El comentari de textun instrument didàctic.
- López Río, Joaquim
- Josep Ballester Roca Director
Universidad de defensa: Universitat de València
Fecha de defensa: 27 de junio de 2008
- Antonio Mendoza Fillola Presidente/a
- Anna Devís Secretaria
- Adolf Piquer Vidal Vocal
- Pascuala Morote Magán Vocal
- Carlos Sanz Marco Vocal
Tipo: Tesis
Resumen
RESUM Aquest treball, amb una metodologia radicalment qualitativa, proposa una revisió de la situació del Comentari de text com a instrument didàctic en les aules de secundària del sistema educatiu valencià i, a partir daquesta, una reflexió sobre la situació de la didàctica de la llengua i sobre el sistema educatiu espanyol. Lanàlisi discursiva, emanada del commentaire francès, sha convertit en un autèntic recurs per a avaluar competències diverses; no obstant això, se nha posat en entredit la utilitat, la funció i, inclús, el model dun comentari que ha esdevingut objectiu en compte dinstrument pedagògic. Així, la tesi aporta una revisió de la literatura crítica que sha produït sobre el tema en làmbit definit i una reflexió sobre el que és avui un comentari i quina utilitat pot tenir per a afrontar una autèntica educació basada en competències. A més, aporta una revisió dels informants i una proposta pedagògica per tal daconseguir que es convertisca en una autèntica estratègia daprenentatge dins leducació literària i lingüística. El treball conclou que, efectivament, el Comentari de text és una activitat dactivitats que genera atmosferes creatives i crítiques, fomenta lautonomia i la creativitat mentre permet, alhora, el treball en equip, recreant, doncs, situacions versemblants. És una acció educativa que demana, sobretot, una actitud investigadora i que presenta tres aspectes essencial: el procediment (lautèntic model de comentari), laparat conceptual (amb gran capacitat denriquiment i adaptabilitat) i una producció final que, articulada en dues parts (lanàlisi i la reflexió, és a dir, la valoració personal) ha estat un aspecte ben oblidat en la major part de la literatura crítica que bandejava les paraules i la definició barthiana: un comentari és un discurs sobre un altre discurs. El treball arriba a diverses conclusions i, especialment, a la convicció que davant duna societat líquida com lha definida Bauman el sistema educatiu ha danar cap als procediments i les competències i, per tant, sha de dotar dinstruments que, com el comentari de text permeten lalumnat incorporar-se a les nostres societats de forma autònoma, crítica i tenint en compte tant la intelligència racional com lemocional en el que vol definir com una autèntica pedagogia del discurs. __________________________________________________________________________________________________