Reflexiones de estudiantes de magisterio entorno al paisaje sonoro y la visualidad con dispositivos móviles en el grado de infantilUn caso a estudio desde la educación artística y la interdisciplinariedad con los ODS

  1. Mascarell-Palau, David 1
  2. Rodríguez López, Ramona
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad Politécnica de Valencia
    info

    Universidad Politécnica de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/01460j859

Journal:
Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

ISSN: 2254-6073

Year of publication: 2023

Issue Title: La producción artística; un reto colectivo en proceso de cambio y corrección permanente

Issue: 12

Pages: 41-57

Type: Article

DOI: 10.4995/SONDA.2023.20749 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

Sustainable development goals

Abstract

The interest of the study lies in the need to promote the soundscape concept, and in the promotion of the (SDG) Sustainable Development Goals in the training of future teachers of the Early Childhood Education Degree. We intend to know the value of future teachers to the sensory concept based on listening, taking into account that the childhood educational stage enacts visual communication as a learning instrument. The aim is to perceive the sound sensory experience independently of visual perception as a bet to work on listening attention itself and visuality, in any case, helped by sound. The results support greater sensitivity towards sound analysis and its benefits towards attention, concentration and active listening in infants. They value the activity as a proposal for educational innovation due to the contributions towards new, less traditional forms of learning promoted by ICT, which in this case are required. The student body perceives a higher awareness about implementing educational actions in sustainability and social justice. At the same time, students express their training capabilities on digital competence.

Funding information

Funders

  • Universitat de València
    • Foment de l’educació artística mitjançant la interdisciplinarietat en l’etapa infantil amb l’ús de les TIC’s. Cooperació universitat-escola amb docents i discents de Magisteri (Código 2736790)

