Disseny, aplicació i avaluació d'un programa d'educació emocional a través de la música en 4t d'educació primaria

  1. Pastor Arnau, José
unter der Leitung von:
  1. José González Such Doktorvater
  2. María Ángeles Bermell Corral Doktormutter

Universität der Verteidigung: Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

Fecha de defensa: 28 von September von 2017

Gericht:
  1. Jesús Miguel Jornet Meliá Präsident
  2. Roberto Sanz Ponce Sekretär/in
  3. Rosario Gutiérrez-Cordero Vocal

Art: Dissertation

Teseo: 543979 DIALNET lock_openTESEO editor

Zusammenfassung

El treball que es presenta és el resultat d’una recerca avaluativa quasi-experimental amb grup experimental i control sense tractament. Amb un caràcter exploratori, s’ha desenvolupat, en la seua totalitat, a quatre escoles públiques valencianes durant el curs 2015-16. Partint de la concepció d’una educació de qualitat (integral, inclusiva i equitativa), el Programa d’Educació Emocional a través de la Música en l’alumnat de 4t d’Educació Primària (PEEM) estableix un pont de comunicació entre la música i les emocions per a resoldre les mancances del sistema educatiu en l’àrea d’Educació Emocional. El programa PEEM s’emmarca dins de la LOMCE, RD 126/2014 i D 108/2014 i ha estat estructurat d'acord amb el marc teòric del Grup d’Investigació en Orientació Psicopedagògica (GROP). El model pentagonal d’educació emocional contempla cinc blocs o dimensions (Bisquerra i Pérez, 2007): conscienciació emocional, regulació emocional, autonomia emocional, competència social i habilitats de vida i benestar. Des d’un enfoc socio-constructivista, es desenvolupen les competències emocionals de l’alumnat a partir d’una metodologia cooperativa, vivencial i interactiva capaç de generar experiències emocionals que, a través de recursos metodològics musicals es converteixen en situacions d'aprenentatge motivadores. Els resultats mostren que es compleixen la totalitat dels objectius de la tesi. Les dades recollides ens permeten concloure que la intervenció educativa encaminada a desenvolupar les competències emocionals a través de la música milloren l’autoconcepte i el rendiment escolar. Això pot demostrar l’estreta relació que hi ha entre l’aplicació del programa PEEM, el desenvolupament emocional assolit per l’alumne i la millora del rendiment escolar, encara que hem de tindre en compte el carácter exploratori de la recerca.