Docencia universitaria y TICMateriales en línea para la formación cmap tools

  1. Tárraga Mínguez, Raúl
  2. Peirats Chacón, José
  3. San Martín Alonso, Ángel
Aldizkaria:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Argitalpen urtea: 2013

Alea: 13

Orrialdeak: 263-282

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista Fuentes

Laburpena

These pages present a series of materials created in a project to develop training materials faculty convened by the Lifelong Learning Service of the University of Valencia. The main objective of the project was the creation of online materials to learn the operation of Cmap Tools free software developed by the Florida Institute for Human & Machine Cognition (IHMC). The training materials developed in the first part of the project have largely resulted in the creation of video tutorials showing the process of downloading, installing and various software utilities and their application to university teaching. Have been developed with Creative Commons license and are housed in the repository of digital objects Mmedia of the University of Valencia.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AUSUBEL, D. (1997). Psicología evolutiva: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
  • GARCÍA ARETIO, L. (2007). Un breve apunte histórico. Boletín Electrónico de Noticias de Educación a Distancia (BENED), junio. En http://www.uned.es/catedraunesco-ead/editorial/p7-6-2007.pdf
  • GUTIÉRREZ, A., PALACIOS, A., y TORREGO, L. (2010). La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: anatomía de
  • un desencuentro. Revista de Educación, 352, mayo-agosto, 2010.
  • IRAIZOZ, N. y GONZÁLEZ, F. (2005). El mapa conceptual: un instrumento apropiado para comprender textos expositivos. Gobierno de Navarra: Departamento de Educación.
  • FERNÁNDEZ MUÑOZ, R. (2003). Competencias profesionales del docente en la sociedad del Siglo XXI. Organización y Gestión Educativa: Revista del Fórum Europeo de Administraciones de la Educación, 11(1), 4-7.
  • IRIARTE, L.; MARCO, M.; MORÓN, D.; y PÉREZ, C. (2005). Mapas conceptuales y objetos de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, número monográfico II. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Murcia.
  • LÉON GUEREÑO, MARGARITA [et al.] (2007). Cursos de formación de profesorado en TIC en el País Vasco: Educación Infantil y Educación Primaria. Desarrollo de competencias tecnológicas para mejorar la práctica cotidiana del aula. En http://dewey.uab.es/pmarques/dim/aulatic/docs/margaritaleon.pdf [Consulta, 25 de marzo de 2009].
  • MOMINÓ, J. M., SIGALÉS, C. Y MENESES, J. (2008). La escuela en la sociedad red. Internet en la educación Primaria y Secundaria. Barcelona: Ariel.
  • MORIN, E. (2000). La mente bien ordenada. Barcelona: Seix Barral.
  • NOVAK, J. D., CAÑAS, A. J. (2006). La teoría subyacente a los mapas conceptuales y cómo construirlos. Reporte técnico IHMC Cmap Tools 2006-01. Texto en: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TeoriaCmaps/TeoriaSubyacenteMapasConceptuales.html [Consulta el 1-09-2011].
  • RÍOS RODRÍGUEZ L. R.; LÓPEZ RODRÍGUEZ, E.; LESCANO BRITO, M.; HERNÁNDEZ REYES, A. y GARCÍA HERNÁNDEZ, A. (2007). Los mapas conceptuales, las TIC y el e-learning. Revista Iberoamericana de Educación, 42/7 25 de mayo de 2007.
  • ROVIRA FONTANALS, C.; MESA LAO, B. (2006). Análisis comparativo de editores de mapas conceptuales de uso libre. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, juny, núm. 16. En http://www.ub.edu/bid/16rovir2.htm [Consulta: 03-10-2011].
  • SAN MARTÍN ALONSO, A. (2009). La escuela enredada. Formas de participación escolar en la sociedad de la información. Barcelona: Gedisa.
  • SANCHO, J.M. (2007). La formación de quienes forman al profesorado. Cuadernos de Pedagogía. 374, 58-61