Procesos de «re-imageneering» turísticoel eclipse de la identidad local de Valencia

  1. Puche Ruiz, María del Carmen 1
  2. Obiol Menero, Emilio M. 2
  1. 1 Instituto de Turismo de España (TURESPAÑA)
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Year of publication: 2011

Issue: 28

Pages: 191-214

Type: Article

More publications in: Cuadernos de turismo

Abstract

Showiness, abundance and taste for ephemeral things is the motto for Valencian character, in a region where easy and overflowing creativity conjugates with a genuine vulgarity of the senses. Valencia itself has always appeared as a traditional and natural shop window, but the exuberance of its ancient horta, goes silent now before new thematic cities, barely connected with the territory, like the «Ciudad de las Artes y las Ciencias». Valencian people may identify themselves with neither brands directed towards the «sun and beach» product, nor with airport codes (VLC) nor with slogans of a territory that, after mortgaging soil, resources and traditions, still continues «giving you everything», as the tourist slogan says. Let�s take a look over its brands and comparatives advantages throughout the time

Bibliographic References

  • ALMUNIA, J. L. (1929). «La exposición de Arte de Levante organizada por el Patronato Nacional del Turismo». Valencia Atracción, nº 34, junio, pp. 16-18.
  • ARIÑO VILLARROYA, A. (1998). «Fiesta y turismo en la Comunidad Valenciana». Revista Valenciana d’Estudis Autonòmics, nº 25, pp. 165-176.
  • BOIRA MAIQUES, J.V. (1992). La ciudad de Valencia y su imagen pública. Departament de Geogràfia, Universitat de València, 206 p.
  • BOUZA ÁLVAREZ, F. (1983). Procedimientos retóricos del cartel. Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). 180 p.
  • CASTILLO RUIZ, J. (2008). «El entorno de los bienes culturales y el uso público en Centros Históricos», en VV.AA. Uso Público e Interpretación del patrimonio natural y cultural, pp. 72-95, Asociación para la Interpretación del Patrimonio.
  • CENTRO DE DOCUMENTACIÓN TURÍSTICA DE ESPAÑA. (2000). Colección de Carteles Turísticos. (2 volúmenes). Madrid: Centro de Publicaciones y Documentación del Ministerio de Economía y Hacienda. 1077 p.
  • CERVIÑO FERNÁNDEZ, J. (1998). «Política y estrategia internacional de marca. Teoría, modelos y tendencias actuales». Información comercial española, nº 774, monográfico Marketing Internacional, pp. 101-119, Madrid.
  • CONTRERAS JUESAS, R. (2003). Carteles de la Feria de Julio de Valencia. Valencia: Ayuntamiento, 360 p.
  • CONTRERAS JUESAS, R. (1998). Los carteles de Fallas de Valencia. Valencia: Ayuntamiento D.L., 370 p.
  • DEL REY-REGUILLO, A. (2007). «Celuloide hecho folleto turístico en el primer cine español», en DEL REY-REGUILLO, A. (ed.) (2007). Cine, imaginario y turismo. Estrategias de seducción, pp. 65-100, Valencia: Tirant lo Blanch.
  • GALIANA, J. E. (1928). «Aspectos urbanos de Valencia. La Avenida del Puerto». Valencia Atracción, nº 20, abril de 1928.
  • GIL DE ARRIBA, C. (2002). Ciudad e imagen. Un estudio geográfico sobre las representaciones sociales del espacio urbano de Santander. Santander, Universidad de Cantabria, 307 p.
  • HERNÁNDEZ, G.M. (1993). Las fiestas de Valencia bajo el franquismo 1936-1975. Tesis Doctoral. Fac. C. Económicas. Dir. Ismael Saz Campos, 1035 p.
  • LABASTIDA, M., CASTAÑEDA, D. (eds.). (2010). Valencia en el cine. Col.lecció Quaderns del MuVIM (Sèrie minor), nº 16. Valencia: Área de Cultura de la Diputació de València, 113 p.
  • LEAL, J. de D. (2008). «Monumento y propaganda». Monumenta, Anuario de Patrimonio Cultura de la Comunidad Valenciana, nº 1, diciembre de 2008, p. 6.
  • LLORENTE, T. (1980). Valencia en España: sus monumentos y artes, su naturaleza e historia. Valencia, Albatros, Edición facsímil de la edición de Barcelona, Editorial de Daniel Cortejo y Cª, 1887-1889.
  • MARCO, F.-RAUSELL, P. (2005). «Una aproximación al turismo urbano. El valor de la ciudad empaquetada en el caso de Valencia», RESTMA, 2, pp. 9-34.
