Interacción TempranaEvaluación de la Fiabilidad del Sistema Observacional CITMI-R, Versión Inglesa

  1. Trenado Santarén, Rosa María
  2. Pons Salvador, Gemma
  3. Cerezo, María Angeles
Journal:
REMA

ISSN: 1135-6855

Year of publication: 2014

Volume: 19

Issue: 1

Pages: 31-43

Type: Article

More publications in: REMA

Abstract

Observational methodology has been the strategy most commonly used to analyze family interactions, in particular, early parent-child interaction. The �Codificación de la Interacción Temprana Materno-Infantil- Revisado�, CITMI-R (�Early Mother-Child Interaction Coding System�; Trenado & Cerezo, 2007)� is an observational instrument for encoding the behavior of the caregiver and child, which provide micro-analytic measurements of dyadic interaction. This information is relevant for prevention and intervention in the area of infant mental health and the primary caregivers. The purpose of this study was to present the reliability of the measure obtained with the CITMI-R in its English version and the observer-training procedure of 20 hours. The group of 5 independent observers coded 16 episodes of mother/father-child free-play at 3, 5, 7, 9 and 12 months of infant�s age. The results show acceptable levels of reliability, assessed through both inter-observer agreement (Intraclass Correlation Coefficient, M=.84; SD=.02) and consistency with an independent criterion (Kappa, M=.77; SD=.02). Finally, the training procedure was shown to be effective in training reliable observers

