Tecmesa en Sófoclesesposa real de Ayante

  1. Morenilla Talens, Carmen
Journal:
Asparkia: Investigació feminista

ISSN: 1132-8231

Year of publication: 2014

Issue Title: Mujeres en la sociedad greco-romana. Discursos e imágenes

Issue: 25

Pages: 163-178

Type: Article

More publications in: Asparkia: Investigació feminista

Sustainable development goals

Abstract

Tecmessa, the captive of Ajax in Sophocles� play, has been studied from the standpoint of her relationship with the hero. She has been viewed as the submissive captive that bears the bad-tempered Ajax. Tecmessa character is considered a sign of the women submission to men in Ancient Athens. An in-depth analysis of Sophocles� play will show that Sophocles configured a more intricate character whose social position is equivalent to wife's one. On this characterization, the maternity of Tecmessa plays an important role.

Bibliographic References

  • Alaux, Jean (2007): Lectures tragiques d’Homère. París: Belin. Bañuls Oller, José Vte. & Morenilla Talens, Carmen (2011): «Formas trágicas del logos oblícuo» en: Francesco De Martino y Carmen Morenilla (eds.): Teatro y sociedad en la Antigüedad Clásica. La mirada de las mujeres. Bari: Levante Editori, pp. 21-102.
  • Bañuls Oller, José Vte. & Crespo Alcalá, Patricia (2007): «La Fedra de Sófocles» en: Andrés Pociña & Aurora López (eds.): Fedras de ayer y de hoy. Granada: Universidad de Granada, pp. 15-83.
  • Benveniste, Émile (1983 [orig. francés 1969]: Vocabulario de las instituciones indoeuropeas. Madrid: Taurus Ediciones.
  • Cid López, Rosa Mª (ed.) (2010): Maternidad/es: Representaciones y realidad social. Edad Antigua y Media. Oviedo: A. C. Al-Mudayna.
  • Cid López, Rosa Mª (coord.) (2009): Madres y maternidades. Construcciones culturales en la civilización clásica. Oviedo: KRK Ediciones.
  • Costantini, Michel (1992): «Tekmessa: de l’herméneutique en iconographie» en: Agustín Velázquez Jiménez (ed.): L’image en jeu. Repertorio de bibliografía arqueológica emeritense. Mérida: Museo Nacional de Arte Romano, pp. 85-102.
  • Cuny, Diane (2007): Une leçon de vie. Les réflexions générales dans le théâtre de Sophocle. París: Les Belles Lettres.
  • Cuny, Diane (2011): «Amis et ennemis dans l’Ajax de Sophocle» en: Jocelyne Peigney (ed.): Amis et ennemis en Grèce ancienne. Bordeaux: De Boccard, pp. 83-99.
  • Chantraine, Pierre (1946): «Les noms du mari et de la femme, du père et de la mère en grec», Revue des Études Grecques 59-60 (fasc. 279-283), pp. 219-50.
  • Davies, Mark I. (1973): «Ajax and Tekmessa. A cup by the Brygos Painter in the Bareiss collection», AK 16, pp. 60-70.
  • Di Benedetto, Vincenzo (1988): Sofocle. Florencia: La Nuova Italia Editrice.
  • Encinas Reguero, M. Carmen (2007): «Χάρις χάριν γάρ ἐστιν ἡ τίκτουσ᾽ἀεί. Una lectura de Sófocles, Áyax 522», Faventia 29/1, pp. 51-58.
  • Esteban Santos, Alicia (2007): «De princesas a esclavas. En Troya (Heroínas de la mitología griega III)», CFC (G): Estudios griegos e indoeuropeos 17, pp. 45-75.
