Estrategias de intervención socioeducativa con familiasanálisis de la orientación familiar en los Servicios Especializados de Atención a la Familia e Infancia de la Comunidad Valenciana

  1. Cánovas Leonhardt, Paz
  2. Sahuquillo Mateo, Piedad María
  3. Martínez Vázquez, Concepción
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2014

Volume: 17

Issue: 2

Pages: 265-288

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.17.2.11491 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Sustainable development goals

Abstract

This article intends to study the professional use of family orientation at the Specialized Care Services for Children and Family. We want to discover the differences between family orientation, mediation and therapy. We analyze the parenting competences addressed in this strategy. In order to clarify, de - fine the terms of «instrumental competences» and «relational competences» and try to find significant differences in the work with families in conflict and vulnerable families. The study arises from the family concept as a system, differentiating key concepts for the family intervention such as functionality/ disfunctionality, situation of vulnerability or conflict, capacity and parental ability. Regarding methodology, and due to the complexity of the study object phenomenon, work has be done from a complementaritys approach using quantitative analysis as much as qualitative. We study, in depth, the competences worked on with the families from fami ly counseling, taking care of «relational» and «instrumental» compe - tences, and trying to clarify if there are manifest divergences in work with «families in situations of conflict» and «families in vulnerable situations». The data indicates that the family counseling is used most frequently within the families in vulnerable situations, preferably taking care of the relational competences and, to a lesser extent, instrumental

Bibliographic References

  • Álvarez, B., (2003) Orientación familiar. Intervención familiar en el ámbito de la diversidad., , Madrid: Sanz y Torres
  • Arés, P., (2000) Psicología de la familia. Una aproximación a su estudio, , La Habana: Félix Varela
  • Barudy, J., Dantagnan, M., (2005) Los buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia, , Barcelona: Gedisa
  • Barudy, J., Dantagnan, M., (2010) Los desafíos invisibles de ser madre o padre. Manual de evaluación de las competencias y la resiliencia parental., , Barcelona: Gedisa
  • Bisquerra, R., Pérez, M., Las competencias emocionales (2007) Educación XX1, 10, pp. 61-82
  • Buxarrais, M.R., Martínez, M., Educación en valores y educación emocional: Propuestas para la acción pedagógica (2009) Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10 (2). , http://www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_02/n10_02_buxarrais_martinez.pdf, Recuperado de
  • Cánovas, P., Sahuquillo, P.M., Educación y diversidad familiar: Aproximación al caso de la monoparentalidad (2010) Educatio Siglo XXI, 28 (1), pp. 109-126
  • Catalano, R.F., Positive youth development en the United States: Research findings on evaluations of positive youth development programs (2004) Annals of the American Academy of Political and Social Sciences, 591, pp. 98-124
  • Cervel, M., Orientación e intervención familiar (2005) Educación y futuro: Revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 13, pp. 83-100
  • Cicchetti, D., Valentino, K., (2006) An ecological-transactional perspective on child maltreatment: Failure of the average expectable environment and its influence on child development, pp. 129-201. , En D. Cohen y D. Ciccetti (ed.) Developmental psychopathology.,. NJ, US: John Wiley & Sons
  • Ciscar, E., (2005) SEAFI Camp de Túria: Un modelo de funcionamiento., , Valencia: Generalitat Valenciana
  • Coletti, M., Linares, J., (1997) La intervención sistémica en los servicios sociales ante la familia multiproblemática, , Barcelona: Paidós
  • Cyrulnik, B., (2002) Los patitos feos, , Barcelona: Gedisa
  • Cyrulnik, B., (2005) El amor que nos cura., , Barcelona: Gedisa
  • Del Dujo, A., Mínguez, R., Los límites de la educación en valores cívicos: Cuestiones y propuestas pedagógicas (2011) Educación XX1, 14 (2), pp. 263-285
  • Delage, M., (2008) La resiliencia familiar, , Barcelona: Gedisa
  • Funes, J., (2008) El lugar de la infancia. Criterios para ocuparse de los niños y niñas de hoy, , Barcelona: Graó
  • González, I., Las crisis familiares (2000) Revista Cubana Med, Gen. Integr, 16 (3), pp. 280-286
  • Grañeras, M., Parras, A., (2008) Orientación educativa: Fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas., , Madrid: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte
  • Hervás, R.M., (2006) Orientación e intervención psicopedagógica, , Barcelona: PPU
  • Hidalgo, F.L., Introducción a la Orientación familiar. El orientador familiar (2004) Mediación y Orientación familiar, pp. 709-744. , En J.H. Bouché y F.L. Hidalgo (coord.), Volumen II, Madrid: Dykinson
  • Lévinas, E., (2006) Totalidad e infinito: Ensayo sobre la exterioridad., , Salamanca: Sígueme
  • Luthar, S., (2006) Resilience in development: A synthesis of research across five decades, pp. 739-795. , En: D. Cohen y D. Ciccetti (ed.) Developmental psychopathology.,. NJ, US: John Wiley & Sons
  • McWhriter, H., An empowerment model of counsellor training (1998) Canadian Journal of Counselling, 32 (1), pp. 12-26
  • Manciaux, M., (2003) La resiliencia: Resistir y rehacerse., , Barcelona: Gedisa
  • Martínez Clares, P., (2002) La orientación psiciopedagógica: Modelos y estrategias de intervención, , Madrid: EOS
  • Martínez González, R.A., Orientación educativa para la vida familiar (1999) Revista española de orientación y psicopedagogía, 10 (17), pp. 115-127
  • Mínguez, R., (2011) Autonomía y responsabilidad en el contexto de las familias, pp. 1-25. , En: Universitat de Barcelona (ed.) Autonomía y responsabilidad. Contextos de aprendizaje y educación en el siglo XXI.,. Barcelona: Universitat de Barcelona
  • Minuchin, S., (1994) La recuperación de la familia: Relatos de esperanza y renovación, , Barcelona: Paidós
  • Minuchin, S., (1998) El arte de la terapia familiar, , Barcelona: Paidós
  • Minuchin, S., (2009) Familias y terapia familiar, , Barcelona: Gedisa
  • Peña, J.V., Rodríguez, M.C., Torío, S., Opiniones de los progenitores sobre la participación de sus hijos e hijas en las labores domésticas. Modelos implícitos de educación familiar (2009) Bordón. Revista de Pedagogía, 61 (4), pp. 79-92
  • Plummer, R., Social-ecological resilience and environmental education: Synopsis, application, implications (2010) Environmental Educational research, 16, pp. 493-509
  • Rappaport, Terms of empowerment/ ejemplars of prevention: Toward a theory for community Psychology (1987) American Journal of Community Psychology, 15 (2), pp. 121-147
  • Ripoll-Millet, A., (2001) Familias, trabajo social y mediación., , Barcelona: Paidós
  • Sluzki, C., (1996) La red social: Frontera de la práctica sistémica, , Barcelona: Gedisa