Juan Luis Vives ante la Fortuna

  1. Coronel Ramos, Marco Antonio
Journal:
Estudios humanísticos. Filología

ISSN: 0213-1392 2444-023X

Year of publication: 2011

Issue: 33

Pages: 45-72

Type: Article

More publications in: Estudios humanísticos. Filología

Abstract

In the present paper we analyze the ethical and political signifi cance of the concepts of fortune and providence in Juan Luis Vives. By means of these two concepts, two different anthropologies embodied respectively by N. Machiavelli and J.L. Vives himself take form. There exists a connection between these two visions about reality in the Lazarillo de Tormes, where an example of fortune dominated by effort becomes a successful life which only represents moral unworthiness. In Vives the reasonable attitude is not to live dominating fortune, but to live over fortune. It is at this point where the concept providence emerges as the loving care that leads human beings to know themselves.

Bibliographic References

  • CALERO, F.(2006): Juan Luis Vives, autor del Lazarillo de Tormes, Valencia, Ajuntament.
  • CHABOD, F. (1984): Escritos sobre Maquiavelo, México D. F., FCE.
  • CONDE, F.J. (2003): El saber político en Maquiavelo, Madrid, Biblioteca de la Revista de Occidente. [reimpr. B. Aires 2003].
  • DOTTI, U. (2003): Machiavelli rivoluzionario, Roma, Carocci.
  • FERNÁNDEZ SANTAMARÍA, J.A. (1990): Juan Luis Vives: Escepticismo y prudencia en el renacimiento, Salamanca, Universidad.
  • GARCÍA, A. (1987): Els Vives: una família de jueus valencians, València, Eliseu Climent.
  • GARIN, E. (1993): Machiavelli fra politica e storia, Torino, Einaudi.
  • GRAMSCI, A. (1949): Note sul Machiavelli, sulla politica e sullo stato moderno, Torino, Einaudi. [Notas sobre Maquiavelo, sobre la política y sobre el estado moderno. B. Aires, Nueva Visión.
  • HÖRNQVIST, M. (2004): Machiavelli and Empire, Cambridge, Cambridge UP.
  • JIMÉNEZ DELGADO, J. (1978): Epistolario, Madrid, Editora Nacional.
  • Lazarillo de Tormes (2006): Edición de F. Rico, Barcelona, Cátedra.
  • MACHIAVELLI, N. (1966): Il principe. Discorsi sopra la prima deca di Tito Livio, Novara, Istituto Geografi co de Agostini.
  • MACHIAVELLI, N. (2000): Discorsi sopra la prima deca di Tito Livio, seguiti dalle Considerazioni intorno ai Discorsi del Machiavelli di Francesco Guicciardini, Torino, Einaudi.
  • OTÓN SOBRINO, E. (2000): “Del azar y de la necesidad en Lucrecio”, Cuadernos de Filología Italiana, número extraordinario, 45-50.
  • PINTA LLORENTE, M. de la – De Palacio y de Palacio, J.M. (eds.) (1964ss): Procesos inquisitoriales contra la familia judía de Juan Luis Vives, Madrid, Instituto Arias Montano.
  • RIBER, L. (1992): Obras completas de J.L. Vives. Vol. I: Meditaciones sobre los salmos, 291- 364; Excitaciones del alma hacia Dios, 441-58; Pompeius fugiens, 581-94; Escolta del alma, 1177-204. Valencia, Generalitat (reimpr.).
  • RUSSO, L. (1988): Machiavelli, Roma-Bari, Laterza.
  • SÉNECA (2000): Sobre la providencia. En: Diálogos, intr. trad. y notas de Mariné Isidro, J., Madrid, Gredos, 63-90.
  • SKINNER, K. (1981): Machiavelli, Oxford, Oxford UP. [Trad. española: Maquiavelo. Madrid, Alianza, 1995].
  • VEYNE, P. (1995): Séneca y el estoicismo, trad. de M. Utrilla, México, FCE.
  • VIVES, J.L. (1978): Epistolario, Vid. Jiménez Delgado, J.
  • VIVES, J.L. (1992): Escolata del alma, Vid. Riber, L.
  • VIVES, J.L. (1992): Excitaciones del alma hacia Dios, Vid. Riber, L.
  • VIVES, J.L. (1992): Meditaciones sobre los salmos, Vid. Riber, L.
  • VIVES, J.L. (1992): Pompeius fugiens, Vid. Riber, L.
  • VIVES, J.L. (1992): Sobre las disensiones en Europa y la guerra contra los turcos, en De Europae dissidiis et república, trad. de Calero, F. y Echarte, M. J. Valencia. Ajuntament.
  • VIVES, J.L. (1997): De concordia et discordia in humano genere, intr. de Nero, V. del, trad. de Calero, F., Arribas. M. L. y Usábel, P., Valencia, Ajuntament.
  • VIVES, J.L. (2000): Los comentarios a la Ciudad de Dios de san Agustín, trad. de R. Cabrera Petit. Valencia, Ajuntament. [Esta edición incluye la traducción de la obra agustiniana en traducción de S. Santamarta del Río y M. Fuertes Lanero (BAC, 2009 reimpr.)].
  • VIVES, J.L. (2009): Diálogo de doctrina Christiana, introducción, edición y notas de Calero, F. y Coronel Ramos, M. A., Madrid, BAC-UNED.