La agresividad auto y heteroevaluadavariables implicadas

  1. Samper García, Paula
  2. Aparici, G
  3. Mestre Escrivá, María Vicenta
Revue:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Année de publication: 2006

Titre de la publication: La agresión en diferentes contextos

Volumen: 4

Número: 2

Pages: 155-168

Type: Article

DOI: 10.5944/AP.4.2.484 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Acción psicológica

Résumé

The infantile and juvenile aggressiveness is considered to be a complex phenomenon, with multiple factors that contribute to different aggressive manifestations. For all this, this phenomenon has been an object of many investigations, which have the aim to understand the basic mechanisms that cause and regulate these behaviors (Eron y Huesmann, 1984; Caprara y Pastorelli, 1989, 1993, 1996; Bandura, Barbaranelli, Caprara, Pastorelli, y Regalia 2001; Caprara, Barbaranelli, Pastorelli, Bandura, y Zimbardo, 2001). This work tries to analyze the aggressive behavior and the implied processes. We have evaluated the emotional instability (IE, Caprara & Pastorelli, 1993; Del Barrio, Moreno & López, 2001), the physical and verbal aggressiveness (AFV, Caprara & Pastorelli, 1993; Del Barrio, et al., 2001), the anger like a state and trait (STAXI, Spielberger, 1988; Del Barrio, Spielberger & Moscoso, 1998), the emphaty (IECA, Bryant, 1982; Mestre, Pérez, Frías, & Samper, 1999): the prosocial reasoning (PROM, Carlo, Eisenberg & Knight, 1992; Mestre, Frías, Samper & Tur, 2002) and the child-rearing styles (CRPBI, Schaefer, 1965; Samper, Cortés, Mestre, Nácher & Tur, 2006), including the self and heteroinform behavior by the friends of college and the own tutor. The ANOVAS and the discriminating analyses show differences between the considered more or less stable subjects emotionally and aggressive. The main results indicate that the emotional instability and the anger are the variables with major power predictor of the aggressiveness in the teenagers, with a low capacity of self-control.

