1984
  • MANHEIM, Jarol, Strategic Public Diplomacy and American Foreign Policy. The Evolution of Influence, Oxford University Press, New York, 1994
  • MARTÍN, Nora y MARTÍNEZ, Virginia, "Tratamiento de la información internacional en los periódicos regionales y locales españoles", Actas III Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, 2011 http://www.revistalatinacs.org/11SLCS/actas_2011_IIICILCS/226_Virginia.pdf, 13/01/2013
  • MASIP, Pere, Díaz-Noci, Javier, Domingo, David et al., "Investigación internacional sobre ciberperiodismo. Hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia", El profesional de la información, 19 (6), 2010, pp. 568-576
  • McCombs, Maxwell, "Civic osmosis. The social impact of media", Comunicación y Sociedad, 25 (1), 2012, pp. 7-14
  • McCOMBS, Maxwell, Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento, Paidós, Barcelona, 2006
  • McCOMBS, Maxwell and SHAW, Donald, "The agenda-setting function of mass media", Public Opinion Quarterly, 36, 1972, pp. 176-87
  • NEUENDORF, Kimberly, The content analysis guidebook, Sage, Thousand Oaks, CA, 2002
  • PALACIOS, Marcos, "Natura non facit saltum. Promessas, alcances e limites do desenvolvimento do jornalismo on-line e da hiperficção", E-Compós, vol. 2, http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/view/27/28, 24/10/12
  • PATERSON, Chris, "News agency dominance in international news on the Internet", Centre for International Communications Research. Papers in International and Global Communications, n 01/06, 2006, http://ics-www.leeds.ac.uk/papers/cicr/exhibits/42/cicrpaterson.pdf, 13/06/12
  • PROJECT FOR EXCELLENCE IN JOURNALISM, The State of the News Media 2008. Executive summary, http://www.stateofthemedia.org/files/2011/01/PEJ2008-Overview.pdf, 08/01/13
  • PROJECT FOR EXCELLENCE IN JOURNALISM2, The State of the News Media 2006. Executive summary, http://www.stateofthemedia.org/files/2011/01/2006Executivesummary.pdf, 08/01/2013
  • PHILLIPS, Angela, "Old Sources. New Bottles", in FENTON, Natalie (ed.), New Media, Old News. Journalism and Democracy in the Digital Age, Sage, London, 2010, pp. 87-101
  • PIÑUEL, José Luis, "Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido", Estudios de Sociolingüística, n 3 (1), 2002, pp. 7-15
  • QUANDT, Torsten, "(NO) News on the World Wide Web? A comparative content analysis of online news in Europe and the United States", Journalism Studies, vol. 9, issue 5, 2008, pp. 718-738
  • REDDEN, Joanna and WITSCHGE, Tamara, "A New News Order? Online News Content Examined", in FENTON, Natalie (ed.), New Media, Old News. Journalism and Democracy in the Digital Age, Sage, London, 2010, pp. 171-186
  • RHEINGOLD, Howard, Smart Mobs. The Next Social Revolution, Perseus, Cambridge, MA, 2003
  • RIFFE, Daniel; LACY, Stephen and FICO, Frederick, Analyzing media messages. Using quantitative content analysis in research, Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ, 2005.
  • ROBERTS, Marilyn, WANTA, Wayne and DZWO, Tzong-Horng, "Agenda-setting and issue salience online", Communication Research, 29 (4), 2002, pp. 452-465
  • RODRIGO-ALSINA, Miquel, La construcción de la noticia, Paidós, Barcelona, 2005
  • ROSENGREN, Karl Erik, "From Field to Frog Ponds", Journal of Communication, 43 (3), 1993, pp. 6-17
  • ROSITI, Franco, Historia y teoría de la cultura de masas, Gustavo Gili, Barcelona, 1980
  • SALAVERRÍA, Ramón y GARCÍA, José A., "La convergencia tecnológica en los medios de comunicación. Retos para el periodismo", Trípodos, n 23, 2008, pp. 31-47
  • SEARLE, John R., The Construction of Social Reality, Free Press, New York, 1995
  • SHOEMAKER, Pamela J. and REESE, Stephen D., Mediating the Message. Theories of Influences on Mass Media Content, Longman, New York, 1996
  • THOMPSON, John B., "The New Visibility", Theory, Culture & Society, 22 (6), 2005, pp. 31-51
  • TUCHMAN, Gaye, La producción de la noticia, Gustavo Gili, Barcelona, 1983
  • VAN DER WURFF, Richard, LAUF, Edmund, BALCYTIENE, et al., "Online and newspaper in Europe in 2003: Evolving towards complementarity", Communications. The European journal of communication research, 33, 2008, pp. 403-430
  • WANG, Tai-Li, "Agenda Setting Online. An Experiment Testing The Effects of Hyperlinks in Online Newspapers", Southwestern Mass Communication Journal, vol. 15, n 2, 2000, pp. 59-70
  • WANG, Xiaopeng y RIFFE, Daniel, "An Exploration of Samples Sizes for Content Analysis of the New York Times Web Site", Web Journal of Mass Communication Research, vol. 20, 2006 http://www.scripps.ohiou.edu/wjmcr/vol20/20.html, 10/01/2010
  • WEBER, Robert P., Basic content analysis, Sage, Thousand Oaks, CA, 1990
  • WILLIS, Darney, "Effects of using enhancing visual elements in web site design", American Communication Journal, vol. 3, issue 1, 1999 http://ac-journal.org/journal/vol3/Iss1/articles/Willis.htm, 20/07/12
  • WOLF, Mauro, La investigación en comunicación de masas. Críticas y perspectivas, Paidós, Barcelona, 1991
  • YUS, Francisco, "La lengua de los medios en la Red y su interpretación", in DIAZ-NOCI, Javier and SALAVERÍA, Ramón (coords.), Manual de redacción ciberperiodística, Ariel, Barcelona, 2003, pp. 261-305
  • ZHU, Jina-Hua, "Issue competition and attention distraction. A zerosum theory of agenda setting", Journalism Quarterly, 69 (4), 1992, pp. 825-836