La formacio pedagogica del professorat universitari. Valoracio de l'impacte del curs d'iniciacio a la docencia universitaria de la Universitat Catolica de Valencia Sant Vicent Martir

  1. MARTINEZ HERVAS, NOELIA
Dirigida por:
  1. Bernardo Gargallo López Director
  2. Miguel Ángel Jiménez Rodríguez Director/a

Universidad de defensa: Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

Fecha de defensa: 07 de abril de 2017

Tribunal:
  1. Miquel Martínez Martín Presidente/a
  2. Concepción Ros Ros Secretario/a
  3. Piedad María Sahuquillo Mateo Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 541696 DIALNET lock_openTESEO editor

Resumen

Aquesta tesi doctoral analitza els models i programes de formació desenvolupats en les universitats –espanyoles i estrangeres- per a la formació del seu professorat i, dins d’aquests models i programes valora l’impacte del curs d’Iniciació a la Docència Universitària que ofereix la Universitat Catòlica de València Sant Vicent Màrtir. Es parteix de la hipòtesi que el curs d’Iniciació a la Docència Universitària que s’imparteix en la UCV és una eina transformadora i necessària en la formació pedagògica del professorat universitari i que l’alumnat percep de forma positiva per al seu aprenentatge la renovació metodològica que promou, metodologies centrades en l’aprenentatge. Així doncs l’objectiu general és analitzar l’impacte del curs sobre la formació pedagògica i sobre les actituds del professorat cap a les metodologies centrades en l’aprenentatge i valorar les percepcions dels alumnes sobre las metodologies innovadores que els professors han desenvolupat a partir de la seua formació. Per a portar a terme tot aquest treball empíric, s’han recollit dades d’una mostra suficient de professorat, els quals els hem agrupat en tres grups: un grup de control, professorat que no ha cursat el curs IDU; un grup experimental IDU, els que estan cursant-lo durant la nostra investigació; i un grup experimental, aquest últim format per aquell professorat que ha portat a terme una metodologia concreta de les treballades al curs en la seua aula. Per tal d’estudiar els canvis en les actituds del professorat envers les metodologies centrades en l’aprenentatge s’han usat instruments quantitatius i qualitatius dissenyats ad hoc. Així per exemple s’ha passat un qüestionari pretest i postest a cada grup que constitueix la mostra i a més, al grup experimental se’ls ha demanat la redacció d’una carpeta docent, les quals s’han analitzant tot usant matrius textuals. Per que fa a l’alumnat, per tal de recollir les dades i poder analitzar la seua percepció sobre el canvi metodològic implementat pel professorat, se’ls passat també un qüestionari tipus escala Likert, el qual conté també una pregunta oberta. Es fonamenta tot el treball de camp en un marc teòric en què es tracten com a punts clau els conceptes d’ensenyament i aprenentatge, els models d’ensenyament a la universitat, la formació del professorat així com els models i programes de formació nacionals i internacionals, tot fent un recorregut més detallat pel curs d’Iniciació a la Docència Universitària de la UCV.