Références bibliographiques

  • Bandura, A. (1973). Aggression: A Social Learning Analysis. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., Pastorelli, C. y Regalia, C. (2001): Sociocognitive selfregulatory mechanisms goberning transgressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 125-135.
  • Berk, L. E. (1999). Desarrollo del Niño y del Adolescente. Madrid: Prentice may Ibérica.
  • Berkowitz, L. (1993). Some determinants of impulsive aggression: the role of mediated association with reincorcement for aggression. Psychological Review, 81, 165-176.
  • Bryant, B. K. (1982). An index of empathy for children and adolescents. Child development, 53, 413- 425.
  • Buss, A. H. (1961). The Psychology of Aggression. New York: John Wiley.
  • Caprara, G. V. y Pastorelli, C. (1989): “Toward a reorientation of research on aggression”, European Journal of Personality, 3, 121, 138.
  • Caprara, G. V. y Pastorelli, C. (1993): Early emotional instability, prosocial behaviour, and aggression: some methodological aspects, European Journal of Personality, 7, 19-36.
  • Caprara, G. V. y Pastorelli, C. (1996): Indicadores precoces de la adaptación social. En J. Buendía (ed.), Psicopatología en niños y adolescentes. Madrid. Pirámide.
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Pastorelli, C., Bandura, A. y Zimbardo, Ph.G. (2000). Prosocial Foundations of Children’s Academic Achievement, Psychological Science, 11, 4, 302-306.
  • Carlo, G., Eisenberg, N. y Knight, G.P. (1992). An objective measure of adolescents’ prosocial moral reasoning. Journal of Research on Adolescence, 2, 331-349
  • Carlo, G., Raffaelli, M., Laible,D. y Meyer, K. A. (1999). Why are Girls Less Psysically Aggressive than boys? Personality and Parenting Madiators of Psysical Aggression. Sex Roles, 40 (9-10), 711-729.
  • Catalano, R.F. y Hawkins, J.D. (1997). The social development model: A theory of antisocial behaviour. En J.D. Hawkins (Ed.), Delinquency and crime: Current theories. New York: Cambridge University Press.
  • Cerezo, F. (1999). Conductas agresivas en la edad escolar. Aproximación teoría y metodológica. Propuestas de intervención. Ediciones Pirámide.
  • Cerezo, F. y Esteban, M. (1994). El cuestionario “BULL”. Un procedimiento para la medida de la agresividad entre escolares. Actas del IV Congreso Internacional de Evaluación Psicológica. Diputación de Pontevedra.
  • Chico, E. (2000). Búsqueda de sensaciones. Psicothema, 12, 2, 229-235
  • Del Barrio, V. (1998). Educación y nuevos tipos de familia. Psicología Educativa, 4, 1, 23-47
  • Del Barrio, V. (1999). Agresividad Infantil. En Documentos “Aceptar la realidad”. Madrid: Fundación Belén.
  • Del Barrio, V. (2002). Emociones infantiles. Pirámide. Madrid.
  • Del Barrio, V., Aluja, A. y Spielberger, C. (2004). Evaluación de la Ira: Propiedades Psicométricas de una versión del STAXI para niños y Adolescentes. Personality and Individual Differences (en prensa).
  • Del Barrio, V., Moreno, C. y López, R. (2001). Evaluación de la agresión e inestabilidad emocional en niños españoles y su relación con la depresión. Clínica y Salud, 13, 33-50.
  • Del Barrio, V., Spielberg, C. y Moscoso, M. (1998). Evaluación de la experiencia, expresión y control de la ira en niños. II Congreso Iberoamericano de Psicología. Madrid.
  • Dollard, J., Miller, N. E., Doob, L. W., Mowrer, O. H. y Sears, R. F. (1939). Frustration and Aggression. New Haven: Yale University Press.
  • Eisenberg, N., Fabes, R.A., Guthrie, I.K. y Reiser, M. (2000). Dispositional emotionality and regulation: their role in predicting quality of social functioning. Journal Personality and Social Psychology , 78 (1), 136-157.
  • Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., Murphy, B. C., Losoya, S. H. y Guthrie, I. K. (2001). The relations of Regulation and Emotionality to Children’s Externalizing and Internalizing Problem Behavior. Child Development, 72, 4, 1112-1134.
  • Eron, C. D. y Huesmann, L. R. (1984). The relation of prosocial behavior to the development of aggression and psichopathology. Aggressive Behavior, 10, 201-211.
  • Gil, M. D. (1997). La función del psicólogo escolar ante las dificultades de aprendizaje y los problemas de comportamiento. En A. Latorre y E. Rocabert, Psicología Escolar: Ámbitos de Intervención. Valencia: Promolibro.
  • Kilgore, K., Snyder, J. y Lentz, Ch. (2000). The contribution of Parental Discipline, Parental Monitoring, and School Risk to Early-Onset Conduct Problems in African American Boys and Girls. Developmental Psychology, 36, 6, 835-845.
  • Latorre A. y Muñoz, E. (2001). Educación para la tolerancia. Programa de prevención de conductas agresivas y violentas en el aula. Bilbao: Declée de Brouwer.
  • Latorre, A. y Jurado, E. (2003). Programas Europeos de Educación para la tolerancia. Valencia: Tirant lo Blanc.
  • Mestre, V, Frías, M. D., Samper, P. y Nácher, M J. (2003). Estilos de crianza y variables personales como factores de riesgo de la conducta agresiva. Revista Mexicana de Psicología, 20 (2), 189-199.
  • Mestre, V., Frías, M. D., Samper, P. y Tur, A. (2002). Adaptación y validación en población española del PROM: Una medida objetiva del razonamiento moral prosocial. Acción psicológica, 1 (3), 221- 232.
  • Mestre, V., Pérez-Delgado, E., Frías, M. D. y Samper, P. (1999). Instrumentos de evaluación de la empatía. En E. Pérez-Delgado y V. Mestre (Coords.), Psicología moral y crecimiento personal (pp. 181- 190). Barcelona: Ariel.
  • Mestre, V., Samper, P., Tur, A. y Díez, I. (2001). Estilos de crianza y desarrollo prosocial de los hijos. Revista de Psicología General y Aplicada, 54(4), 691- 703.
  • Mestre, V., Samper, P. y Frías, M. D. (2002). Procesos cognitivos y emocionales predictores de la conducta prosocial y agresiva: la empatía como factor modulador. Psicothema, 14 (2), 227-232.
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenazas entre escolares. Madrid: Ediciones Morata.
  • Patterson G. R., Littman, R. A. y Bicker, W. (1967). Assertive behavior in children: A step toward a theory of aggression. Monographs of the society for Research. Child Development, 35.
  • Samper, P., Cortés, M. T., Mestre, V., Nácher, M. J. y Tur, A. (2006). Adaptación en población española del Child’s Report of Parent Behavior Inventory. Psicothema 18 (en prensa).
  • Schaefer, E. S. (1965). Children´s Reports of Parental Behavior: An inventory. Child Development, 36, 413-424.
  • Sobral, J., Romero, E., Luengo, A. y Marzoa, J. (2000). Personalidad y conducta antisocial: Amplificadores individuales de los efectos contextuales. Psicothema, 12, 661-670.
  • Spielberger, C. D. (1988). Manual for the State-Trait Anger Expression Inventory. Odessa, F.L.: Psychological Assessment Resources.