Factores que predicen las estrategias de comprensión de la lectura de adolescentes con trastorno por déficit de atención con hiperactividad, con dificultades de comprensión lectora y con ambos trastornos

  1. Miranda Casas, Ana
  2. Fernández Andrés, María Inmaculada
  3. García Castellar, Rosa
  4. Tárraga Mínguez, Raúl
Revista:
Revista de logopedia, foniatría y audiología

ISSN: 0214-4603

Año de publicación: 2011

Volumen: 31

Número: 4

Páginas: 193-202

Tipo: Artículo

DOI: 10.1016/S0214-4603(11)70188-7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Revista de logopedia, foniatría y audiología

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Numerosas investigaciones han respaldado que los problemas en la lectura de palabras y la pobre competencia lingüística se asocian con dificultades en la comprensión lectora, mientras que el rol de las funciones ejecutivas ha sido escasamente explorado. El objetivo de este trabajo es estudiar el poder predictivo de diferentes factores cognitivos sobre el rendimiento en un test de procesos de comprensión lectora de cuatro grupos diferentes: trastorno por déficit de atención con hiperactividad, dificultades de comprensión lectora y ambos trastornos y un grupo de comparación. Se evaluó el vocabulario, comprensión oral, acceso al léxico, memoria verbal y espacial, inhibición, atención y el mecanismo de supresión. Un análisis exploratorio de componentes principales identificó cinco factores latentes ?memoria, velocidad de procesamiento, acceso al léxico, procesamiento lingüístico y atención?, que luego fueron utilizados en un análisis de moderación mediante modelos de ecuaciones estructurales multimuestra. Los resultados mostraron que los factores que estaban asociados con el rendimiento en comprensión lectora actuaban de la misma manera en los cuatro grupos, a excepción del factor de acceso al léxico que influía en el grupo de dificultades de comprensión lectora y en el grupo de comparación, pero no en los dos grupos con trastorno de déficit de atención con hiperactividad, con y sin dificultades de comprensión lectora. El factor velocidad de procesamiento no fue estadísticamente significativo en ningún caso.