  • MARTÍNEZ PUCHE, A. (2008). «El cine como soporte didáctico para explicar la evolución del viaje y la actividad turística». Cuadernos de Turismo, nº 22, pp. 145-163.
  • MATEU, J.F., NIETO, M. (ed.) (2008). Retorno al paisaje. El saber filosófico, cultural y científico del paisaje en España. Valencia, Evren S.A., 606 p.
  • MESTRE, R. (2007). «’Anime’ español para ‘otaku’ japoneses», en DEL REY-REGUILLO, A. (ed.), Cine, imaginario y turismo. Estrategias de seducción, pp. 209-242, Valencia: Tirant lo Blanch.
  • MONFORT MIR, V.M. (2010). «Valencia, turismo cubista», en SORRIBES, J. Valencia, 1957-2007, pp. 101-154.
  • OBIOL MENERO, E.M. (1999). «Las guías de Valencia (1840-1930). Notas para un análisis turístico». Cuadernos de Geografía, 65-66, pp. 255-265.
  • OBIOL MENERO, E.M. (2002). «Marcas turísticas y territorio. Un análisis geográfico del turismo valenciano». Cuadernos de Turismo, nº 9, pp. 85-101.
  • OBIOL MENERO, E.M. (2009). «Geografía del Turismo en Valencia. Notas históricas. Los fundamentos del desarrollo turístico», en La ciudad de Valencia, Historia, Geografía y Arte (volumen 2), pp. 91-103, Valencia, Universidad de Valencia.
  • PEÑÍN IBÁÑEZ, A. (2004), «Valencia a comienzos del XXI. Urbanismo y ficción», en VV.AA. HISTORIA DE LA CIUDAD. III. Arquitectura y transformación urbana de la ciudad de Valencia, pp. 281-294, Valencia: ÍCARO, Colegio Territorial de Arquitectos de Valencia, Ayuntamiento de Valencia y Universitat de València.
  • RAUSELL-KÖSTER, P. (2004). «La Ciudad de las Artes y las Ciencias de Valencia y el turismo cultural», en FONT, J, Casos de turismo cultural, Ariel, Barcelona, 24 p.
  • RAUSELL-KÖSTER, P. (2020). «Valencia desde la huerta al ocio», en SORRIBES, J. Valencia, 1957-2007, PUV, pp. 79-99.
  • SAN NICOLÁS ROMERA, C. (2008). «La industria del turismo cultural y mecanismos publicitarios para la configuración de experiencias en un contexto global» en MARTÍNEZ PUCHE, A., PRIETO CERDÁN, A., RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, F. (coord.), Los sistemas locales de empresas y el desarrollo territorial: evolución y perspectivas en un contexto globalizado, pp. 167-188, Alicante: ECU.
  • SOLAZ ALBERT, R. (2002). Guía de las Guías de Valencia (1700-1975). Valencia, Ayuntamiento de Valencia, 651 p.
  • VALENCIA ATRACCIÓN (redacción editorial). «Valencia: perfume y color», en Valencia Atracción, nº 65, enero de 1932, pág. 3.
  • GARCÍA BRUSTENGA, A. (1928). «Una película valenciana sin trampa ni cartón», en Valencia Atracción, nº 17, enero de 1928.
  • VV.AA. Suplemento «Desafíos ante el futuro», El País, 9-X-2008. VICENT, M. (2009). «El cardenal». El País, 22-XI-2009.
  • VILLA GUINEA, O. (2005). «Las ciudades son marcas». Marketing & Ventas, nº 70, Harvard Deusto. Dossier «El reto imparable de la internacionalización», pp. 25-29.
  • YEBRA, A. (2009). «Playa y conflicto. Notas sobre el espacio litoral en el cine del desarrollismo», en II Jornadas Internacionales de Cine y Turismo. La representación del turista en el cine hispánico, 11 y 12 de noviembre de 2009, Universidad de Valencia.
  • BOIRA MAIQUES, J.V. (2005). «Informe sobre la encuesta: La imagen de la ciudad de Valencia 2005. Principales conclusiones». Valencia: CEyD. http://www.ceyd.org/ambitos/actores/comisiones_trabajo/cultura_ciudadana/informe_encuesta.pdf (consulta de 10/01/2010)
  • ESTRATEGIA TERRITORIAL DE LA COMUNIDAD VALENCIANA. www.cma.gva.es/ETCV/ (consulta de 13/02/2010)
  • ROMERO, V. (2008). «El coste de construcción de la Ciudad de las Artes se elevará a 1.300 millones con el Ágora». Levante-El Mercantil Valenciano, 6 de agosto de 2008. www.levante-emv.com (consulta de 24/02/2010).
  • SAN MARTÍN GUTIÉRREZ, H. (2006). «Estudio de la imagen de destino turístico y el proceso global de satisfacción: adopción de un enfoque integrador». http://www. tesisenred.net/TDR-1011106-122314.
  • XIBILLÉ MUNTANER, J. (2000). «La metrópolis finisecular como espectáculo» en Revista de Estudios Sociales, enero, número 005. Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia. http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=81500503 (consulta de 03/03/2010).