Bibliographic References

  • Altman, D. G. (1991). Practical statistics for medical research. New York: Chapman.
  • Alvarenga, P. y Cerezo, M. A. (2013). Interação mãe-criança: fidedignidade da versão brasileira do sistema observacional. CITMI-R. Avaliação Psicológica, 12(3), 307-316.
  • Anguera, M. T. (2010). Posibilidades y relevancia de la observación sistemática por el profesional de la psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 122-130.
  • Anguera, M. T., Blanco, A., Losada, J. L. y Sánchez-Algarra, P. (1999). Análisis de la competencia en la selección de observadores. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 1(1), 95-114.
  • Ato, M., Benavente, A. y López, J. J. (2006). Análisis comparativo de tres enfoques para evaluar el acuerdo entre observadores. Psicothema, 18(3), 638-645.
  • Bakeman, R. y Quera, V. (2011). Sequential analysis and observational methods for the behavioral sciences. Cambridge: University Press
  • Bakeman, R., Quera, V., McArthur, D., y Robinson, B. F. (1997). Detecting sequential patterns and determining their reliability with fallible observers. Psychological Methods, 2(4), 357-370.
  • Beebe, B, Jaffe, J. Markese, S. Buck, K. Chen,C., Cohen, P., Bahrick, L., Andrews, H. y Feldstein, F. (2010). The origins of 12-month attachment: A microanalysis of 4-month mother–infant interaction [Monograph]. Attachment y Human Development, 12(1–2), 3– 141.
  • Belsky, J. y Pasco Fearon, R. M. (2002). Early attachment security, subsequent maternal sensitivity, and later child development: Does continuity in development depend upon continuity of caregiving? Attachment y Human Development, 4(3), 361-387.
  • Bigelow, A. E. (2001). Discovering self through other: Infant’s preference for social contingency. Bulletin of the Menninger Clinic 65(3), 335-346
  • Blanco, A., Sastre, S. y Escolano, E. (2010). Desarrollo ejecutivo temprano y teoría de la generalizabilidad: bebés típicos y prematuros. Psicothema, 22(2), 221-226
  • Cerezo, M. A. (2000). (Ed.) Interacción familiar: El SOC III, un sistema de evaluación observacional. Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València. (Publicación en multimedia CD-ROM, edición bilingüe Español-Inglés).
  • Cerezo, M. A., Pons-Salvador, G. y Trenado, R. M. (2008). Mother-infant interaction and children’s socio-emotional development with high and low-risk mothers. Infant Behavior y Development: An international and Interdisciplinary Journal, 31, 578–589. Doi: 10.1016/j.infbeh.2008.07.010
  • Cerezo, M. A., Pons-Salvador, G., Trenado, R. M. y Cifuentes, P. (2011). La cualidad del apego infantil y sensibilidad materna desde la perspectiva microsocial. Acción Psicológica, 8(2), 9-25.
  • Cerezo, M. A., Trenado, R. M. y Pons-Salvador, G. (2006). Interacción temprana madre-hijo y factores que afectan negativamente a la parentalidad. Psicothema, 18(3), 544-550.
  • Cerezo, M. A., Trenado, R. M. y Pons-Salvador, G. (2012). Mother-infant interaction and quality of child’s attachment: a nonlinear dynamical systems approach. Nonlinear Dynamics Psychology and Life Sciences, 16(3), 243-267.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
  • De Wolff, M. S., y Van Ijzendoorn, M. H. (1997). Sensitivity and attachment: A meta analysis on parental antecedents of infant attachment. Child Development, 68, 571–591.
  • Dolz, L., Simó, S. y Trenado, R. M. (1998). Análisis de la fiabilidad del sistema de observación de la interacción temprana madre-hijo. Comunicación presentada en el V Congreso de Evaluación Psicológica, Asociación Europea de Evaluación Psicológica, celebrado en Málaga del 30 de abril al 3 de mayo de 1998.
  • Feldman, R. (2007). Parent-infant synchrony and the construction of shared timing; physiological precursors, developmental outcomes, and risk conditions. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 329-354. Doi:10.1111/j.1469-7610.2006.01701.x
  • Fleiss, J. L. (1981). Statistical methods for rates and proportions. New York: John Wiley
  • Fukkink, R. y Lont, A. (2007). Does training matter? A meta-analysis and review of caregiver training studies. Early Childhood Research Quarterly, 22, 294–311. Doi: 10.1016/j.ecresq.2007.04.005
  • Gergely, G. (2004). The role of contingency detection in early affect-regulative interactions and in the development of different types of attachment. Social Development, 13, 468– 478.
  • Jansen, R. G., Wiertz, L. F., Meyer, E. S. y Noldus, L. (2003). Reliability analysis of observational data: problems, solutions and software implementation. Behavior Research Methods, Instruments y Computers, 35(3), 391-399. Doi: 10.3758/BF03195516
  • Kivijärvi, M., Räihä, H., Virtanen, S., Lertola, K. y Piha, J. (2004). Maternal sensitivity behavior and infant crying, fussing and contented behavior: The effects of mother’s experienced social support. Scandinavian Journal of Psychology, 45, 239–246. Doi:10.1111/j.1467-9450.2004.00400.x
  • Losada, J. L. y Arnau, J. (2000). Fiabilidad entre observadores con datos categóricos mediante el Anova. Psicothema, 12(2), 335-339.
  • Muñoz, P., Méndez, I., Sánchez, C., Mandujano, M. y Murata, C. (2013). Interacciones tempranas madre-niño y predicción de desarrollo motor mediante ecuaciones estructurales. Aplicación del modelo en niños con riesgo de daño neurológico perinatal. Interdisciplinaria, 30(1), 119-138.
  • Paquette, D. (2004). Theorizing the Father-Child Relationship: Mechanisms and Developmental Outcomes. Human Development, 47, 193-219. Doi: 10.1159/000078723
  • Pasco-Fearon, R., Bakermans-Kranenburg, M. J., Van Ijzendoorn, M. H., Lapsley, A. y Roisman, G. I. (2010). The significance of insecure attachment and disorganization in the development of children’s externalizing behavior: a meta-analytic study. Child Development, 81(2), 435-456.
  • Peck, C. (2003). Measuring sensitivity moment-by-moment: A micro-analytical look at the transmission of attachment. Attachment and Human Development 5, 38-63.
  • Pérez, V., Gutiérrez, M. T., García, A., y Gómez, J. (2005). Procesos psicológicos básicos. Un análisis funcional. Madrid: Pearson-Prentice
  • Pons-Salvador, G., Cerezo, M. A. y Trenado, R. M. (en prensa). Efecto de la dosis de intervención del Programa de Apoyo Psicológico P/Materno Infantil© sobre las madres y sus bebés. Anales de Psicología.
  • Sim, J. y Wright, C. C. (2005). The Kappa statistic in reliability studies: Use, interpretation and sample size requirements. Physical Therapy, 85, 257-268.
  • Trenado, R. M. (2011). Metodología docente presencial y virtual aplicada al proceso de enseñanza y aprendizaje de un sistema de codificación de la interacción familiar. Actas de IX Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (CDROM). Alicante: Universitat d’Alacant.
  • Trenado, R. M., Bronchal, J. y Cerezo, M. A. (1997). Codificación de la Interacción Temprana Materno Infantil, CITMI. Documento no publicado. Universidad de Valencia.
  • Trenado, R. M., Bronchal, J., Dolz, L. y Cerezo, M. A. (1997). Metodología observacional: sistema de codificación secuencial de la interacción temprana madre-hijo. Comunicación presentada en el V Congreso de Metodología de las CC. Humanas y Sociales, celebrado en Sevilla del 23 al 26 de septiembre de 1997.
  • Trenado, R. M., y Cerezo, M. A. (2007): Codificación de la Interacción Temprana Materno Infantil en su versión revisada, CITMI-R. Documento no publicado. Universidad de Valencia.
  • Trenado, R. M., Cerezo, M. A. y Pons-Salvador, G. (2013). Evaluación de la fiabilidad de sistema observacional CITMI-R en su versión española e inglesa. Póster presentado en el XXXIV Congreso Interamericano de Psicología, celebrado en Brasil del 15 al 19 de julio de 2013.
  • Winer, B.J. (1971). Statistical principles in experimental design (2ªed.). McGraw-Hill.