Adopció de la innovació per part des docents de Ciències de la Salut de la Universitat de València respecte al projecte OCW

  1. Margaix Fontestad, Lourdes
Dirigée par:
  1. Aurora González Teruel Directrice
  2. María Francisca Abad García Directrice

Université de défendre: Universitat de València

Fecha de defensa: 12 mars 2013

Jury:
  1. Ernest Abadal President
  2. Faraón Llorens Largo Secrétaire
  3. Margarita Pérez Pulido Rapporteur
Département:
  1. Història de la Ciència i Documentació

Type: Thèses

Résumé

La Universitat de València es va adherir a finals del 2008 a la iniciativa Open Course Ware (OCW), que és un projecte editorial a gran escala format per un repositori obert de recursos educatius d’educació superior, desenvolupat pel Massachusetts Institute of Technology i que s’ha estès a diverses universitats arreu del món. L’OCW és un dels diferents projectes d’innovació educativa que impulsa la Universitat de València per tal d’afavorir el procés d’ensenyament-aprenentatge, centrant-lo en l’alumnat, com a un dels pilars fonamentals en que es basa l’Espai Europeu d’Educació Superior. Malgrat ser un projecte ambiciós i de reconegut prestigi, a hores d’ara, la implicació dels docents en el projecte és més bé escassa. L’objectiu d’aquesta investigació ha sigut conèixer el motius de l’ús d’aquesta iniciativa per part dels docents de la Universitat de València donat que l’adopció d’una innovació és un procés complex en el que intervenen diferents factors. Per a entendre aquest fenomen s’ha considerat la Teoria de la Difusió de les Innovacions com a marc teòric de referència i s’ha realitzat un estudi qualitatiu a través de la realització d’entrevistes semi-estructurades al professorat de les titulacions en Ciències de la Salut de la Universitat de València per a conèixer les seues actituds i opinions respecte al moviment Open i concretament, a la iniciativa OCW, així com les estratègies que poden facilitar la seua implantació. Després de l’anàlisi de resultats, les línies de treball que facilitarien l’augment de l’adopció de la citada iniciativa serien: màrqueting, formació en habilitats, sensibilització sobre materials d’accés obert, treball de la propietat intel•lectual i motivació.