Bibliographic References

  • Alcalá, R. y Marfil-Carmona, R. (2016). Cultura Visual i alfabetización mediática en educación infantil. Posibilidades del diálogo con las imágenes. En actas del I Congreso Internacional Comunicación y pensamiento. Comunicracia y desarrollo social, pp. 1240 -1254 https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/51487/Pages%20from%20978-84-945243-2-51-15.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Arnheim, R. (1954). Art and visual perception: A psychology of the creative eye. Aurora: University of California.
  • Augoyard, J. (1991). Les qualités sonores de la territorialité humaine. Arch & Comport/ Arch. Behav, 7, 13-24.
  • Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
  • Benítez, J. (2015). El paisaje sonoro de algunos ambientes de la ciudad de Pereira como estrategia de educación ambiental. Trabajo de grado presentado como requisito parcial para optar al título de Administrador Ambiental. Universidad Tecnológica de Pereira. https://www.academia.edu/17865708/El_paisaje_Sonoro_de_algunos_ambientes_de_la_ciudad_de_Pereira_como_estrategia_de_educación_ambiental
  • Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Botella Nicolás, A. M., Hurtado Soler, A., y Ramos Ahijado, S. (2019). Innovación y TIC en el paisaje sonoro de la música festera a través de la creación de musicomovigramas. [Innovation and ICTs in the sound landscape of festive music through the creation of musicomovigrams]. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 147, 109-123. https://doi.org/10.15178/va.2019.147.109-123
  • Cobos, Juan, Simbaña, Verónica & Jaramillo, Lilian (2020). El mobile learning mediado con metodología PACIE para saberes constructivistas. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 28(1), pp. 139-162. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.05
  • Colás, M. y Buendía, L. (1998). Investigación Educativa. Sevilla: Alfar.
  • Fidalgo-Blanco, A. (2019). Últimas tendencias en innovación docente ¿cómo aplicarlas en el aula? IX Jornada Universitaria de Innovación y Calidad (Universidad de Deusto, 27 de noviembre de 2019). Doi:10.5281/zenodo.3554296
  • García-Ruiz, R., Buenestado-Fernández, M., & RamírezMontoya, M.S. (2023). Evaluación de la Competencia Digital Docente: instrumentos, resultados y propuestas. Revisión sistemática de la literatura [Assessment of Digital Teaching Competence: instruments, results and proposals. Systematic literature review]. Educación XXI, 26(1), 273-301. https://doi.org/10.5944/educxx1.33520
  • Hedfors, P. & Berg, P. (2003). The Sounds of Two Landscape Settings: auditory. Landscape Research, 28(3), 245-263. https://doi.org/10.1080/01426390306524
  • Hurtado, A. y Botella, A. (2023). El paisaje sonoro y visual como recurso educativo para la formación del profesorado. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 12, 2-11. https://doi.org/10.37467/revhuman.v12.4714
  • Llorca, J. (2017). Paisaje sonoro y territorio. El caso del barrio San Nicolás en cali, Colombia. Revista Invi, 32(89) 9-59. https://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/62762 https://doi.org/10.4067/S0718-83582017000100009
  • Mascarell, D. (2020). Fomento del Mobile Learning en educación alrededor de la última década. Un estudio de caso en España través de una selección de aportaciones. [Promotion of Mobile Learning in education around the last decade. A case study in Spain through a selection of contributions].Vivat Academia. Revista de Comunicación, 153, 73-97. https://doi.org/10.15178/va.2020.153.73-97
  • Mascarell, D. (2022). Estimulación temprana multisensorial en la etapa infantil. Propuestas prácticas con educación artística. Arts, Linguistics, Literature and Language Research Journal, 2(5), 1-12. https://www.atenaeditora.com.br/catalogo/artigo-revista/estimulacion-temprana-multisensorial-en-la-etapa-infantil-propuestas-practicas-con-educacion-artistica https://doi.org/10.22533/at.ed.929252225079
  • Mascarell, D., & Martínez, A. (2022). La educación en artes como medio para el aprendizaje globalizador en la primera infancia con apoyo de las TIC. Propuestas ante la SARS-COVID 19. Acción Y Reflexión Educativa, (47), 147-171. https://doi.org/10.48204/j.are.n47.a2587
  • Maxwell, J. A. (1998) "Designing a Qualitative Study". En: BICKMAN, L.; ROG, D. J. (ed.). Handbook of Applied Social Research Method. Thousand Oaks: CA, Sage, pp. 69-100.
  • Merriam, S. y Tisdell, E. (2016). Qualitative Research. A guide to design and implementation (Fourth edi). San Francisco, California: Jossey-Bass.
  • Prendes Espinosa, M.P., Martínez Sánchez, F. y Gutiérrez Porlán I. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED Revista de Educación a Distancia, 56. http://www.um.es/ead/red/56/prendes_et_al.pdf https://doi.org/10.6018/red/56/7
  • Rodríguez, G. A. (2015). Música, creación e interpretación: del aula universitaria al aula de educación infantil. Opción, 31(6), 742-764. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045571045
  • Rodríguez, R. (2021). Prácticas experimentales e indagación sobre sonido, territorio y tecnologías contemporáneas: Cartografías, soportes de escucha y sonidos disruptivos. (Tesis Doctoral). Valencia: Universitat Politècnica de València.
  • Rodríguez-López, R. (2022). Relaciones-transformaciones a través de la escucha en la formación de maestros/as. V Congreso Internacional de Investigación en Artes Visuales ANIAV 2022. RE/DES, 438-448. https://doi.org/10.4995/ANIAV2022.2022.15495
  • Rodríguez-López, R. y Soto-González, M. D. (2023). Historias sonoras como recurso transversal en la formación universitaria. En M. D. Soto González (coords.), Transdisciplinariedad y pensamiento reflexivo y creativo a través de los objetivos de desarrollo sostenible en la universidad (pp. 23-33). Barcelona: Graó.
  • Sandín, M.P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación: Fundamentos y Tradiciones. Madrid: Mac Graw-Hill.
  • Sarget, Mª. A. (2003). La música en la Educación Infantil: estrategias cognitivo-musicales. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 18, 197-209. https://www.researchgate.net/publication/28154019_La_musica_en_la_educacion_infantil_Estrategias_cognitivo-musicales
  • Schafer, M. (1977). The soundscape: The tunning of the word. Toronto: McClelland & Stewart.
  • Schafer, R. M. (2013). El Paisaje Sonoro y la Afinación del Mundo. Intermedio.
  • Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.