El proceso de socialización de los adolescentes postmodernos:entre la inclusión y el riesgo. Recomendaciones para una ciudadanía sostenible
- Navarro Pérez, José Javier
- Pérez Cosín, José Vicente
- Perpiñán, Silvia
ISSN: 1139-1723
Año de publicación: 2015
Título del ejemplar: Jóvenes, ocio y educación en la sociedad red
Número: 25
Páginas: 143-170
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Pedagogía social: revista interuniversitaria
Resumen
The present study portraits the interests, opinions, and uncertainties that surround teenagers who live in a fragile environment. This study addresses these situations in three neighborhoods of the metropolitan area of Valencia. It analyzes the context in which these teenagers socialize: their family ties and community relationships, their routines and reality perceptions. We focus on these teenagers with the aim of identifying the risks they are exposed to, and proposing a diagnosis that determines the challenges these teenagers find when socializing. We employ triangulation to analyze quantitative and qualitative data. The ultimate purpose of this study is to develop guidelines for the socio-educational inclusion. Reamed within the new social change studies, this paper analyzes the main positive and negative factors that have an impact on a resilient socialization or, on the contrary, on a risky socialization. The main results show a change in the society which mainly affects adolescents. Little interest in group recreational activities, with few references to life in the community, loss of imagination in games. There are few references to the value system, little interest in government to plan leisure. It is proposed that local government institutions build critical awareness mechanisms to work in active learning of adolescents
Referencias bibliográficas
- Alberdi, I. (1999). La nueva familia española. Madrid: Taurus.
- Bohder, F. (1987). Familia y espacio educativo. Madrid: Pro-Logo.
- Caride, J. A., Lorenzo, J. J. & Rodríguez, M.A. (2012). Educar cotidianamente: el tiempo como escenario pedagógico y social en la adolescencia escolarizada. Pedagogía Social. Revista Interunivesitaria, 20, 19-60. doi: 10.7179/psri_2012.20.1
- Cieslick, G. & Pollock, E. (2002). Young People in Risk Society. The Restructuring of Youth Identities and Transitions in Late Modernity, Ashgate: Aldershot.
- Claes, M., Lacourse, E., Ercolani, A., Pierro, A., Leone, L. & Presaghi, F. (2005). Parenting, Peer Orientation, Drug Use, and Antisocial Behavior in Late Adolescence: A Cross-National Study. Journal of Youth and Adolescence, 34, 5, 401-411. doi: 10.1007/s10964-005-7258-8
- Cohen, S. (1985). Visions of Social Control: Crime, Punishment and Classification. London: PolicyPress.
- Colectivo Lorenzo Luzuriaga (2012). Documento sobre el fracaso escolar en el Estado de las Autonomías. Madrid: Wolters Kluwer.
- Dempsey, K. & Lescott, G. (2013). Complexity and family conflict. Journal of Family Therapy and Cognitive, 6, 3, 303-311.
- Espada, J.P., Morales, A. & Orgilés, M. (2013). Relación entre la edad de debut sexual y el sexo bajo los efectos de las drogas en la adolescencia. Revista española de drogodependencias, 1, 25-35
- Feixa, C. (2011). Juventud, espacio propio y cultura digital. Revista Austral de Ciencias Sociales. 20, 95-120. doi: 10.4206/rev.austral.cienc.soc.2011.n20-07
- Funes, J. (2009). 9 ideas clave para educar en la adolescencia. Barcelona: Graó Ediciones.
- Garrido, V., Stangeland, P. & Redondo, S. (1999). Principios de Criminología. Valencia: Tirant lo Blanch.
- Gil Calvo, E. (2004). Emancipación tardía y estrategia familiar. Revista de Estudios de Juventud, 58, 9-18.
- Gil Calvo, E. (2008). Consecuencias de la familia carencial en el niño difícil. Conexiones. Revista de reflexión sociológica de la Universidad de Sao Tomas. 4, 56-67.
