Deportividad en balonmanoun análisis desde la Teoría de la Autodeterminación
- Luckwü, Rogério Márcio
- Guzmán Luján, José Francisco
ISSN: 1132-239X, 1988-5636
Ano de publicación: 2011
Volume: 20
Número: 2
Páxinas: 305-320
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista de psicología del deporte
Referencias bibliográficas
- Ames, C. (1987). The enhancement of student motivation. En D. Kleiber y M. Maehr (Eds.), Advances in motivation and achievement (pp. 123-148). Greenwich, CT:JAI Press.
- Ames, C. (1992). Achievement goals, motivational climate, and motivational processes, en G. C. Roberts, (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 161-176). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Ames, C. y Archer, J. (1987). Mother's beliefs about the role of ability and effort in school learning. Journal of 'Educational Psychology, 18, 409-414.
- Ames, C. y Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Student's learning and motivation processes. Journal of Educational Psychology. 80, 260-267.
- Bakker, F. C., Whiting, II. T. A. y Brug, H. van der (1993), Psicología del deporte. Conceptos y aplicaciones. Madrid: Morata.
- Biddle, S. K., Cury, F., Goudas, M., Sarrazin, P., Famose, J. P. y Durand, M. (1995). Development of scales to measure perceived physical education class climate: a cross-national project. British Journal of Educational Psychology, 65, 341-358.
- Boixados, M., Cruz, J., Torregrosa, M. y Valiente, L. (2004). Relationships among motivational climate, satisfaction, perceived ability and fairplay attitudes in young soccer playets. Joumal of Applied Sport Psychology, 16(4), 301-317. (Pubitemid 40019611)
- Carratala, E. S. (2004). Análisis de la teoria de metas de logro y de la autodeterminación en los pianos de especializacidn deportiva de la Generalitat Valenciana: Tesis Doctoral, València: Universitat de Valencia Servei de Publicacions.
- Chantal, Y., Robin, P., Vernat, J. P. y Bernache-Assollant, I. (2005). Motivation, sportspersonship, and athletic aggression: a mediational analysis. Psychology of Sport and Exercise, 6, 233-249.
- Chantal, Y. y Bernache-Assollant, I. (2003). A prospective analysis of self-determined sportmotivation and sportspersonship orientations. Athletic Insight Journal, 5 (4).
- Connell, J. P. y Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy, and relatedness: a motivational analysis of self-system processes. En M. R Gunnar, L. A Sroufe, (Eds.) Self Processes in Development: Minnesota Symposium on Child Psychology, (pp 43-77). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- De Cruz, J., Boixados, M., Torregrosa, M. y Mimbrero, J. (1996). ¿Existe un deporte Educativo? Papel de las competiciones deportivas en el proceso de socializatión del niño. Revista de Psicología del Deporte, 9(10), 111-132.
- de Charms, R. C. (1968). Personal causation: The internal affective determinants of behavior. Nueva York: Academic Press.
- Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268. (Pubitemid 33216305)
- Deci, E. L. (1975). Intrinsic motivation. Nueva York: Plenum Press.
- Deci, E. L. (1980). The psychology of self-determination. Lexington, MA: D. C. Health (Lexington Books).
- Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985a). The General Causality Orientations Scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109-134.
- Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985b). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Nueva York: Plenum Press.
- Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1991). A motivational approach to self: Integration in personality. En R. Dienstbier (Ed.), Nebraska symposium on motivation. Vol. 38. Perspectives on motivation (pp. 237-288). Lincoln, NE: Universidad de Nebraska Press.
- Duda, J. L. (2001). Achievement goal research in sport: pushing the boundaries and clarifying some misunderstandings. En G. C Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 129-182). Chammpaign, IL: Human Kinetics.
- Dweck, C. S. (1986). Motivational prosses affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.
- Dweck, C. S. y Leggett, E. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 251-269.
