Ranking global del 2010 de las universidades públicas españolas
ISSN: 0210-2773
Año de publicación: 2013
Volumen: 41
Número: 2
Páginas: 75-86
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Aula abierta
Resumen
This paper presents a global index to evaluate the university quality in 2010. Three main elements are considered: social implication, research, and teaching. The three elements are awarded the same relevance and a balance among them is preferred, penalizing inequalities. Two variables are used to measure each of the elements targeted in the study: income and private R&D funds regarding the total amount budgeted by universities for the social implication; teaching is measured by the number of lecturers and the rate of dropping-out; finally, research is measured according to the number of theses and the ratio of sexenios (accredited research periods). The scope, significance and limitations of the variables are commented in the paper. The application of this index for public Spanish universities provides a ranking for their quality, using the most recent information. A double comparison is established with other known indexes published by diverse sources, and with the ranking obtained in 2008 using the same methodology. The diversity observed in the rankings, produced by the origin of the quality index, confirms the divergence in the objectives and goals established by every index. Also, the quality of the universities measured by the proposed index is the same between the years 2008 and 2010
Referencias bibliográficas
- Beamonte, E., Bermúdez, J., Casino, A., y Veres E. J. (2004). Un indicador global para la calidad del agua. Aplicación a las aguas superficiales de la Comunidad Valenciana. Estadística Española, 156, 357-384.
- Buela-Casal, G., Bermúdez, M.P., Sierra, J.C., Quevedo-Blasco, R., y Castro, A. (2010). Ranking de 2009 en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 22(2), 171-179.
- Buela-Casal, G., Bermúdez, M.P., Sierra, J.C., Quevedo-Blasco, R., Castro, A., y Guillén-Riquelme, A (2012). Ranking de 2011 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 24(4), 505-515.
- Gómez, I., y Bordons, M. (1996). Limitaciones en el uso de los indicadores bibliométricos para la evolución científica. Política Científica, 46, 21- 26.
- Hernández Armenteros, J. (2010). La universidad española en cifras. Madrid : CRUE.
- Pereira, M. (2011). Nuevas tendencias en la evaluación de la calidad de las universidades : los índices de calidad percibida y satisfacción de los egresados (con modelos de ecuaciones estructurales). Aula Abierta, 39(3), 73-84.
- Velasco, B., Eiros, J.M., Pinilla, J.M., y San Román, J.A. (2012). La utilización de los indicadores bibliométricos para evaluar la actividad investigadora. Aula Abierta, 40(2), 75-84.