Debate familiar sobre valores y convivenciauna investigación participativa para implicar a las familias en el análisis y la transformación de su realidad

  1. Viguer Seguí, Paz
  2. Solé, Neus
Revista:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Any de publicació: 2011

Títol de l'exemplar: Fundación, infancia y aprendizaje

Volum: 23

Número: 1

Pàgines: 105-118

Tipus: Article

DOI: 10.1174/113564011794728542 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Altres publicacions en: Culture and Education, Cultura y Educación

Resum

The paper introduces a participatory action research study that 1) utilizes dialectical methodology to involve families in the pursuit of knowledge about the socialisation in values and coexistence of today's children, and 2) links the process of understanding reality to transformation processes. To do this, we use the Family Debate on Values and Coexistence (FDVC) a tool that aims to create a space for reflection and dialogue within the family and, in turn, promote change processes. In the study, 1154 families living in the district of Bages (Barcelona) with at least one child between 8 and 12 years have participated. The results show important aspects about the values and coexistence present in the family, and demonstrate the educational potential of FDVC in promoting positive values and the construction of a coexistence based on reflection, dialogue and consensus. It suggests the usefulness of a participatory method in introducing causing factors boosting the exploration of what already exists and puts forth thought processes leading to change.

Referències bibliogràfiques

  • AJUNTAMENT de CALELLA (2009). Parlem-ne. Debat familiar sobre coeducació. Educacióen igualtat: quèen diuen la infància i les famílies de Calella? Informe inédito.
  • AJUNTAMENT de CASTELLAR del VALLÈS (2008). Informe de resultats del debat familiar sobre valors i convivencia. Recuperado de http://www.castellarvalles.cat/files/175-532-arxiu/Debat-Familiar-Informe- Resultats%5B1%5D.pdf
  • AJUNTAMENT de ST. FELIU de LLOBREGAT (2002). Informe de resultats sobre el debat familiar del projecte Sant Feliu. Recuperado de http://www.santfeliu. org/ciutatencongres/final/deba.pdf
  • ALBERICH, T. (2000). Perspectivas de la investigación social. En T. Villasante, M. Montañes & J. Martí(Coords.), La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1 (pp. 59-72). Barcelona: el Viejo Topo.
  • BASAGOITI, M. & BRU, P. (2000). Mira quién habla. El trabajo con grupos en la IAP. En T. Villasante, M. Montañes & J. Martí(Coords.), La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1 (pp. 119-136). Barcelona: el Viejo Topo.
  • CARRILLO, I. (2007). ¿Es posible educar en valores en la familia? Barcelona: Graó.
  • CIS (2006). Encuesta Actitudes y opiniones sobre la infancia y la adolescencia. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • DARLING, N. & STEINBERG, L. (1993). Parenting style as context: an integrative model. Psychological Bulletin, 113, 487-498.
  • DÍAZ-AGUADO, M. J. (2009). Convivencia escolar y prevención de la violencia de género desde una perspectiva integral. CEE Participación Educativa, 11, 59-72.
  • ETXEBARRIA, I., APODACA, P., ECEIZA, A., FUENTES, M. J., ORTIZ, M. J. & LÓPEZ, M. J. (2003). Diferencias de género en emociones y en conducta social en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje, 26(2), 147-161.
  • FERNÁNDEZ, J. (1996). Varones y mujeres. Madrid: Pirámide.
  • FREIRE, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: Roure.
