El contrast intercultural entre la LIJproposta per a educació secundària
- Díez Mediavilla, Antonio E. (coord.)
- Brotons Rico, Vicent (coord.)
- Escandell Maestre, Dari (coord.)
- Rovira Collado, José (coord.)
Publisher: Servicio de Publicaciones ; Universidad de Alicante / Universitat d'Alacant
ISBN: 978-84-16724-30-7
Year of publication: 2016
Pages: 289-300
Congress: Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Congreso Internacional (16. 2015. Alicante)
Type: Conference paper
Abstract
El present treball parteix de la consideració que l'educació literària esdevé un instrument valuosíssim en l'adquisició de la competència intercultural i aquesta hipòtesi ja ha estat validada en estudis anteriors (Ibarra, Ballester i Devís: 2010; Devís: 2011 i 2013; Devís i Chireac: 2015). Si tenim en compte que en la societat actual el més habitual és la diversitat, caldrà que els currículums escolars afavoresquen la convivència intercultural i aborden, des d'una mirada interdisciplinar els continguts relacionats amb l'adquisició i el desenvolupament de la competència intercultural. I en aquest sentit, la literatura exerceix un paper fonamental no només com a font essencial de coneixement d'altres cultures i realitats diferents a la pròpia de l'alumnat, sinó també en la promoció de la convivència intercultural. Des d'aquesta postura pedagògica (Aguado: 2003) la diversitat cultural es considera una valuosa font d'enriquiment per a tots els col·lectius implicats i en absolut s'hauria de percebre com un perill o amenaça per a la identitat d'algun d'aquestos grups socials. A més, els destinataris de l'educació intercultural seran tots els components de la comunitat educativa, atés que només així esdevindrà un instrument de superació de l'exclusió sociocultural que la globalització implica massa sovint. A tal efecte, elaborem dues propostes didàctiques per a l'ESO des de l'educació literària i avaluarem l'adequació de les propostes programades.