El valor del tiempo con congestiónel caso de la radial-3
ISSN: 1133-455X
Datum der Publikation: 2009
Ausgabe: 17
Nummer: 51
Seiten: 55-80
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista de economía aplicada
Zusammenfassung
El presente trabajo muestra la importancia de valorar el tiempo que los automovilistas viajan bajo congestión de manera separada al tiempo total del viaje. Nuestro trabajo obtiene que, para un viaje promedio en el corredor analizado, los usuarios valoran un minuto en congestión un 140% por encima del valor del tiempo en ausencia de restricciones de tráfico. Para obtener este resultado se ha llevado a cabo un experimento basado en las técnicas de preferencias declaradas para el tráfico de uno de los principales accesos a Madrid, el corredor de Levante. En dicho corredor, los automovilistas pueden optar por utilizar en los últimos 33 kms de acceso a Madrid una autopista de pago, más rápida y que garantiza un nivel de congestión prácticamente nulo, o una autovía gratuita más lenta con niveles de congestión muy importantes, sobre todo, en los periodos punta. Por último se han evaluado las potenciales ganancias que generarían diferentes reducciones del peaje en la autopista de pago. Éstas se producirían en la medida que se reducirían los tiempos totales de viaje, los niveles de congestión en la autovía e incluso los costes de combustible de los vehículos.
Bibliographische Referenzen
- Bates, J., Dix, M. y A. May (1987): "Travel time variability and its effect on time day choice for the journey to work", Transportation Planning Methods, Proceedings of Seminar C, PTRC, págs. 293-311.
- Boiteux, M. (2000): "Choix des investissements and prise en compte des nuisances". La Documentation Française, Paris.
- Bradley, M., Marks, P. y M. Wardman (1986): "A summary of four studies into the value of travel time savings", Transportation Planning Methods, Proceedings of Seminar M, PTRC, págs. 271-285.
- Brownstone, D. y K.A. Small (2005): "Value time and reliability: assessing the evidence from road pricing demonstrations", Transportation Research Part A 39, págs. 279-293.
- Bruzelius, N. (1979): The value of travel time. London: Croon Helm.
- Coslett, S. (1981): "Efficient estimation of discrete choice models", en C. Manski y D. Mc-Fadden (eds.): Structural analysis of discrete data with econometric applications, Cambridge: MIT Press, MA.
- Dunne, J. P. (1984): "Elasticity measures and dissaggregate choice models". Journal of Transport Economics and Policy, vol. 18, no. 2, págs. 189-197.
- Espino, R., Ortúzar, J. de D. y C. Román (2004): "Diseño de preferencias declaradas para analizar la demanda de viajes", Estudios de Economía Aplicada, vol. 22, págs. 725-729.
- Espino, R., Román, C. y J. de D. Ortúzar (2006): "Analysing demand for suburban trips: A mixed RP/SP model with latent variables and interaction effects", Transportation, vol. 33, págs. 241-261.
- Hensher, D.A. (1978). "Valuation in journey attributes: some existing empirical evidence", en D.A. Hensher y Q. Dalvi (eds.): Determinants of travel choice, New York: Praeger, págs. 203-265.
- Hensher, D.A. (1997): "Behavioral value of travel time savings in personal and commercial automobile travel", en Green, Jones and Delucchi (eds.): The full costs and benefits for Transportation, Berlin: Springer.
- Jara-Díaz, S. y J. Videla (1989): "Detection of income effect in mode choice: theory and application", Transportation Research Part B, vol. 6, págs. 393-400.
- Kocur, G., Alerm, T., Hyman, W. y B. Aunet (1982): "Guide to forecasting travel demand with direct utility assessment", Report UMTA-NH-11-0001-82, Urban Mass Transportation Administration, US Department of Transportation, Washington DC.
- Lam, C.L. y K.A. Small (2001): "The value of time and reliability: measurement from a value pricing experiment", Transportation Research Part E 37, págs. 231-251.
- Matas, A. y J.L. Raymond (2003): "Demand Elasticity on Tolled Motorways", Journal of Transportation and Statistics, vol. 6, no. 2-3, págs. 91-108.
- McCarthy, P.S. (1997): "The role of captivity in aggregate share models of intercity passenger travel", Journal of Transport Economics and Policy, vol. 31, no. 3, págs. 293-308.
- McFadden, D. (1981): "Econometric models of probabilistic choice", en C. F. Mansky y D. McFadden (eds.): Structural Analysis of Discrete Data and Econometric Applications, Cambridge: MIT Press, MA.
- Morellet, O. (1997): Modèle MATISSE. Test de la version du 14/05/1997, INRETS.
- MVA Consultancy, ITS Leeds y Transport Studies Unit of Oxford University (1987): "The value of travel time savings: a report of research undertaken for the Department of Transport", Policy Journals, Newbury, England.
- MVA Consultancy y ITS Leeds (1992): "Quality of a journey: final report", Informe para el U.K. Department of Transports, contract no. 02/C/5274.
- Noland, R.B. y J.W. Polak (2002): "Travel time variability: a review of theoretical and empirical issues", Transport Reviews vol. 22, no. 1, págs. 39-54.
- Oum, T.H., Waters, W.G. y J.S. Jong (1992): "Concepts of price elasticities of transport demand and recent empirical estimates", Journal of Transport Economics and Policy, vol. 26, no. 2, págs. 149-168.
- Quinet, E. y R. Vickerman (2004): Principles of Transport Economics. Edwar Elgar.
- Saelensmide, K. (2004): "The Impact of Choice Inconsistencies in Stated Choice Studies", Environmental an Resource Economics, vol. 23, págs. 403-420.
- Small, K.A. (1997): "Economics and Urban Transportation Policy in the United States", Regional Science and Urban Economics, vol. 27, págs. 671-691.
- Small, K.A., Noland, R., Chu, X. y D. Lewis (1999): "Valuation of travel-time savings and predictability in congested conditions for highway user-cost estimation", NCHRP Report no. 431, Transportation Research Board, Washington, DC.
- Small, K.A., Winston, C. y J. Yan (2002): "Uncovering the distribution of motorists' preferences for travel time and reliability: implications for road pricing", Working-Paper, no. 546, University of California Transportation Centre.
- The Highways Agency (2002): "The Design Manual for Roads and Bridges (vol 13): Economic assessment of road schemes", Department of Transport, The COBA Manual.
- Train, K. (1976): "Work trip mode split models: an empirical exploration of estimate sensitivity to model an data specification", Working Paper no. 7602, Urban Travel Demand Forecasting Project, Institute of Transportation Studies, University of California, Berkeley.
- UNITE (2004): "Final Report for Publication", University of Leeds (www.its.leeds.ac.uk/research/index.html).
- Wardman, M. (1998): "The value of travel time: a review of British evidence", Journal of Transport Economics and Policy, vol. 32, no. 3, págs. 285-316.
- Waters, W.G. (1992): "Values of travel time savings and the link with income", Paper presented at the Annual Meeting of the Canadian Transportation Research Forum, Banff, Alberta.