Una educació literària transmèdia. Reptes i possibilitats de la formació lectora i literària més enllà del paper

  1. MARÍN MARTÍ, FERNANDO
Dirigida per:
  1. Noelia Ibarra Rius Directora

Universitat de defensa: Universitat de València

Fecha de defensa: 17 de de setembre de 2019

Tribunal:
  1. Gloria García Rivera President/a
  2. María del Mar Campos Fernández-Fígares Secretari/ària
  3. Xaquín Núñez Sabarís Vocal
Departament:
  1. Didàctica de la Llengua i la Literatura

Tipus: Tesi

Teseo: 602648 DIALNET

Resum

Resum Els diversos canvis sorgits amb els mitjans de comunicació de masses condueixen a una evolució dintre del camp de la formació lectora i literària, obrint la porta a noves formes de llegir i consumir els textos propis de la cultura contemporània. Creiem doncs que ha arribat el moment de realitzar una profunda reflexió al voltant del que entenem per educació lectora i literària i la relació d’aquest camp amb altres manifestacions artístiques i literàries com ara el cinema, els còmics, els videojocs, la literatura best-seller o la narració televisiva. Cal tenir en compte doncs les noves possibilitats de l’educació literària per tal de formar als discents d’acord amb les necessitats lectores i culturals pròpies del segle XXI. Així mateix, duem a terme una anàlisi de materials escolars per tal d’establir una panoràmica de la situació actual de la transposició didàctica dels mitjans de comunicació de masses dintre de l’àrea de llengua i literatura. Aquesta anàlisi es realitzarà des de l’eclecticisme metodològic combinant diversos paradigmes d’investigació i tant des d’una perspectiva quantitativa com des d’una perspectiva qualitativa. Finalment, tanca el nostre treball una proposta d’intervenció d’aula que mitjançant la combinació de diverses metodologies didàctiques tracta d’unir l’educació mediàtica i l’educació literària.