  • Fialho Zambujo, Mª do Céu (2005): «O perfil dos coros em Sófocles» en: Aires Augusto Nascimento (ed.): Sófocles. XXV centenário do nascimento. Actas de Colóquio. Lisboa: Centro de Estudos Clássicos, pp. 37-50.
  • Finglass, Patrik J. (2009): «Unveiling Tecmessa», Mnemosyne 62, pp. 272-82.
  • Foley, Helene Peet (2003): Female acts in greek tragedy. Princeton: Princeton University Press.
  • Fraenkel, Eduard (1967): «Zwei Aias-Zsenen hinter der Bühne», Museum Helveticum 24, pp. 78-86.
  • Gaudemet, Jean (1967): Institutions de l’Antiquité. París: Sirey.
  • Jouanna, Jacques (2007): Sophocle. París: Librairie Arthème Fayard.
  • Mirón Pérez, Dolores (2010): «Nada que ver con Ares. Mujeres y gestión de conflictos en Grecia antigua» en: Almudena Domínguez Arranz (ed.): Mujeres en la antigüedad Clásica. Género, poder y conflicto. Madrid: Sílex.
  • Morenilla Talens, Carmen (2006): «Prefigurando a Medea» en: Francesco De Martino (ed.): Medea: teatro e comunicazione. Bari: Levante Editori, pp. 453-486.
  • Morenilla Talens, Carmen (2007): «La maternidad en el reforzamiento de la polis ateniense: Andrómaca de Eurípides» en: Esteban Calderón & Alicia Morales (eds.): La madre en la Antigüedad: literatura, sociedad y religión. Madrid: Signifer Libros, pp. 203-236.
  • Morenilla Talens, Carmen (2013): «La Andrómaca de Eurípides, una tragedia en clave coral», CFC (G) 23, pp. 143-68.
  • Ogden, Daniel (1996): Greek Bastardy in the Classical and Hellenistic Periods. Oxford: Oxford University Press.
  • Orsi, Rocío (2007): El saber del error: filosofía y tragedia en Sófocles. Madrid: Plaza y Valdés.
  • Patterson, Cynthia B. (1990): «Those Athenian bastards», ClAnt 9, pp. 40-73.
  • Pauly, August & Wissowa, Georg et al. (1837 ss.): Realencyclopädie der Classischen Altertumswissenschaft (RE). Stuttgart: Metzler.
  • Reinhardt, Karl (2010 [1933]): Sófocles. Madrid: Gredos.
  • Schmid, Wilhelm & Stählin, Otto (1934): Geschichte der griechischen Literatur, I, 2. Munich: C. H. Beck.
  • Serghidou, Anastasia (2000): «Dégradation du héros et politiques de l’exclusion dans la tragédie» en: Vinciane Pirenne-Delforge & Emilio Suárez de la Torre (eds.): Héros et héroînes dans les mythes et les cultes grecs (Kernos supp.10). Lieja: CIERGA, pp. 41-55.
  • Simon, Erika (2009): «Ein Weihrelief aus Abydos: Aias mastigophoros» en: Ralph Einicke et al. (eds.): Zurück zum Gegenstand. Festschrift für Andreas E. Furtwängler. Langenweissbach: Beier und Beran, I, 31-84.
  • Synodinou, Katerina (1987): «Tecmessa in the Ajax of Sophocles», Antike und Abendland 33.2, pp. 99-107.
  • Todisco, Luigi (1982): «L’Aiace di Sofocle nei frammenti di un cratere spulo», ArchClass 34, pp. 180-89.
  • Verilhac, Anne-Marie & Vial, Claude (1998): Le mariage grec du Vie siècle av.J.C. à l’époque d’Auguste. París: De Boccard.
  • Vernant, Jean-Pierre (1987, trad. original de 1974): Mito y sociedad en la Grecia antigua. Madrid: Siglo XXI.
  • Wiersma, Sytze (1984): «Women in Sophocles», Mnemosyne 37 1/2, pp. 25-55.
  • Zanker, Graham (1992): «Sophocles’ Ayax and the heroic values of the Iliad», Classical Quarterly 42, pp. 20-25.