Salud SexualLa gran olvidada del ámbito educativo

  1. Ríos Espuny, Ana Fe 1
  2. Bataller i Perelló, Vicent 2
  3. Tárraga, Pedro Juan 3
  4. Casanova, Âlec 4
  5. Bonilla, Amparo 5
  1. 1 Sexóloga. Psiquiatra. Centro de Salud Sexual y Reproductiva de Silla. Valencia
  2. 2 Sexólogo. Psicoterapeuta de Orientación Psicoanalítica. Presidente Sexólogos Sin Fronteras. Delegado Federal Salud Sexual -DDSS. València
  3. 3 Profesor Sexología Medica Universidad Castilla la Mancha
  4. 4 B.A. in Teacher Training and B.A. in English Studies
  5. 5 Universidad de Valencia. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamientos Psicológicos
Journal:
Journal of Negative and No Positive Results: JONNPR

ISSN: 2529-850X

Year of publication: 2018

Volume: 3

Issue: 12

Pages: 946-957

Type: Article

DOI: 10.19230/JONNPR.2641 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Journal of Negative and No Positive Results: JONNPR

Abstract

Introduction: Sexual education is a priority in the psychosocial development of people and there is a significant deficit both in the school and the Institutes and Universities, in the informative-preventive  field, as in sexual counseling and in the intervention of Clinical Sexology and / or Sexual Medicine that  are taught, already as indispensable subjects in the Faculties of Medicine of Europe, USA, Canada and  Latin America. In Spain we have more than a decade with a Master of Sexology that is taught at  universities (Almeria, Health Sciences (UAL, Seville, Extremadura) Other University as Camilo José Cela, (at the INCISEX, the Institute of Sexological Sciences ) has been teaching sexology for more than 4  decades, and today sex education occupies spaces in many schools and in many families.The physical  and emotional need to touch us, to give us pleasure and intimacy, accompanies us from birth to We die, to all people, sexuality is reworked throughout a life.Objective: To value sexual education in our area. Method: Analysis of rights and duties in education applied to the sexual field in our country. The OMS. defines Sexual Health in 1975. The W.A.S. in the XIII World Congress of Sexology, (29.06.1997 establishes the Universal Declaration of Sexual Rights or Declaration of Valencia) and updates them in 2014.Results: There has been an increase in Spanish legislation in the field of sex education, however, an important deficit is still detected that logically limits the formation and development of people. For a National Sexual Health Plan, and implementation of the March 2010 Law. Organic Law 2/2010, of  arch 3, on sexual and reproductive health and the voluntary interruption of pregnancy. https://www.boe.es/buscar/pdf/2010/BOE-A-2010-3514- consolidado.pdfConclusions: Sexual education should be increased in schools, institutes and universities that facilitate the personal development of all people, from infancy to old age. 

Bibliographic References

  • Bataller i Perelló, Vicent. Tesis Doctoral. Educación Sexual: Estudio de la Sexualidad de los jóvenes de la Comunidad Valenciana en Base a un Servicio Público de Información Sexual. Universitat de València. E. G.Valencia, 1995. vicentebataller@ono.com.
  • Educación Sexual y Mediación. Conseyu de la Mocedá del principáu d ´Asturies. Asturias, 2004 . www.cmpa.es
  • Carlos de la Cruz. Instituto de Sexología de Madrid (INCISEX).Guía para trabajar en el tiempo libre la diversidad de orientación sexual. Consejo Juventud de España. Madrid, 2001. www.cje.org
  • Bataller i Perelló, Vicent. Transexualidad, Transgenerismo, Trastornos de la Identidad Sexual…. ¿De qué estamos hablando?.Sexualitat. Elles i Ells. Revista Viure en Salut. Conselleria de Sanitat i Consum. Generalitat Valenciana. Nº 57. Noviembre del 2002. www.carlaantonelli.com ; areatrans@fegt.org
  • Bataller i Perelló, Vicent. La salud Sexual. Área de salud Integral de la FELGT.6 años de historias de amor. Compañía Biomédica Pfizer. Madrid, 2003,2004; www.siquierespuedes.com ; www.felgt.org
  • Declaración de VALÈNCIA o Declaración Universal de los Derechos Sexuales. XIII Congreso Mundial de Sexología. València, Junio, 1997.Ratificada por la was en Hong Kong en 1999, en el XIV Congreso Mundial de Sexología.
  • Guía práctica de herramientas y recursos educativos en diversidades familiares http://www.felgtb.com/descargas/familias/Lasfamiliasenlasaulas.pdf.
  • Borras Vals JJ., Perez Cochinillo M. Sexuality and Human Rights. Proceedings of The 13 World Congress of Sexology. Eds.1997.
  • Promoción de la salud sexual. Recomendaciones para la acción. Actas de una reunión de consulta convocada por: Organización Panamericana de la salud (OPS) y Organización Mundial de la Salud (OMS), en colaboración con la Asociación Mundial de Sexología(WAS). Antigua Guatemala, Guatemala, 19 al 22 de mayo de 2000.
  • Salud Sexual para el Milenio. Declaración y Documento Técnico. Minneapólis. World Association for Sexual Health. 2008.
  • Orientaciones Técnicas Internacionales sobre Educación en Sexualidad. Un enfoque basado en la evidencia orientado a escuelas, docentes y educadores de la salud. UNESCO, 2010. 10.
  • ComprehensiveSexuality Education: Advancing Human Rights, Gender Equiality and Improved Sexual and Reproductive Health. United Nations Population Fund (UNFPA). Bogotá (Colombia).2010. Documentos.
  • Standards for Sexuality Education in Europe.WHO Regional Office for Europe and Federal Centre for Health Education, BZgA. Colonia, 2010.
  • Hurtado Murillo F, Pérez Conchillo M, Rubio-Aurioles E., Coates R, Coleman E., Corona Vargas E., Mazín R., y Horno Goicoeche P. Educación para la sexualidad con bases científicas: Documento de consenso de Madrid. 2012.