- He, K., Kramer, E., Houser, R.F., Chomitz, V.R. & K.A. Hacker (2004): Defining and underst and inghealthy life styles choices for adolescents. Journal of Adolescent Health, 35, 26-33. doi: 10.1016/j.jadohealth.2003.09.004
- Herrero, M.N. (2003). Adolescencia, grupo de iguales, consumo de drogas y otras conductas problemáticas. Revista de Estudios de Juventud, 62, 81-91
- Hutchinson, S.H. & Robertson, B.J. (2012). Educación para el Ocio: ha llegado la hora de un nuevo objetivo para una vieja idea. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 19, 127-139.
- Livingstone, S. (2013). Online risk, harm and vulnerability: reflections on the evidence base for child Internet safety policy, Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 35, 13-28.
- Lucchini, R. (1999). Niño de la calle: Identidad, sociabilidad, droga. Barcelona: Los libros de la Frontera.
- Marín, F. J. & Olivares, A. (2009). Motivations for the physical and sport activity and their social environment in the secondary students from a public center and a private center in Granada. Retos, 16, 108-110.
- McLuhan, M. & Fiore, Q. (1967).The medium is the message. New York: RandomHouse.
- Moral, M.V. (2004). Jóvenes, redes sociales de amistad e identidad psicosocial: la construcción de las identidades juveniles a través del grupo de iguales. Revista galego-portuguesa de psicología e educación: revista de estudios e investigación en psicología y educación, 11, 183-206.
- Navarro, J.J. & Puig, M. (2010). El valor de la educación afectiva con niños en situación de vulnerabilidad acogidos en instituciones de protección; un modelo de trabajo social basado en la cotidianidad. Revista de Servicios Sociales y Política Social, 90, 65-84.
- Ovejero, A., Moral, M.V. & Pastor, J. (1998). La construcción de la conexión entre percepción de la autoimagen física en adolescentes y la identidad psicosocial. Aula Abierta, 71, 145-172.
- Puig, M. (2013). Pedagogía de la cotidianeidad en el Centro de Recepción de Monteolivete: 25 años de trabajo con menores. Material no Publicado.
- Rivière, M. (2002). Moda de los jóvenes: un lenguaje adulterado. En Félix Rodríguez (Comp.). Comunicación y cultura juvenil. Barcelona: Ariel. 87-92.
- Rubio Gil (Dir.) (2009). Adolescentes y jóvenes en la red: factores de oportunidad. Madrid: Observatorio de la Juventud, INJUVE.
- Ruiz, T. (2009). Sociología de la familia. Alicante: Ediciones de la Universidad de Alicante.
- Scandroglio, B. & López, J. S. (2013). La violencia grupal juvenil. Psicología Política, 46, 95-115.
- Scheier, L.M., Botvin, G.J. & E. Baker (1997). Risk and protective factors as predictors of adolescent alcohol involvement and transitions in alcohol use: A prospective analysis, Journal of Studies on Alcohol, 58, 652-667.
- Scheler, M. (2000). El formalismo en la ética y la ética material de los valores. Madrid: Caparrós.
- Steinberg, K. (2003). Razonamiento moral y la ilógica adolescencia. Santiago: Sarabia.
- Tarín, M. & Navarro, J.J. (2006). Adolescentes en riesgo: casos prácticos y estrategias de intervención socioeducativa. Madrid: CCS.
- Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Barcelona: Gedisa.
- Tonucci, F. (2007). Frato, 40 años con ojos de niño. Barcelona: Octaedro.
- Uceda, F.X. Pitarch, M.D. & Montón, C. (2012). Incidence of supply of public and private educational services in regards with vulnerability and social exclusion: the case of the city of Valencia. Pedagogia i Treball Social, Vol. 2, (2), 25-46.
- Valverde, J. (2002). El dialogo terapéutico en exclusión social. Madrid: Narcea.
- Vilar, R. (1985). Las raíces sociales en la delincuencia de menores. Revista Poder Judicial, 16. Madrid: Ediciones del Consejo General del Poder Judicial.