El aprendizaje de la técnica pianística en las Enseñanzas Artísticas Superioresun estudio sobre la perspectiva del estudiantado
- Ana María Botella Nicolás
- Rosa Isusi Fagoaga
- Martín Mateo Laguía
ISSN: 1698-7454
Year of publication: 2023
Volume: 20
Pages: 229-251
Type: Article
More publications in: Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical
Abstract
This article characterizes the learning of piano technique in regulated education, in centers that teach Higher Artistic Education in the specialty of Interpretation in Spain. For this, a questionnaire was designed and validated, which was later applied to the population. The resulting sample has been 122 people. The objectives of the study were descriptive in nature and intended to characterize the profile of the students and learn about their conceptions about piano technique, as well as establish a theoretical paradigm about the teaching-learning of this subject at present which would contemplate the resources available and used to their learning, the evaluation processes, and the demands of the students for the improvement of the technical mastery of the instrument. The results obtained indicate that the questionnaire is valid and reliable to measure the stated objectives. This study is the first carried out on the teaching-learning process of piano technique in Spain and the conclusions allow us to advance in its knowledge and improvement.
Bibliographic References
- Abankwa, J. y Mikkilä, M. (2018). Piano teacher education in Finland and Germany: Targeted competencies and respective learning environments of two cases. International Journal of Music Education, 36(4), 616-629. https://doi.org/10.1177/0255761418775130
- Abdel, S. (2010). A comparative study of piano curricula in Egypt and the USA (with specific reference to the school of music at the university of Illinois). International Journal of Music Education, 28(4), 353-368. https://doi.org/10.1177/0255761410381725
- Aufegger, L., Perkins, R., Wasley, D. y Williamon, A. (2017). Musician’s perceptions and experiences of using simulation training to develop performance skills. Psychology of Music, 45(3), 417-431. https://doi.org/10.1177/0305735616666940
- Báez, I. (2019). Análisis del diseño curricular de la Especialidad de Interpretación en las Enseñanzas Artísticas Superiores de Música de Andalucía en su Itinerario Sinfónico: Una propuesta desde las percepciones del profesorado [tesis doctoral, Universidad de Jaén].
- Bonastre, C. (2015). Expresividad y emoción en la interpretación musical [tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid].
- Botella, A. M. e Isusi-Fagoaga, R. (2018). Towards a history of musical education in Spain: Considerations around the Valencian case. Revista de comunicación de la SEECI, 46, 13-27. https://doi.org/10.15198/seeci.2018.46.13-27
- Brahms, J. (2009). 51 Ubungen für Klavier. Henle.
- Castro, C. (2015). Estilos de aprendizaje en la práctica pianística [tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia].
- Chiantore, L. (2001). Historia de la técnica pianística. Alianza Editorial.
- Cid, M. J. (2012). Los conservatorios superiores de Galicia durante la LOGSE. Revista Electrónica de LEEME, 29, 1-22.
- Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
- Corredor, B. (2019). Estudio sobre la lectura a primera vista en el piano en los Conservatorios Profesionales de Música de la Comunidad Valenciana [tesis doctoral, Universitat de València].
- Cortot, A. (2002a). Chopin: 12 Studies op. 10. Salabert.
- Cortot, A. (2002b). Chopin: 12 Studies op. 25. Salabert.
- Cuervo, L. (2012). El piano en Madrid (1800-1830): repertorio, técnica interpretativa e instrumentos [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
- Curbelo, O. (2013). Estudio de la enseñanza del pedal de resonancia del piano a través del análisis de las obras pedagógicas: diseño de una propuesta metodológica para su enseñanza [tesis doctoral, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria].
- Deschaussées, M. (1982). El pianista: Técnica y metafísica. Diputación provincial de Valencia.
- Díaz de Rada, V. (2009). Análisis de datos de encuesta: Desarrollo de una investigación completa utilizando SPSS. Editorial UOC.
- Dohnányi, E. (1950). Essential finger exercises for obtaining a sure technique. Edizioni Suvini Zerboni.
- Drozdov, I., Kidd, M. y Modlin, I. M. (2008). Evolution of one-handed piano compositions. The Journal of Hand Surgery, 33(5), 780-786.
- Escobar-Pérez, J., y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36.
- Escorihuela, G. (2017). La enseñanza de la flauta travesera en los centros Superiores de Música de España [tesis doctoral, Universitat de València].
- Frías-Navarro, D. (2020). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universitat de València.
- García, J. L., González, M. A. y Ballesteros, B. (2001). Introducción a la investigación en educación (tomo II). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
- Gerig, R. R. (2007). Famous pianists & their technique. Indiana University Press.
- Gil, I. (2010). El piano entre bastidores. La enseñanza del piano en el Conservatorio Superior de Música de Vigo [tesis doctoral, Universidad de Vigo].
- Golz, A. (1944). Piano technique and pedagogy through two centuries of the development of the instrument and its literature [tesis doctoral, University of Rochester].
- Gómez-Rodríguez, J. A. y García-Flórez (Eds.). (2015). El piano en España entre 1830 y 1920. Sociedad Española de Musicología.
- Gorbunova, I. B. y Zalivadny, M. S. (2018). The Integrative Model for the Semantic Space of Music: Perspectives of Unifying Musicology and Musical Education. Music Scholarship/Problemy Muzykal‘noi Nauki, 4, 55-64. https://doi.org/10.17674/1997-0854.2018.4.055-064
- Hadjakos, A., Aitenbichler, E. y Mühlhäuser, M. N. (2008). Potential use of inertial measurement sensors for piano teaching systems: Motion analysis of piano playing patterns. En Actas del 4th i-Maestro Workshop on Technology-Enhanced Music Education, Leeds, Inglaterra (pp. 61-68).
