La formació literària i la metodología de projectes de treball en batxillerat i en els graus de mestre/a d’educació infantil i primària

  1. RODRIGO SEGURA, FRANCESC JOSEP
Dirixida por:
  1. Josep Ballester Roca Director

Universidade de defensa: Universitat de València

Fecha de defensa: 20 de xullo de 2016

Tribunal:
  1. María Luisa Carrió Pastor Presidente/a
  2. Noelia Ibarra Rius Secretaria
  3. Xosé Antón González Riaño Vogal
Departamento:
  1. Didàctica de la Llengua i la Literatura

Tipo: Tese

Teseo: 428095 DIALNET

Resumo

En aquesta tesi es plantegen quatre propostes didàctiques per a la formació literària dels estudiants de batxillerat i dels graus de Mestre/a d’Educació Infantil i Primària. Les propostes parteixen del paradigma de l’educació literària com a marc didàctic de referència i estan elaborades tot seguint la metodologia de seqüències didàctiques o projectes de literatura. Els projectes de batxillerat consisteixen en l’elaboració d’un quadern poètic (en primer) i una antologia de textos assagístics (en segon) que recullen les produccions realitzades pels estudiants. Els projectes de l’àmbit universitari consisteixen en la confecció d’un espai web amb recursos per a l’educació literària i l’elaboració de propostes de tallers de creativitat literària per a les etapes d’infantil i primària. Els elements comuns de les propostes són els següents: el treball cooperatiu dels estudiants, la integració de coneixements i competències i la col.laboració dels docents en el marc d’un projecte comú. A més, en totes elles és essencial la figura del lector (l’estudiant) com a protagonista principal del fet literari i permeten integrar, de manera globalitzada, les competències específiques de la formació literària de cada etapa educativa i les competències transversals o comunes (treball en equip, innovació, creativitat, etc.). Aquestes pràctiques fan possible adquirir –d’una manera integrada- el conjunt d’aprenentatges (conceptuals, procedimentals i actitudinals o en valors) necessaris per aconseguir realitzar un aprenentatge significatiu de la literatura i poder traspassar els aprenentatges adquirits en la universitat a les aules. Com a conclusió de la investigació realitzada es pot afirmar que la metodologia dels projectes d’educació literària és, també, en nivells superiors una forma de planificació didàctica eficaç que contribueix a millorar l’acció educativa i constitueix un instrument vàlid per a l’observació i la investigació per part del professorat. A més, conforma un marc suggeridor per a la innovació en la didàctica de la literatura en respondre als objectius i a les necessitats que la societat actual demanda a l’ensenyament literari.