  • FUNDACIÓJAUME BOFILL (2005). Síntesi de resultats del Debat Familiar: Quèopinen les famílies sobre les activitats educatives fora de l'horari escolar? Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Recuperado de http://www.laboratorideltemps.org/media/0000001000/0000001048.pdf
  • GARCÍA CORREA, A. (1995). Familia y educación. En J. Beltrán & J. A. Bueno (Eds.), Psicología de la Educación (pp. 601-621). Barcelona: Marcombo.
  • GUTIÉRREZ-DOMÈNECH, M. (2007). El tiempo con los hijos y la actividad laboral de los padres. Barcelona: Fundación "La Caixa".
  • INE (2009). Mujeres y hombres en España 2009. Madrid: INE.
  • INJUVE (2003). Sondeo de opinión y situación de la gente joven: Emancipación, relaciones familiares, igualdad hombre-mujer. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • JARES, X. R. (2006). Pedagogía de la convivencia. Barcelona: Graó.
  • JIMÉNEZ, J. & MUÑOZ, A. (2005) Socialización familiar y estilos educativos a comienzos del siglo XXI. Estudios de Psicología, 26(3), 315-327.
  • LLOBET, M., CORTÉS, F., ALEMANY, R. M. & BALLESTEROS, J. (2005). Investigación/acción en trabajo social comunitario: la construcción de prácticas participativas. En J. Martí, J. Pascual & O. Rebollo (Coords.), Participación y desarrollo comunitario en medio urbanos (pp. 123-140). Madrid: IEPALA editorial.
  • MACCOBY, E. E. & MARTIN, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction. En J. S. Hetherington (Ed.), Handbook of Child Psychology: Vol. 4. Socialization, Personality and Social Development (pp. 1-101). Nueva York: Wiley.
  • MARTÍ, J., PASCUAL, J. & REBOLLO, O. (2005) Participación y desarrollo comunitario en medio urbano. Construyendo Ciudadanía/7. Madrid: CIMAS-IEPALA.
  • MEIL, G. (2006). Padres e hijos en la España actual. Barcelona: Fundación "La Caixa".
  • MUSITU, G. & CAVA, M. J. (2001). La familia y la educación. Barcelona: Octaedro.
  • MUSITU, G. & GARCÍA, F. (2004). Las consecuencias de la socialización en la cultura española. Psicothema, 16, 288-293. (Pubitemid 41310407)
  • MUSITU, G., ESTÉVEZ, E., JIMÉNEZ, T. & HERRERO, J. (2007). Familia y conducta delictiva y violenta en la adolescencia. En S. Yubero, E. Larrañaga & Blanco, A. (Coords.), Convivir con la violencia (pp. 135-150). Cuenca: Universidad de Castilla la Mancha.
  • MUSITU, G., JIMÉNEZ, T. y POVEDANO, A. (2009). Familia y escuela: escenarios de riesgo y protección en la violencia escolar. REME, 12, 32-33.
  • ORTEGA, R. & DEL REY, R. (2004). Construir la convivencia. Barcelona: Edebé.
  • PALACIOS, J. (1999). La familia y supapel en el desarrollo afectivo y social. En F. López, I. Etxebarría, M. J. Fuentes & M. J. Ortiz, Desarrollo afectivo y social (pp. 267-284). Madrid: Pirámide.
  • RUSSELL, A., PETTIT, G. & MIZE, J. (1998). Horizontal qualities in parent-child relationships: Parallels with and possible consequences for children's peer relationships. Developmental Review, 18, 318-352.
  • RODRIGO, M. J. & PALACIOS, J. (Coords.) (1998). Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza.
  • TORÍO, S., PEÑA, J. V. & RODRÍGUEZ, M. C. (2008). Estilos educativos parentales. Revisión y reformulación teórica. Teoría de la educación: Revista Interuniversitaria, 20, 151-178.
  • VIGUER, P. & AVIÀ, S. (2009). Un modelo local para la promoción de la convivencia y la prevención de la violencia entre iguales desde el ámbito comunitario. Cultura y Educación, 21(3), 345-349.
  • VIGUER, P. (2004). Optimización Evolutiva. Fundamentos del desarrollo óptimo. Madrid: Pirámide.
  • VILLASANTE, T. & MONTAÑES, M. (2000). Algunos cambios de enfoque en las ciencias sociales. En T. Villasante, M. Montañes & J. Martí(Coords.), La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1 (pp. 13-28). Barcelona: el Viejo Topo.