Estudio de la percepción y evaluación de la música contemporáneaimplicaciones didácticas

  1. Botella Nicolás, Ana María 1
  2. González-Ferrandis, Francisco 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
epsir: European Public & Social Innovation Review

ISSN: 2529-9824

Year of publication: 2024

Issue Title: Innovando en contenidos universitarios para el futuro

Issue: 9

Type: Article

DOI: 10.31637/EPSIR-2024-743 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: epsir: European Public & Social Innovation Review

Abstract

Introduction: Contemporary music has not achieved a significant role in music education. The limited inclusion of contemporary works and composers in educational levels reduces students’ ability to appreciate, value and enjoy this repertoire. The study analyzes the experience of a group of Primary Education Degree students who volutarily attended a contemporary music concert. The aim is to identify the appreciative strategies and beliefs of the participants regarding the educational interest of contemporary repertoire. Methodology: The study employs a qualitative methodology and inductive content analysis of personal documents prepared by the participants (27 students without musical training) after the concert. Results: The results of the analysis are structured around three thematic categories: perception, evaluation, and educational interest. Discussions: The results are interpreted and discussed by establishing connections with the findings of previous research. Conclusions: The results have practical implications in the field of music education, as they allow the design of educational interventions that improve the understanding, appreciation, and enjoyment of contemporary repertoire.

Bibliographic References

  • Botella, A. M. y Lerma, N. (2016). Estudio comparativo de dos metodologías aplicadas para la compresión de la música contemporánea en la Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica Complutense de Investigación En Educación Musical - RECIEM, 13. https://doi.org/10.5209/reciem.48423 DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.48423
  • Deliege, I. y El Ahnmadi, A. (1990). Mechanisms of Cue Extraction in Musical Groupings: A Study of Perception on Sequenza VI for Viola Solo by Luciano Berio. Psychology of Music, 18(1), 18–44. https://doi.org/10.1177/0305735690181003 DOI: https://doi.org/10.1177/0305735690181003
  • Díaz, M. y Muñoz, E. (2012). La musique contemporaine à l’école: entre le savoir musical et apprentissage créatif. En M. Giglio y S. Boechat-Heer (Eds.), Innovations et réformes éducatives dans la formation des enseignats. Actes de la recherche (pp. 33–41).
  • Donnat, O. (2004). Les univers culturels des Français. Sociologie et Sociétés, 36(1), 87–103. https://doi.org/10.7202/009583ar DOI: https://doi.org/10.7202/009583ar
  • García-Laborda, J. M. (1992). Didáctica de la nueva música. RIFOP: Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 13, 87–98.
  • Graf, L. K. M. y Landwehr, J. R. (2017). Aesthetic pleasure versus aesthetic interest: The two routes to aesthetic liking. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00015 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00015
  • Imberty, M. (1993). How do we perceive atonal music? Suggestions for a theoretical approach. Contemporary Music Review, 9(1–2), 325–337. https://doi.org/10.1080/07494469300640541 DOI: https://doi.org/10.1080/07494469300640541
  • Lizandra, J. y Peiró-Velert, C. (2020). Las relaciones sociales y su papel en la motivación hacia la práctica de actividad física en adolescentes: Un enfoque cualitativo. Retos, 37, 41–47. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70374
  • Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista de Investigación En Psicología, 9(1), 123–146. https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033 DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033
  • Mateos, D. (2007). La música contemporánea y los futuros maestros de educación musical. (Tesis Doctoral). Universidad de Málaga, Málaga.
  • Mateos, D. (2011). Amenazas a la educación y el consumo de la música clásica contemporánea. Eufonía: Didáctica de La Música, 53.
  • Matoš, N. y Čorić, A. (2018). Levels of Music Appreciation as a Challenge for Music Curriculum. “Music in Society” The Collection of Papers, 10. https://doi.org/10.51515/issn.2744-1261.2018.10.87 DOI: https://doi.org/10.51515/issn.2744-1261.2018.10.87
  • Meyer. (2001). Emoción y significado en la música. Alianza.
  • Urrutia, A. y Díaz, M. (2013). La Música Contemporánea en la Educación Secundaria: características, prácticas docentes y posicionamiento del profesorado. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 17, 1–40. DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i17.413
  • Urrutia, A. (2012). La presencia y el uso de la música contemporánea en la Educación Secundaria: un estudio en la comunidad autónoma del País Vasco (Tesis Doctoral). Universidad del País Vasco, Bilbao.
  • Valls, M. A. y Rusinek, G. (2010). La música contemporánea en el aula de Primaria. En M. E. Riaño (Ed.), Actas del Seminario Internacional de Investigación en Educación Musical (pp. 244–248).