- Elvira, L. (2002). Análisis del papel predictor de la percepción de los criterios de éxito del maestro y la implicatión motivational sobre la diversión y el aburrimiento en las closes de Education Física. Un estudio con alumnos de educatión primaria. Tesis Doctoral, Valencia: Universitat de Valencia Servei de Publications.
- Escarti, A. y Cervello, E. (1994). La motivatión en el deporte. En I. Balaguer (Ed.), Entrenamiento psicológico en deporte: Printipiosj aplicationes (pp. 61-90). Valencia: Albatros Educatión.
- Escarti, A. y Gutiérrez, M. (2007). Influencia de padres y profesores sobre las orientaciones de meta de los adolescentes y su motivatión intrínseca en educatión fisica. Revista Psicología del Deporte, 15, 23-35.
- Estrada, J., Gonzalez-Mesa, C. y Mendez, J. (2007). Participatión en el deporte y Fair-Play. Psicothema, 19(1), 57-64.
- García-Mas, A., Palou, P., Smith, R. E., Ponseti, X., Ameida, P., Lameiras, J., Jiménez, R. y Leiva, A. (2011). Ansiedad competitiva y clima motivational en jóvenes futbolistas de competitión, en relation con las habilidades y el rendimiento percibido por sus entrenadores Revista de Psicologia del Deporte, 20(1), 197-207.
- Guivernau, M. y Duda, J. (2002). Moral atmosphere and athletic aggressive tendencies in young soccer players. Journal of Moral Education, 31(1), 67-85
- Gutierrez, M. (1995). Valores sotiales y deporte. La actividad fisica y el deporte como transmisores de valores sociales y personates. Madrid: Gymnos.
- Gutiérrez, M. (2003). Manual sobre valores en la educatión Jisica y el deporte. Barcelona: Paidós.
- Guzmán, J. F. y Carratalá, V. (2006). Mediadores psicológicos y motivatión deportiva en judocas. International Journal of Sport Science, 5, 1-11.
- Guzmán, J. F. y Luckwu R. M. (2008) Propiedades psicometricas de una escala de perceptión de la satisfaction de las necesidades psicológicas básicas en el deporte. I Congreso International de Cientias del Deporte de la UCAM. Murcia, 2-4 junio, 2008.
- Guzmán, J. F., Carratalá, E., García Ferriol, A. y Carratalá, V. (2006). Propiedades psicométricas de una escala de motivatión deportiva. European Journal of Human Movement, 16, 85-98.
- Harter, S. (1978). Effectance motivation reconsidered. Human Development, 21, 34-64.
- Hein, V y Hagger, M. S. (2007). Global self-esteem, goal achievement orientations, and selfdetermined behavioral regulations in physical education setting. Journal of Sports Sciences, 25, 149-159. (Pubitemid 44817164)
- Lee, M. y Williams, V. (1989). Over the top. Sport and Leisure, marzo-abril, 27-28.
- López-Walle, J., Balaguer, I., Castillo, I. y Tristán, J. (2011). Clima motivacional percibido, motivatión autodeterminada y autoestima en jóvenes deportistas mexicanos. Revista de Psicologia del Deporte, 20(1), 209-222.
- Maehr, M. L y Nicholls, J. G. (1980). Culture and achievement motivation: A second look. En N. Warren (Ed.), Studies in cross-cultural psychology (pp. 221-267), Nueva York: Academi Press.
- Maerh, M. L. (1974). Culture and achievement motivation. American Psychologist, 29, 887-896.
- Moreno, J. A., Cervelló, E. y González-Cutre, D. (2006). Motivation autodeterminada y flujo dispositional en el deporte. Anales de Psicología, 22(2), 310-317.
- Moreno, J. A., López, M., Martinez, C., Alonso, N. y González-Cutre (2007). Efectos del genero, la edad y la frecuencia de práctica en la motivatión y el disfrute del ejercicio fisico. Fitness and Performance Journal, 6(3), 14-146.
- Moreno, J. A. y González-Cutre, D. (2006). El papel de la relatión con los demás en la motivatión deportiva. En A. Diaz (Ed.), VI Congreso International de Education Fisica e Interculturalidad. Murcia: ICD.