Referencias bibliográficas

  • Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Trastornos de inicio en la infancia, la niñez o la adolescencia. Trastornos de Lectura 2003, American Psychiatric Association, Masson, Barcelona.
  • Ávila C., Parcet M.A. Personality and inhibitory deficits in the stop-signal task: The madiating role of Gray's anxiety and impulsivity. Personality and Individual Differences 2001, 29:875-986.
  • Barkley R.A. ADHD and the Nature of Self-Control 1997, The Guifors Press, New York.
  • Braze D., Tabor W., Shankweiler D.P., Mencl W.E. Speaking up for vocabulary: Reading skill differences in young adults. Journal of Learning Disabilities 2007, 40:226-243.
  • Cain K., Oakhill J., Bryant P.E. Children's reading comprehension difficulties. The science of reading. A handbook 2000, 248-266. Blackwell, Oxford. M. Snowling, C. Hulmes (Eds.).
  • Cain K., Oakhill J., Bryant P.E. Children's reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills. Journal of Educational Psychology 2004, 96:31-42.
  • Catts H.W., Hogan T.P., Adolf S.M. Develomental changes in reading and reading disabilities. The connections between language and reading disabilities 2005, 50-71. Lawrence Erlbaum Associate, Mahwah, NJ. H.V. Catts, A.G. Kahmi (Eds.).
  • Chiappe P., Hasher L., Siegel L.S. Working memory, inhibitory control, and reading disability. Memory and Cognition 2000, 28:8-17.
  • Conners F.A. Attentional control and the simple view of reading. Reading and Writing 2009, 22:591-613.
  • Cutting L.E., Materek A., Cole C.A., Levine T.M., Mahone E.M. Effects of fluency, oral language and executive function on reading comprehension performance. Annals of Dyslexia 2009, 59:34-54.
  • Cutting L.E., Scarborough H.S. Prediction of reading comprehension: Relative contributions of word recognition, language proficiency, and other cognitive skills can depend on how comprehension is measured. Scientific Studies of Reading 2006, 10:277-299.
  • D'Amico A., Guarnera M. Exploring working memory in children with low arithmetical achievement. Learning and Individual Differences 2005, 15:189-202.
  • De Jong P.F., Das-Smaal E. A Factor structure of standard attention tests for children: a distinction between perceptual speed and working memory. European Journal of Psychological Assessment 1993, 9:94-106.
  • Gernsbacher M.A. Group differences in suppression skill. Aging, Neuropsychology, and Cognition 1997, 4:175-184.
  • Ghelani K., Sidhu R., Jain U., Tannock R. Reading comprehension and reading related abilities in adolescents with reading disabilities and attention-deficit/hyperactivity disorder. Dyslexia 2004, 10:364-384.
  • Just M.A., Carpenter P.A. A capacity theory of comprehension: Individual differences in working memory. Psychological Review 1992, 98:122-149.
  • LaBerge D., Samuels J. Towards a theory of automatic information processing in reading. Cognitive Psychology 1974, 6:293-323.
  • Landi N., Perfetti C.A. An electrophysiological investigation of semantic and phonological processing in skilled and less-skilled comprehenders. Brain and Language 2007, 102:30-45.
  • Lightbody A. Effects of neurological processes on decoding, reading comprehension, and listening comprehension in children with ADHD. Dissertation Abstracts International Section A. Humanities and Social Sciences 2002, 63(3-A):861.
  • Long D.L., Oppy B.J., Seely M.R. Individual differences in readers sentence and text-level representations. Journal of Memory and Language 1997, 36:129-145.
  • McInnes A., Humpries T., Hogg-Johnson S., Tannock R. Listening comprehension and working memory are impaired in attention-deficit hyperactivity disorder irrespective of language impairment. Journal of Abnormal Child Psychology 2003, 31:427-443.
  • Merrill E.C., Sperber R.D., McCauley C. Differences in semantic encoding as a function of reading comprehension skill. Memory and Cognition 1981, 9:618-624.
  • Miranda A., García R., Soriano M. Habilidad narrativa de los niños con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. Psicothema 2005, 17:227-232.
  • Nation K. Children's reading comprensión dificultéis. The science of reading. A handbook 2005, 248-266. Blackwell, Oxford. M. Snowiling, C. Hulme (Eds.).
  • Nation K., Adams J.W., Bowyer-Crane C.A., Snowling M.J. Working memory deficits in poor comprehenders reflect underlying language impairments. Journal of Experimental Child Psychology 1999, 73:139-158.
  • Nation K., Cocksey J., Taylor J.S.H., Bishop D.V.M. A longitudinal investigation of the early reading and language skills in children with poor reading comprehension. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2010, 51:1031-1039.
  • Nigg J.T. Is ADHD a disinhibitory disorder?. Psychological Bulletin 2001, 127:571-598.
  • Literacy in the information age. Final report of the international adult literacy survey 2000, OECD/Statistics Canada, OECD Publication Service, Paris.
  • Oullette G., Beers A. A not-so-simple view of reading: how oral vocabulary and visual-word recognition complicate the story. Reading and Writing 2010, 23:189-208.
  • Palladino P., Cornoldi C., De Beni R., Pazzaglia F. Working memory and updating processes in reading comprehension. Memory y Cognition 2001, 29:344-354.
  • Passolunghi M.C., Cornoldi C. Working memory failures in children with arithmetical difficulties. Child Neuropsychology 2008, 14:387-400.
  • Passolunghi M., Siegel L.S. Short-term memory, working memory, and inhibitory control in children with difficulties in arithmetic problem solving. Journal of Experimental Child Psychology 2001, 80:44-57.
  • Pereira-Laird J., Deane F.P., Bunnell J. Defining reading disability using a multifaceted approach. Learning Disability Quarterly 1999, 22:59-71.
  • Perfetti C.A. Reading Ability 1985, Oxford Press, New York.
  • Perfetti C.A. Reading ability: Lexical quality to comprehension. Scientific Studies of Reading 2007, 11:357-383.
  • Perfetti C.A., Hart L. The lexical quality hypothesis. Precursors of functional literacy 2002, 189-213. John Benjamins, Amsterdam, Philadelphia. L. Vehoeven, C. Elbro, P. Reitsma (Eds.).
  • Pickering, S.J., Baqués, J. y Gathercole, S.E. (1999). Bateria de Tests de Memòria de Trabajo. Laboratori de memoria. Facultat de Psicologia Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Ramos J.L., Cuetos F. Batería de evaluación de los Procesos Lectores en los alumnos del tercer ciclo de Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria, PROLEC SE 2003, TEA Ediciones, Madrid.
  • Seigneuric A., Ehrlich M.F., Oakhill J., Yuill N. Working memory resources and children's reading comprehension. Reading and Writing 2000, 13:81-103.
  • Sesma H.W., Mahone E.M., Levine T., Eason S.H., Cutting L.E. The contribution of executive skills to reading comprehension. Child Neuropsychology 2009, 15:232-246.
  • Siegel L.S., Ryan W.B. The development of working memory in normally achieving and subtypes of learning disabilities. Child Development 1989, 60:973-980.
  • Solan H.A., Shelley-Tremblay J.F., Hansen P.C., Larson S. Is there a common linkage among reading comprehension, visual attention, and magnocellular processing. Journal of Learning Disabilities 2007, 40:270-278.
  • Torgesen J.K. Individual differences in response to early intervencions in reading: The lingering problem of treatment resister. Learning Disabilities Research and Practice 2000, 15:55-64.
  • Torppa M., Tolvanen A., Poikkeus A.-M., Eklund K., Lerkkanen M.-K., Leskinen E., Lyytinen H. Reading development subtypes and their early characteristics. Annals of Dyslexia 2007, 57:3-32.
  • Vidal-Abarca E., Gilabert R., Martínez T., Sellés P., Abad N., Ferrer C. Test de Estrategias de Comprensión (TEC) 2007, Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, Madrid.
  • Waber D.P., Wolff P.H., Weiler M.D., Bellinger D., Marcus D.H., Forbes P., Wypij P. Processing of rapid auditory stimuli in school-age children referred for evaluation of learning disorder. Child Development 2001, 72:37-49.
  • Wechsler D. Escala de Inteligencia de Wechsler para niños-Revisada (WISC-R). Adaptación española 1993, TEA, Madrid.
  • Weiler M.D., Bernstein J.H., Bellinger D.C., Waber D.P. Processing sped in children with attention deficit/hyperactivity disorder, inattentive type. Child Neuropsychology 2000, 6:218-234.