Sonidos que educanel papel del paisaje sonoro en la formación de maestros

  1. Botella Nicolás, Ana María 1
  2. Hurtado Soler, Amparo 1
  3. Escorihuela Carbonell, Guillem 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
epsir: European Public & Social Innovation Review

ISSN: 2529-9824

Year of publication: 2025

Issue Title: Miscelánea

Issue: 10

Type: Article

DOI: 10.31637/EPSIR-2025-1541 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: epsir: European Public & Social Innovation Review

Abstract

Introduction: This paper presents results of the research project I+D+i CIAICO/2022/129 of the Generalitat Valenciana: "The soundscape as an interdisciplinary learning context in teacher training: analysis, design and evaluation of educational resources". The main objective of the study was to explore the acoustic environment and the soundscape from both an auditory and a visual perspective, and its application as an interdisciplinary learning context in the initial training of future teachers. Methodology: A quasi-experimental mixed methods approach was adopted, integrating quantitative and qualitative elements in different phases. Students actively participated in the elaboration of an activity notebook, which was validated using the Delphi technique. Results: The results of the study showed that 98.9% of the students evaluated the use of ICT favourably, considering it a motivating and effective tool for learning. Furthermore, 95.4% of the participants were of the opinion that the musical proposals contribute significantly to the acquisition of professional competences.. Conclusions: The results reflect a high level of achievement of the proposed objectives and demonstrate the effectiveness of the resource used to improve auditory perception and musical listening. This suggests that the strategies implemented are valuable didactic tools in these fields.

Bibliographic References

  • Botella, A. Mª. (2020). El paisaje sonoro como arte sonoro. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 15(1), 112-125. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae15-1.epsc
  • Botella, A. Mª. y Hurtado, A. (2016). Innovación docente en el grado de maestro de la Universitat de València: La percepción auditiva y visual del paisaje a través de las TIC. Opción, 32(7), 215-230. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/21472
  • Botella, A. Mª. y Hurtado, A. (2017). Innovación educativa y renovación de metodologías docentes: Ieducarts y L’Hort 2.0. Innovación Educativa, 27, 205-217. https://doi.org/10.15304/ie.27.4107
  • Creswell, J. W. (2014). Diseño de investigación: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods. Thousand Oaks.
  • Delgado, E. (2015). El paisaje en la formación de maestros, un recurso educativo de alto interés para la educación primaria. Tabanque: Revista Pedagógica, 28, 117-138. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/15670
  • Delgado, L. (2014). Alpujarra, paisaje cultural. Centro UNESCO de Andalucía.
  • EARS. (2014). Ecología acústica. Electroacoustic Resource Site.
  • Espinosa, S. (2006). Ecología, acústica y educación. Bases para el diseño de un nuevo paisaje sonoro. Graó.
  • Evans, G. W., Otto, S. y Kaiser, F. G. (2018). Childhood origins of young adult environmental behavior. Psychology Sciences, 29, 679-687. https://doi.org/10.1177/0956797617741894
  • García de la Vega, A. (2011). El Paisaje: un desafío curricular y didáctico. Revista Didácticas Específicas, 4, 5-24. https://doi.org/10.15366/didacticas2011.4.001
  • Gómez, A. (2010). El paisaje como patrimonio cultural, ambiental y productivo. Análisis e intervención para su sostenibilidad. KEPES, 7(6), 91-106. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/481
  • Green, R. A. (2014). The Delphi Technique in Educational Research. SAGE Open, 4(2). https://doi.org/10.1177/2158244014529773
  • Hurtado-Soler, A., Marín-Liébana, P., Martínez-Gallego, S. y Botella-Nicolás, A. Mª. (2020). The Garden and Landscape as an Interdisciplinary Resource Between Experimental Science and Artistic-Musical Expression: Analysis of Competence Development in Student Teachers. Frontiers in Psychology, 11, 2163. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02163
  • Hurtado, A., Botella, A. Mª. y Ramos, S. (2018). La realidad aumentada y virtual como herramientas didácticas para aproximar el paisaje sonoro al alumnado. En del Valle, Mª. E. (Coord.), Tecnoaulas y nuevos lenguajes educativos (pp. 239-247). Tecnos.
  • Largo-Wight, E., Guardino, C., Wludyka, P. S., Hall, K., Wight, J. T. y Merten, J. W. (2018). Nature contact at school: the impact of an outdoor classroom on children’s well-being. International Journal of Environmental and Health Research, 28, 653-666. https://doi.org/10.1080/09603123.2018.1502415
  • Martínez-Sala, A. -M., Barrientos-Báez, A. y Caldevilla-Domínguez, D. (2021). Educomunicación 2.0: una herramienta clave en las estrategias de marketing sostenible en el sector turístico. Revista FACE, 21(2), 99-108. https://doi.org/10.24054/face.v21i2.1107
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Sage.
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1976). El mundo de los sonidos. Los sonidos del mundo. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000074828_spa
  • Otondo, F. (2018). Paisajes sonoros reales e imaginarios. Resonancias: Revista de Investigación Musical, 22(42), 131-141. https://doi.org/10.7764/res.2018.42.7
  • Palmese, C., Carles, J. L. y Rodríguez, A. (2023). Paisaje sonoro: herramienta pluridisciplinar entre educación musical y ambiental. En E. dos Santos, A. K. Flores y A. L. Crozetta (coords.), A música e seus encontros: da paisagem sonora à análise musical (pp. 14-35). Editora da Escola de Música da Universidade Federal do Pará EMUFPA.
  • Pérez-López, R., Eugenio-Gozalbo, M., Zuazagoitia, D. y Ruiz-González, A. (2020). Organic Learning Gardens in Higher Education: Do They Improve Kindergarten Pre-service Teachers’ Connectedness to and Conception of Nature? Frontiers Psychology, 11, 282. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00282
  • Puente, P. (2012). El valor emocional de la experiencia paisajística. Querencias y paisajes afectivos. Cuadernos Geográficos, 51, 270-284. https://revistaseug.ugr.es/index.php/cuadgeo/article/view/242
  • Schafer, R. M. (1977). The soundscape. Our sonic environment and the tuning of the world. Destiny Books.
  • Schafer, R. M. (1992). A sound education. Arcana Editions.
  • Schafer, R. M. (2011). Limpieza de oídos. Melos.
  • Schafer, R. M. (2012). El nuevo paisaje sonoro. Melos.
  • Sena-Rivas, W. R., Casillas-Martín, S., Barrientos-Báez, A. y Cabezas-González, M. (2019). La Educomunicación en el contexto de alfabetización de personas jóvenes y adultas en América Latina: estado de la cuestión a partir de una revisión bibliográfica sistemática. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 133-171. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1325
  • Siegel, D. J. y Bryson, T. P. (2012). El cerebro del niño. 12 estrategias revolucionarias para cultivar la mente en desarrollo de tu hijo. Alba.
  • Sobko, T., Jia, Z. y Brown, G. (2018). Measuring connectedness to nature in preschool children in an urban setting and its relation to psychological functioning. PLoS One, 13, e0207057. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207057
  • Williams, D. y Dixon, S. (2013). Impact of garden-based learning on academic outcomes in schools: Synthesis of research between 1990 and 2010. Review of Educational Research, 83(2), 211-235. https://doi.org/10.3102/0034654313475824
  • Wrightson, K. (2000). Una introducción a la ecología acústica. Estudio de Música Electroacústica, 1-11. https://www.eumus.edu.uy/eme/ps/txt/wrightson.html