La cançó de Bressol. Concepte de gènere i classificació de variants. Anàlisi formal i temàtica

  1. Garcés Ventura, Vicent M.
Dirigida por:
  1. Gemma Lluch Crespo Directora
  2. Carme Oriol Carazo Codirector/a

Universidad de defensa: Universitat de València

Fecha de defensa: 27 de julio de 2017

Tribunal:
  1. Caterina Valriu Llinàs Presidente/a
  2. Alexandre Bataller Català Secretario
  3. Joan Borja Sanz Vocal
Departamento:
  1. FIL. CATALANA

Tipo: Tesis

Teseo: 500410 DIALNET lock_openTESEO editor

Resumen

La cançó de bressol és un tipus de cançó present en qualsevol cultura del món. Tot i això, la seua definició i classificació dins dels cançoners ocasiona algunes dificultats a cusa de l'heterogeneïtat de formes que sota aquesta etiqueta es poden trobar. En aquest estudi es realitza una panoràmica sobre els estudis que s'han realitzat sobre aquest tipus de cançons. Tot seguit es presenta un corpus de cançons de bressol que recull un total de 277 cançons de bressol i que ha estat realitzat a partir de cançoners, articles, materials sonors i fonts digitals editats al País valencià. Aquest corpus ha sigut organitzat en grups de cançons tipus. I dins de cada grup les cançons han sigut organitades d'acord amb els criteris que permeten classificar les cançons en versions i variants. A continuació es presenta, una anàlisi temàtica i formal d'aquestes cançons que ha permès, finalment, definir la cançó de bressol com un “quasi-gènere”. La canción de cuna es un tipo de canción presente en cualquier cultura del mundo. No obstante su definición i clasificación dentro de los cancioneros ocasiona algunas dificultades a causa de la heterogeneidad de formas que bajo esta etiqueta se pueden encontrar. En este estudio se realiza una panorámica sobre los estudios que se han realizado sobre este tipo de canciones. A continuación se presenta un corpus de canciones de cuna que reúne un total de 277 canciones de cuna i que ha sido realizado a partir de cancioneros, artículos, materiales sonoros i fuentes digitales editadas en el País valenciano. Este corpus ha sido organizado en grupos de canciones tipo. I dentro de cada grupo las canciones han sido clasificadas de acuerdo con los criterios que permiten clasificar las canciones en versiones i variantes. A continuación se presenta un análisis temático y formal de estas canciones que ha permitido, finalmente, definir la canción de cuna como un “casi-género”. The lullaby is a type of song present in any culture of the world. Nevertheless its definition and classification within the songbooks is quite difficult because of the heterogeneity of forms that can be found under this label. In this thesis, I expose an overview of the studies that have been carried out on this type of songs. A corpus of lullabies that brings together a total of 277 lullabies as a result of an exhaustive research from research from songbooks, articles, sound materials and digital sources edited in the Valencian Country is presented here. This corpus has been organized into groups of song types. The songs have been classified according to the criteria that allow to classify the songs in versions and variants within each group. Below you will find a thematic and formal analysis of these songs that has finally allowed to define the lullaby as a “quasi-genre”.