Estrategias de evaluación de competencias de los alumnos universitarios a través del trabajo grupal

  1. Iranzo García, Emilio
  2. Gimeno García, M. Eugenia
  3. Sánchez Delgado, Purificación
Journal:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Year of publication: 2012

Issue Title: Memorias del II Coloquio Iberoamericano. Homenaje a la Dra. Edith Litwin

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 216-229

Type: Article

More publications in: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Abstract

The European Higher Education Area arise to develop and evaluate learning methods focused on the acquisition of competences that will enable students to face different kind of situations, both in academic and professional contexts. This new approach involves the use of different didactic methodologies, including teamwork. Nevertheless, teamwork learning evaluation is a challenge for the professor and it is not always an easy task. In the present paper we carried out an approach to the different methods for evaluating the competence "to do teamwork task" through a bibliographic review, and a questionnaire administrated to professors at the University of Valencia. The bibliographic review shows that the current tendency for evaluating teamwork demands require the combination of different strategies such as the professor direct observation formalized in rubrics or evaluation sheets, self-evaluation, co-evaluation and tutorship. The results of the questionnaire show that most of the professors use teamwork as teaching strategy. However, the evaluation criteria have not been formally established. The most used teamwork evaluation strategy is the direct observation in class, students presentation, and assignments. In addition, regarding the student role in teamwork evaluation (self-evaluation and co-evaluation) is hardly strengthened by professors.

Bibliographic References

  • Ariño, A (2010). La gestión del conocimiento y la cultura en el Espacio Europeo de Educación Superior (en prensa).
  • Ballester, L. y Nadal, A. (2005). La evaluación del alumnado en la universidad: rutinas y concepciones del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8(4): 1-7. (Enlace web: http:://www.aufop.con/aufop./home/).
  • Barrios, O. y Bordas, I. (2000). Sistemas de evaluación de los aprendizajes (SEA), en Torre, S. y Barrios, O. (Coor.), Estrategias didácticas innovadoras. Recursos para la formación y el cambio. Ed. Octaedro, Barcelona.
  • Bryan, C. (2006). Developing group learning through assessment. En C. Bryan y K. Clegg (Eds.) Innovative Assessment in Higuer Education. (150-157).New York: Routledge.
  • Brown, S. y Glasner, A. (2007). Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques. Narcea. Madrid.
  • Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Madrid, Santillana.
  • Deutsch, J. (1949). A Theory of Cooperation and Competition. Human Relations, 2: 129-152.
  • De Tomás, S. (2009). La evaluación del trabajo en equipo, en Lecuona, E et al. Actas del II Congreso de Innovación Docente en Ciencias Jurídicas, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga, Málaga.
  • Espinosa, J.K., Jiménez, J., Olabe, M., Basogain, Y.X. (2006). Innovación docente para el desarrollo de competencias en el EEES. Congreso Tecnologías aplicadas a la enseñanza de la electrónica, Madrid.
  • Guitert, M. y Jiménez, F. (2000). Trabajo cooperativo en entornos virtuales de aprendizaje.
  • Heathfield, M. (2007). Evaluación en grupo para fomentar un aprendizaje de calidad. En: Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques (Eds. Brown, S., Glasner, A), 155-166 pp. Narcea. Madrid.
  • Jornet, J.M. (2010). La evaluación de los aprendizajes universitarios, III Jornada de intercambio de grupos de formación del profesorado, (en prensa, Publicaciones de la Universidad de Cádiz)
  • Puigvert Planagumà, G.(Coor.) (2009). Guia per a l'avaluació de competències en l'àrea d'Humanitats. Colección Guies d'avaluació de competències Ed. AQU Catalunya.
  • Villardón Gallego, L. (2006). Evaluación del aprendizaje para promover el desarrollo de competencias. Educatio siglo XXI, 24: 57-76.
  • Zabalza, M.A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Narcea. Madrid.