- Hanon, C. L. (2006). El pianista virtuoso. Real Musical.
- Hu, Z. (2011). Study on Innovation Mode of Quality Piano Curriculum in Senior Normal Universities and Colleges. En Y. Wang (Ed.). Education and Educational Technology (pp. 255-260). Springer.
- Jiang, Y. (2019). A comparative study of piano performance programs at university-level institutions in china and the united states [tesis doctoral, Florida State University].
- Juntunen, M. (2014). Teacher educator’s visions of pedagogical training within instrumental higher music education. A case in Finland. British Journal of Music Education, 31(2), 157-177. https://doi.org/10.1017/S0265051714000102
- Kaemper, G. (1968). Techniques pianistiques. Alphonse Leduc.
- Keil, A. M. (2015). The dawn of modern piano pedaling: Early twentieth-century piano pedaling literature and techniques [tesis de maestría, Bowling Green State University].
- Laor, L. (2016). In music nothing is worse than playing wrong notes: Nineteenth-century mechanistic paradigm of piano pedagogy. Journal of Historical Research in Music Education, 38(1), 5-24. https://doi.org/10.1177/1536600616662540
- Lebert, S. y Stark, L. (1984). Gran metodo teorico-pratico per lo studio del pianoforte. Ricordi.
- Lennon, M. (1996). Teacher Thinking: a qualitative approach to the study of piano teaching [tesis doctoral, University of London].
- Liszt, F. (2006). Technische Studien (12 vols.). Editio Musica Budapest.
- Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 30(3), 1151-1169. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
- Lorenzo, R. (2009). Los contenidos de la educación pianística en los Conservatorios de Música. Una propuesta integrada [tesis doctoral, Universidad de Granada].
- Mateo-Laguía, M. (2021). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la técnica pianística en las Enseñanzas Artísticas Superiores en la especialidad de Interpretación: La perspectiva del alumnado [tesis doctoral, Universitat de València].
- Maugars, C. (2006). Attitudes of music teachers towards final examinations in the french music conservatoires. International Journal of Music Education, 24(1), 43-55. https://doi.org/10.1177/0255761406063106
- McPherson, G. E., Osborne, M. S., Evans, P. y Miksza, P. (2017). Applying self-regulated learning microanalysis to study musicians’ practice. Psychology of Music, 47(1), 18-32. https://doi.org/10.1177/0305735617731614
- MEFP. (2020). Registro Estatal de Centros Docentes no Universitarios (RCD) [página web]. Recuperado de https://www.educacion.gob.es/centros/selectaut.do
- Meissner, H. y Timmers, R. (2020). Young Musicians’ Learning of Expressive Performance: The Importance of Dialogic Teaching and Modeling. Fontiers in Education, 5(11). https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00011
- Miksza, P. (2015). The effect of self-regulation instruction on the performance achievement, musical self-efficacy, and practicing of advanced wind players. Psychology of Music, 43(2), 219-243. https://doi.org/10/gf9w8w
- Mimaki, K. (2010). Piano performance and technique: a study of the modern grand piano [tesis doctoral, Rice University].
- Neuhaus, H. (2004). El arte del piano. Real Musical.
- Nieto, A. (2006). Contenidos de la técnica pianística. Boileau.
- Nieto, A. (2020). Tecleando: Reflexiones sobre el mundo del piano y del conservatorio. Boileau.
- Norman, J. L. (1969). A historical study of the changes in attitudes toward the teaching of piano technique from 1800 to the present time [tesis doctoral inédita, Michigan State University].
- Oliveira, M. T. G. (2015). A utilização de exercícios de técnica pianística no ensino e na prática de sete professores de piano do Recife [tesis de maestría, Universidade Federal da Paraíba].
- Patterson, D. (1999). One handed: A guide to piano music for one hand. Greenwood Publishing Group.
- Pignatelli, N. L. (2016). La función pedagógica del profesor de piano en Grado Superior ante el miedo escénico de los alumnos [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
- Rattalino, P. (1992). Le grandi scuole pianistiche. Ricordi.
- Rendón-López, L. M. y Ortega-Carrillo, J. A. (2018). Evaluación de la calidad de programas de radio universitaria. Mediterranean Journal of Communication, 9(1), 151-175. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.10
- Sepp, A., Ruokonen, I. y Ruismäki, H. (2013). About the Content of Estonian and Finnish Music Teachers’ Pedagogical Thinking. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 6(3), 1118-1133. https://doi.org/10.15405/ejsbs.89
- Spangler, H. S. (1950). History of pianoforte methods [tesis doctoral, University of South Dakota].
- Tzotzkova, V. (2012). Theorizing pianistic experience: Tradition, instrument, performer [tesis doctoral, Columbia University].
- Uszler, M., Gordon, S. y McBride, S. (1991) (Eds.). The well-tempered keyboard teacher. Schirmer.
- Vicente, A. (2007). Evaluación del currículo en los conservatorios de Grado Superior de Música de Andalucía [tesis doctoral, Universidad de Granada].
- Weber, W (1999). The History of Musical Canon. En N. Cook y M. Everist (Eds.). Rethinking Music (pp. 336-355). Oxford University Press.
- Woronchak, M. y Comeau, G. (2016). The value of reflective journaling with advanced piano students. Reflective Practice, 17(6), 792-805. https://doi.org/10.1080/14623943.2016.1220937
- Zhu, Y., Ramakrishnan, A. S., Hamann, B. y Neff, M. (2013). A system for automatic animation of piano performances. Computer Animation and Virtual Worlds, 24(5), 445-457. https://doi.org/10.1002/cav.1477
- Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2