- Morgan, W. J., Meier, K. V. y Schneider, A. J. (Eds.). (2001). Ethics in sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Nicholls, J. G. (1978). The development of the concepts of effort and ability, perceptions of attainment and the understanding that difficult tasks require more ability. Child development, 49, 800-814.
- Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambrige, MA: Harvard University Press.
- Nicholls, J. G. y Miller, A. T. (1984). Development and its discontents. The differentiation of the concept of ability. En J. G. Nicholls (Ed.), The development of achievement motivation, (pp 185-218), Greenwich, CT: JAI Press.
- Núñez, J. L., León, J., González, V. y Martín-Albo, J. (2011). Propuesta de un modelo explicativo del bienestar psicológico en el contexto deportivo. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 223-242.
- Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Tuson, K. M., Briere, N. M. y Blais, M. R. (1995). Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS). Journal of Sport and Exercise Psychology, 17, 35-53.
- Reinboth, M. y Duda, J. L. (2006) Perceived motivational climate, need satisfaction and indices of well-being in team sports: A longitudinal perspective. Psychology of Sport and Exercise, 7, 269-286. (Pubitemid 43362119)
- Reinboth, M. y Duda, J. L. (2006). Perceived motivational climate, need satisfaction and indices of well-being in team sports: A longitudinal perspective. Psychology of Sport and Exercise, 7(3), 269-286. (Pubitemid 43362119)
- Richer, S. y Vallerand, R. J. (1998). Construction et validation de l'Échelle du sentiment d'appartenance sociale. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 48, 129-137.
- Ryan, R. M. (1993). Agency and organization: Intrinsic motivation, autonomy and the self in psychological development. En R. Dientsbier (Ed.), Nebraska symposium on motivation (Vol. 40, pp. 1-56). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
- Sarrazin, P., Vallerand, R., Guillet, E., Pelletier, L. y Cury, F. (2002). Motivation and dropout in female handballers: A 21-month prospective study. European Journal of Social Psychology, 32, 395-418. (Pubitemid 37283062)
- Torregrosa, M., Viladrich, C., Ramis, Y., Azócar, F., Latinjak, A. T. y Cruz, J. (2011). Efectos de la perceptión del clima motivational creado por los entrenadores y compañeros sobre la diversión y el compromiso. Diferencias en función del género. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 243-255.
- Trepat, D. (1995). La educatión en valores a través de la iniciación deportiva. En D. Blázquez (dir), La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 95-112), Barcelona: Inde.
- Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. En M. P. Zanna (Ed.) Advances in Experimental Social Psychology, (pp. 271-360). Nueva York: Academic Press.
- Vallerand, R. J. (2007), A hierarquical model of intrinsic and extrinsic motivation for sport and physical activity. En M. S. Hagger y N. L. D. Chatzisarantis (Eds.) Intrinsic motivation and self determination in exercise and sport. Champaign, IL Human kinetics.
- Vallerand, R. J., Brière, N. M., Blanchard, C. y Provencher, P. (1997). Development and validation of the multidimensional sportspersonship orientation scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 8, 89-101.
- Vallerand, R. J., Fortier, M. y Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 1161-1176. (Pubitemid 127686778)
- Vallerand, R. J., y Losier, G. F. (1994). Self determined motivation and sportsmanship orientations: An assessment of their temporal relationship. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16, 229-245.
- Vallerand, R. J. y Losier, G. F. (1999). An Integrative Analysis of Intrinsic and Extrinsic Motivation in Sport. Journal of Applied Sport Psychology 11, 142-169.
- Vallerand, R. J. y Rousseau, F. R. (2001). Intrinsic and extrinsic motivation in sport and exercise: A review using the Hierarchical Model of Intrinsic and Extrinsic Motivation. En R. Singer, H. Hausenblas, and C. Janelle (Eds.), Handbook of Sport Psychology, (pp. 389-416) Nucva York: John Wiley and Sons.
- White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66, 297-333.