Blancos los Lirios de Virgilio (AEn. VI 883)

  1. Ballester Gómez, Xaverio
Journal:
Estudios clásicos

ISSN: 0014-1453

Year of publication: 2012

Issue: 142

Pages: 27-35

Type: Article

More publications in: Estudios clásicos

Abstract

Were those Mies that Virgil mentioned in a famous passage of his Aeneid (Aen. VI 883) white or red? Most scholars have opted for the unusual red for this flower, which renders the passage rather pleonastic. However, anthropological and cultural arguments support a natural interpretation of the passage, which is morphosyntactically ambiguous on this point: the lilies were white.

Bibliographic References

  • ANDRÉ J. (1949), Étude sur les termes de couleur dans la langue latine, París, Librairie C. Klincksieck.
  • AVRÁMOVA R. Y. - PEDROSA J.M. (2009), Costumbres y Fiestas del Pueblo Búlgaro, Madrid, Asociación Búlgaro-Española “Cirilo y Metodio”.
  • BENOIST E. (1869), Les Oeuvres de Virgile…, París, Librairie de L. Hachette et Cie,II.
  • BENOZZO F. (2010), Etnofilologia. Un’introduzione, Nápoles, Liguori Editore.
  • BROSIN O. (1888), P. Vergili Maronis Aeneis, Gotha, Friedr. Andr. Perthes, III,2.
  • BURENHULT G. (1995), “Por Qué Algunos Pueblos no se Hicieron Agricultores. Una panorámica global”, G. Burenhult ed., Pueblos de la Edad de Piedra. Exploradores y agricultores de Asia, América y el Pacífico, trad. F. Chueca, Madrid, Debate, pp. 80-89.
  • CONINGTON J.[NETTLESHIP H. rev.] (1963), The Works of Virgil with a Commentary, Hildesheim, Georg Olms Verlagsbuchhandlung, vol. II.
  • DE ECHAVE-SUSTAETA J. trad. y not. [V. CRISTÓBAL intr.] (1992), Virgilio. Eneida, Madrid, Editorial Gredos.
  • FERNÁNDEZ-GALIANO M. (trad. e introd.) (1978), Antología Palatina (Epigramas Helenísticos), Madrid, Editorial Gredos.
  • GARGALLO GIL J.E. (1999), “Doce días para doce meses. De meteorología popular en la Romania”, Revista de dialectología y tradiciones populares 54.2, pp. 231-268.
  • KENNEDY B.H. (1895), P. Vergili Maronis Bucolica, Georgica, Aeneis. The Works of Virgil with a Commentary and Appendices, Londres, Longmans, Green and Co.
  • LASTRA MENÉNDEZ J.J. (2002), “Aspectos etnográficos de plantas medicinales asturianas”, Etnografía y Folklore Asturiano. Conferencias 1998-2001, Oviedo, Real Instituto de Estudios Asturianos, pp. 347-364.
  • LEROI-GOURHAN A. (1984), Simbolos, artes y creencias de la Prehistoria, trad. J.M. Gómez, Madrid, Istmo.
  • NORDEN E. (1903), P. Vergilius Maro. Aeneis Buch VI, Leipzig, B. G. Teubner.
  • RUIZ DE ELVIRA PRIETO A. (1974), “Acrón y Marcelo”, Cuadernos de Filología Clásica 7, pp. 81-86.
  • VERCHER GARCÍA E.J. (2009), El mundo de los eslavos. Introducción a la eslavística, Granada, Universidad de Granada.
  • WEYER JR. E. (1972), Pueblos Primitivos de Hoy, R. Huguet trad., Barcelona, Editorial Seix Barral.
  • WUNDERLICH E. (1925), Die Bedeutung der roten Farbe im Kultus der Griechen und Römer, Giessen, Alfred Töpelmann.