EL camí obert per a la igualtat de gènere en la recercaquan les científiques qüestionen l'estat de la ciència i les institucions incorporen la crítica

  1. Ana Sánchez
  2. Teresa Samper Gras
  3. Marcela Jabbaz
  4. Capitolina Díaz
Revista:
Mètode: Revista de difusió de la investigació

ISSN: 1133-3987

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: SheScience ciència amb perspectiva de gènere.

Número: 91

Páginas: 48-55

Tipo: Artículo

DOI: 10.7203/METODE.7.8187 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Mètode: Revista de difusió de la investigació

Resumen

La institucionalització de polítiques d’igualtat en el camp científic, tant en el marc general com en l’europeu, hauria d’afavorir el progrés cap a la igualtat en un espai que es vol veure a si mateix marcat per la capacitat i el mèrit. Però les pràctiques discriminatòries, conscients o inconscients, directes o indirectes, deixen les dones fora de molts llocs en què per la seua vàlua haurien d’estar. Bona part de les institucions científiques i dels seus professionals encara no han entès que si no vigilen el compliment real, no sols formal, de la igualtat de gènere, perdran part del talent que aquestes mateixes institucions ajuden a crear.

Referencias bibliográficas

  • Barral, M. J., Magallón, C., Miqueo, C. & Sánchez, M. D. (Eds.). (1999). Interacciones ciencia y género. Discursos y prácticas científicas de mujeres. Barcelona: Icaria.
  • Durán, M. A. (1981). Sobre la posibilidad de un conocimiento no sexista. In M. A. Durán (Ed.), Liberación y utopía (pp. 7–33). Madrid: Akal.
  • European Commission. (2016a). Open innovation, open science, open to the world. A vision for Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi: 10.2777/061652
  • European Commission. (2016b). She figures 2015. Gender in research and innovation. Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi: 10.2777/744106
  • Fausto-Sterling, A. (2000). The five sexes, revisited. Sciences, 40(4), 18–23. doi: 10.1002/j.2326-1951.2000.tb03504.x
  • Haraway, D. (1991). A cyborg manifesto: Science, technology, and socialist-feminism. In Simians, cyborgs and women: The reinvention of nature (pp. 149–181). New York, NY: Routledge. doi: 10.1007/978-1-4020-3803-7_4
  • Harding, S. (1991). Whose science? Whose knowledge?: Thinking from women’s lives. New York, NY: Cornell University Press.
  • Harding, S. (1996). Ciencia y feminismo. Madrid: Morata. (Original work published in 1986).
  • Keller, E. F. (2002). Making sense of life: Explaining biological development with models, metaphors, and machines. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Kuhn, T. S. (2013). La estructura de las revoluciones científicas (C. Solís, Trad.). Mexico: Fondo de Cultura Económica. (Original work published in 1962).
  • Lipinsky, A. (2014). Gender equality policies in public research. Based on a survey among members of the Helsinki Group on Gender in Research and Innovation, 2013. Retrieved from http://ec.europa.eu/research/pdf/199627_2014%202971_rtd_report.pdf
  • Longino, H. (1993). Subjects, power and knowledge: Description and prescription. In L. Alcoff (Ed.), Feminist philosophies of science in feminist epistemologies (p. 101–120). New York, NY: Routledge.
  • Maturana, H., & Varela, F. (2007). El árbol del conocimiento. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  • Pérez Sedeño, E., & Canales Serrano, A. F. (2013). Educación superior e investigación científica: Historia, sociología y epistemología. In C. Díaz Martínez, & S. Dema Moreno (Eds.), Sociología y género (pp. 228–252). Madrid: Tecnos.
  • Resolution on women’s careers in science and universities, and glass ceilings encountered. (2015). Retrieved from http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A8-2015-0235+0+DOC+XML+V0//EN
  • Sánchez, A. (1993). El debate sobre la selección sexual: Complejidad versus determinismo. Arbor, 144(565), 141–172.
  • Schiebinger, L. (2013). Gendered innovations. How gender analysis contributes to research. Luxemburgo: Publications Office of the European Union. Retrieved from http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/gendered_innovations.pdf
  • Schiebinger, L., & Schraudner, M. (2011). Interdisciplinary approaches to achieving gendered innovations in science, medicine and engineering. Interdisciplinary Science Reviews, 36(2), 154–167. doi: 10.1179/030801811X13013181961518