Cuaderno de acompañamiento para el alumno acogido al programa PASE: cómo integrar al alumnado extranjero en enseñanza secundaria

  1. Montañez Mesas, Marta Pilar
  2. Trancón Lagunas, María Montserrat
Journal:
Foro de profesores de E/LE

ISSN: 1886-337X

Year of publication: 2014

Issue: 10

Pages: 155-164

Type: Article

More publications in: Foro de profesores de E/LE

Abstract

The presence of foreign students in Secondary Education has motivated the development of specific integration programs, such as the PASE program in Valencia. The purpose of our contribution is to present specific material for these students, as an activity book, to try to fill their linguistic and methodological lack in a Spanish language immersion situation. This is an additional material that integrates the contents of the secondary education level in which the student is enrolled and those of an A1-A2 Spanish level. This complementary activity book fits these students perfectly (newcomers from heterogeneous origins), promotes their organization and facilitates their language learning, records their progress and allows them to integrate into the system in a more effective way.

Bibliographic References

  • Bermejo, F. y Mando, S. (2010). Libro del alumno. Mochila ELE 1. Madrid: Santillana. Gobierno de Aragón. Programa de Acogida e Integración del alumnado inmigrante. Grupo Al-Karagi. Matemáticas interactivas para alumnos inmigrantes en la ESO. Disponible en http://www.educarm.es/alkaragi/inicio.htm.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2004). Portfolio Europeo de las Lenguas.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2012). Materiales para la clase de ELE 2012. Nivel A1. Embajada de España en Francia-Consejería de Educación. Publicaciones del M.º de Educación. Disponible en http://www.educacion.gob.es/francia/dms/consejeriasexteriores/francia/publicaci ones/materialdidactico/materialesele2012a1.pdf.
  • Montañez Mesas, M. P. (2013). «La clase de lengua en secundaria como aula de ELE: cómo aplicar algunas herramientas de L2». Actas del IX Foro de Profesores de Español como Lengua Extranjera. Disponible en www.uv.es/foroele.
  • Montañez Mesas, M. P., Trancón Lagunas, M. M., y Lurbe Torres, L. (2011-2012). La clase de lengua y literatura como aula de ELE. Proyecto de Grupo de Trabajo de Investigación e Innovación Educativa, aprobado por el Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació-CEFIRE (Valencia). Publicado en formato ExeLearning.
  • Monteagudo Ballesteros, H. «Quince enlaces útiles para la enseñanza a alumnos inmigrantes de PASE con Pinterest». Blog personal Aguja de marear. Disponible en http://agujademarear.blogspot.com.es/2013/01/quince-enlacesutiles-para-la-ensenanza.html.
  • Montemayor, S. (2010). Cuaderno de actividades. Mochila ELE 1. Madrid: Santillana.
  • Rojas, C. «Atención educativa para el alumnado de origen extranjero». Blog personal disponible en http://alumnadoextranjero.blogspot.com.es/.