La industria del automóvil en EspañaGlobalización y gestión laboral
ISSN: 1696-0866, 2013-5254
Año de publicación: 2010
Número: 9
Páginas: 31-52
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: REC Revista de economía crítica
Resumen
In recent years the motor industry has been radically transformed. The changes thathave been taken place can be summarized in three aspects: globalization, internalreorganization and restructuring of the value chain. In this context of transformation, inthe case of Spain, the production focused on low-end cars segment and the changes inlabour regulation have created a production structure in which flexibility and costsreduction have become key elements in order to maintaining competitiveness in a marketsegment where the product price is a crucial variable. This article examines in the caseof Spain the changes that have occurred in recent years in this industry and its impacton employment conditions and industrial relations model.
Referencias bibliográficas
- Banyuls, J.; Haipeter, T. (2008), "Labour on the Defensive? The Global Reorganisation of the Value Chain and Industrial Relations in the European Motor Industry", en P. Caputo y E. Della Corte (ed), The Labour Impact of Globalisation in the Automotive Industry, Roma, Fondazione Giacomo Brodolini, pp. 17-59.
- Banyuls, J.; Haipeter, T.; Neumann, L. (2008), "European Works Council at General Motors Europe: bargaining efficiency in regime competition?", Industrial Relations Journal 39:6, 532-547. https://doi.org/10.1111/j.1468-2338.2008.00504.x
- Banyuls, J.; Miguélez, F.; Recio, A.; Cano, E.; Lorente, R. (2009), "The Transformation of the Employment System in Spain: Towards a Mediterranean Neoliberalism" en Bosch, G.; Lehndorff, S.; Rubery, J. (ed), European Employment Models in Flux, Basingstoke, Palgrave-Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230237001_10
- Bélis-Bergouignan, M.C.; Bordenave, G.; Lung, Y. (2000), "Global Strategies in the Automotive Industry", Regional Studies, Vol 34,1:41-53. https://doi.org/10.1080/00343400050005871
- Bordenave, G.; Lung, Y. (1996), "New Spatial Configurations in the European Automobile Industry", European Urban and Regional Studies, 3(4):305-321. https://doi.org/10.1177/096977649600300403
- Borrus, M., Zysman, J. (1997), Globalization with Borders: The Rise of Wintelism as the Future of Global Competition, Industry and Innovation, 4:144-166. https://doi.org/10.1080/13662719700000008
- Catalán, J. (2000), "La creación de la ventaja comparativa en la industria automovilística española", Revista de Historia Industrial 18:113-155.
- CC.OO. (2001), "Producción flexible: ¿mejores condiciones de trabajo?. Incrementos de producción en el sector de automoción y retos del actual modelo", Cuadernos de la Federación nº 20, noviembre 2001. Federación Minerometalúrgica de Comisiones Obreras.
- Chanaron, J.J. (2003), "Relationships between the core and the periphery of the European automotive system", Actes du GERPRISA 35.
- Díaz, C.; Gandoy, R. (2005), "Outsourcing en la industria manufacturera española: nuevas estrategias para el nuevo siglo", Economía Industrial 358:65-77.
- Estrada, B.; Gil, J.I.; Soto, F. (1997), ¿Dónde empieza y dónde termina la industria del automóvil? Análisis de un caso de externalización productiva: Opel España, Madrid, Federación Minerometalúrgica de CC.OO.
- Freyssenet, R. ; Lung, Y. (1997), "Les trajectoires d'internationalisation des firmes de l'industrie automobile", Actes du GERPRISA.
- Garibaldo, F.; Bardi, A. (eds.) (2005), Company Strategies and Organisational Evolution in the Automotive Sector: A Worldwide Perspective, Frankfurt.
- Hyman, R. (1975), Relaciones industriales. Una introducción marxista, Madrid. Blume.
- Jürgens, U. (2004), "An Elusive Model - Diversified Quality Production and the Transformation of the German Automobile Industry", Competition and Change, Vol. 8,4: 412-423. https://doi.org/10.1080/1024529042000304437
- Layan, J. B. (2000), "Existe-t-il un Modèle d'Intégration Hispanique?", Actes du GERPRISA 28:79-91.
- Lehndorff, S. (1998), "La flexibilité dans les entreprises européennes de sous-traitance automobile, Travail et emploi, 72: 67-78.
- Mártinez, A.; Pérez, M. (2000), "Organización para la producción flexible: el caso de la industria auxiliar de automoción en Aragón", Economía Industrial 332:61-72.
- Observatorio Industrial (2005): "Propuestas de actuaciones para la mejora de la competitividad del sector" Observatorio Industrial del Sector de Fabricantes de Automóviles y Camiones. Actividades 2005, Ministerio de Industria, Turismo y Comercio.
- Recio, A.; Miguélez, F.; Alós, R.; (1991), Descentralización productiva y cambio técnico en la industria auxiliar de automoción, Barcelona, Ceres.
- Sturgeon, T.; Florida, R. (2000), Globalization and Jobs in the Automotive Industry, MIT-IPC-00-012.
- UGT (2005), Estudio sobre la negociación colectiva en el sector de fabricantes de automóviles y camiones, Madrid, Federación estatal del Metal, Construcciones y afines de UGT.
- Wells, P.; Rawlinson, M. (1994), The New European Automobile Industry, New York, St. Martin's Press. https://doi.org/10.1007/978-1-349-23526-1
- Womack, J. P. Jones, D. T.; Ross, D. (1992), The Machine that Changed the World: the Story of Lean Prodution, Nueva York, Harper Collins Publishers.